• körsbär01

Min hund matvägrar, vad ska jag göra?

Har som sagt problem med fodret till min golden hane på 1,5 år. Som valp älskade han mat och slängde i sig det så det slutade med att vi fick ha special skål så han åt lugnare. Sen börja det komma smygande att han inte åt upp, nosade och gick iväg och nu så springer han iväg så fort vi ens prasslar med fodret. Vet att en hund inte svälter sig själv, men han är lite underviktig nu och blir inte bättre av att han inte äter hela sin dos. På morgonen äter han inte alls och på kvällen förhoppningsvis 5 dl om vi har tur. Han ska gärna äta mellan 8-10 dl. Han går på special foder royal canin för känslig hud då han har utredd allergi och går på sprutor för det. Testat att blanda i burkmat, då ätet han det nån vecka sen vägrar han igen. Är han bara kräsen tro? tänker att han kanske får ont i magen men märker inget på han. Vi har slutat helt med att ge han någon annan mat från oss för att han ska vara hungrig men utan resultat. Då vi har katter måste han äta upp maten när vi ställer ner skålen, annars tar vi bort den på en gång eftersom katterna glufsar i sig det. Läst något om färskfoder, ska det vara bra? Han pillar ju i sig lite men absolut inte hela sin dagliga dos. Älskar honom å börjar både tröttna på det och tycker synd om honom. Någon som har tips, förslag eller varit med om liknande? Mvh

• Svar på tråden Min hund matvägrar, vad ska jag göra?
  • körsbär01

Tack för alla era råd och ideer. En liten uppdatering. Vi har börjat handmata han, både inne å ute på promenader. Är så glada att han ens äter och får nu i sig mellan 8-10 dl. Lägger vi det i hans skål springet han iväg, kanske att han ändå förknippar skålen med nått obehagligt. Så ska om ett tag lägga i nått han älskar i hundskålen och se om vi kan locka dit honom och på så vis spinna vidare med att få dit honom. Att slänga fodret på gräset gick sådär, någon bit tog han sen va det inte alls kul. Hetsa han lite och sprang själv dit för att han skulle följa efter, han tog 5 bitar, satte i halsen och kräkte upp dom. Upprepat några ggr men nej han gillar det inte. Har mat i en påse han får under promenaderna ca 4 ggr dag och än så långe går det bra. Är bara rädd att han ska tröttna på detta med. Gör lite lydnad med honom för att få igång honom och som sagt än så länge går det. Men bara han får ur handen. Ska tillägga att vi bor på landet, han får springa fritt många ggr om dagen. Han är en mkt aktiv hund så han måste både få springa dagligen, gå på promenader å använda sitt huvud. Så tycker han skulle blir hungrig av att vara så aktiv men nejdå men vi kämpar vidare! Tack

• Jonna891
    körsbär01 skrev 2014-04-14 13:39:37 följande:
    Tack för alla era råd och ideer. En liten uppdatering. Vi har börjat handmata han, både inne å ute på promenader. Är så glada att han ens äter och får nu i sig mellan 8-10 dl. Lägger vi det i hans skål springet han iväg, kanske att han ändå förknippar skålen med nått obehagligt. Så ska om ett tag lägga i nått han älskar i hundskålen och se om vi kan locka dit honom och på så vis spinna vidare med att få dit honom. Att slänga fodret på gräset gick sådär, någon bit tog han sen va det inte alls kul. Hetsa han lite och sprang själv dit för att han skulle följa efter, han tog 5 bitar, satte i halsen och kräkte upp dom. Upprepat några ggr men nej han gillar det inte. Har mat i en påse han får under promenaderna ca 4 ggr dag och än så långe går det bra. Är bara rädd att han ska tröttna på detta med. Gör lite lydnad med honom för att få igång honom och som sagt än så länge går det. Men bara han får ur handen. Ska tillägga att vi bor på landet, han får springa fritt många ggr om dagen. Han är en mkt aktiv hund så han måste både få springa dagligen, gå på promenader å använda sitt huvud. Så tycker han skulle blir hungrig av att vara så aktiv men nejdå men vi kämpar vidare! Tack
    Har ni testat att prova andra foder? Jag tror jag bytte fyra ggr innan electra hittade ett foder hon gillade (doggy små kulor). Lycka till!
  • körsbär01

Jadå det har vi, men va längesen nu. Så när denna säcken är slut ska vi testa ett annat foder. Har Royal Canin -mot känslig hud nu så ska kolla med vår veterinär om hon kan föreslå nått som är lämpligt för han. Han åt doggy som liten, sen har vi testat hills, bozita, purina och nu har han gått länge på RC.

• Dexter dot com
    körsbär01 skrev 2014-04-14 13:39:37 följande:
    Skönt att du hittat en metod som fungerar :)
  • patriciaaah

Jag tycker du ska skippa alla dessa torrfoder även om veterinären säger att det är bra så är i princip alla torrfoder dåliga. Det är allt vanligare idag att hundar får allergier och det är just för alla dessa dåliga torrfoder eftersom hunden inte är gjord för att äta alla konstgjorda tillsatser som dessutom medför att hunden inte får i sig allt den behöver och på så vis får den sämre immunförsvar och blir mer mottagliga för allergier och andra sjukdomar. veterinärer brukar inte ha någon större erfarenhet av när det gäller foder heller för isåfall skulle aldrig dessa torrfoder som hills, royal canin mm rekommenderas. Jag har en hund på 9 månader och hon åt royal canin hos uppfödaren och fick fortsätta med det när hon kom till mig. Av detta foder fick hon en kraftig öroninfektion och hade konstant klåda så jag bytte till färskfoder vom og hundemat och klådan försvann. Har tänkt att börja Barfa henne några gånger i veckan också. Så min rekommendation är att skippa torrfoder och börja med att ge din hund en mer naturlig kost så som färskfoder eller barf :)

• Jonna891

Jag håller med "patriciaaah"! Jag köper aldrig dom torrfoder vetrinären rekommenderar dels är dom dyra, dels har man en hund som matvägrar så har ja av erfarenhet och andras erfarenheter fått reda på att det är svårare att få hundarna att gilla och må bra av de foder.... speciellt royal canin :/ doggy anser jag är det enda fodret som jag vet är det som är bäst att ge som torrfoder till sin känsliga hund och såklart färskfoder om hunden äter det då.... och att maten inte är för "kladdig" för det kan oxå få hunden att inte ens vilja nosa på maten! 

• körsbär01

Vart kan jag köpa färskfoder utan att behöva beställa nån stans? Och står det på förpackningarna dosering? Vi testar gärna det till honom!

• patriciaaah

Jag vet att vissa köper färskfoder på djuraffärer beroende på var man bor, själv bor jag i ett litet samhälle så det finns inte på djuraffärerna här utan jag beställer hem från hemfoder.se och får hem det till dörren fraktfritt inom två dagar. En vuxen hund ska ha 2% mat av sin vikt per dag. Alltså vi säger nu att din hund borde väga ca 35 kilo och då tar man 0,02*35= 0,7 = 700 gram per dag ska din hund ha. Man räknar alltid med den vikten som hunden förväntas ska väga som fullvuxen. Finns en sida på Facebook som man kan gå med i som heter vom og hundemat, finns jätte mycket bra tips där man kan läsa.

• Annika129

Hej! Min brors hund är likadan och nu börjar han bli ganska mager. Äter gärna goda grejer som köttbullar etc. Hur går det för din hund nu?

• Starka

Vet inte om nån redan har skrivit detta orka inte läsa alla inlägg men vissa hundar vill "jobba" för maten. Tex att du gömmer mat på ett par ställen så han får leta upp den. Blir lite roligare. Ett par vänner till oss fick tips av veterinär att helt enkelt slänga ut maten på gräsmattan till sin schäfer när han matvägrade

• Gabriela Araya

Hejsan!
    Jag jobbar på PrimaDog och vi har nu låtit ett hundratal hundar få testa vårt foder, med utmärkta resultat. Jag tänker inte gå allt för djupt om vårt foder utan du får gärna läsa mer på vår hemsida, sök på primadog sverige.
    Kontentan: inget socker, smak/färgämnen eller vete.

Om du vill så kan jag skicka ett smakprov till dig, lax & potatis som har fått otroligt fina resultat. Då kan du se om den kan funka för honom i hans matskål.

Lycka till annars!
    Gabriela

Svar på tråden Min hund matvägrar, vad ska jag göra?