• Anonym (en dotter)

Har detta med missbruket att göra?

Min pappa har missbrukat till och från jag vet inte hur många år, men 15-20 år skulle jag tro.
    Vår kontakt har varit minst sagt sporadisk pga detta.  

Förra våren hörde han av sig och sa att han varit ren i över ett år, och skaffat bostad och jobb.  Och han ville att vi skulle fortsätta kontakten..  Mina känslor var blandade, han har aldrig bott med mig och min mamma, och aldrig varit där för mig.   Han sms:ade och ringde några gånger under sommaren, sen blev det knäpptyst.
    Så nu i eftermiddags hörde han av sig, och sa att han varit på avgiftning och bott på ett behandlingshem sen i höstas, men nu kommit hem igen.   

Han sa något som gjorde mig mycket förvirrad. 
    Han frågade plötsligt hur det känns att börja gymnasiet i höst!    Frågan hade kanske varit befogad, om det inte var så att jag är 21 år gammal, och började gymnasiet för fem år sedan!    Jag har tagit studenten för ett par år sen, och han vet detta!     

Varför tror han att jag inte ens fyllt 16 år, när jag är vuxen och har flyttat hemifrån?  Han har till och med hälsat på i min nya lägenhet en gång för ett par år sen.   Vad håller han på med?

Har detta med missbruket att göra eller håller han på att bli dement?  Han lät förvirrad när han ringde.
    Men han är bara 39 år gammal. 
    Han hade tydligen ringt till mamma i förmiddags, och frågat efter mig, han tog för givet att jag bodde hemma. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 19:59
    Såg att jag var otydlig, det är alltså droger han missbrukar/missbrukat. Inte alkohol.

• Svar på tråden Har detta med missbruket att göra?
  • frappa

Kan vara svårt att avgöra om det är från missbruket, om det är naturligt eller om han bara är såpass påverkad att han inte har koll på saker.

Det finns fall där demens redan börjat i 18-års åldern.

Vanligast är dock +60.

• elmadumle

Det finns ju alkoholdemens, vad gäller demens orsakat av andra droger vet jag inte men visst skulle det kunna vara möjligt antar jag.

• frappa
    elmadumle skrev 2014-04-02 20:08:05 följande:
    Det finns ju alkoholdemens, vad gäller demens orsakat av andra droger vet jag inte men visst skulle det kunna vara möjligt antar jag.
    Andra GABA-systems droger, borde ha samma effekt i omfattande konsumtion.
  • Anonym (en dotter)

Vet inte vad jag ska göra eller känna...
    Mamma sa att han antagligen var drogpåverkad eller att detta var en följd av hans missbruk.   
    Men tänk om han drabbats av en sjukdom, som demens eller liknande..
    Jag känner att om detta är orsakat pga hans missbruk, så får han skylla sig själv och jag orkar inte sympatisera med honom, men om det är en sjukdom som han själv inte kunnat påverka, så är det lite annorlunda.

• Anonym (en dotter)

Kan tillägga att vi har ju haft kontakt ibland genom åren, men aldrig har han varit förvirrad på detta sätt att han har noll koll på min ålder etc.    Senast förra året skickade han tex ett kort till mig där han skrivit: "Grattis på 20-årsdagen".      I år hörde han dock inte av sig på min födelsedag.

Det har varit så att han har hört av sig ibland när jag fyllt år, skickat pengar osv, men så plötsligt har det varit helt tyst i ett par år.   När jag var liten kunde det vara så att tex när jag fyllde 8 kunde han skicka ett presentkort, och ringa på födelsedagen, men nästa år när jag fyllde 9, var det helt tyst...  Detta har gjort att jag börjat känna att jag inte kan lita på honom     Är det fel?   Det är ju trots allt min pappa.

• frappa
    Anonym (en dotter) skrev 2014-04-02 20:22:47 följande:
    Kan tillägga att vi har ju haft kontakt ibland genom åren, men aldrig har han varit förvirrad på detta sätt att han har noll koll på min ålder etc.    Senast förra året skickade han tex ett kort till mig där han skrivit: "Grattis på 20-årsdagen".      I år hörde han dock inte av sig på min födelsedag.

Det har varit så att han har hört av sig ibland när jag fyllt år, skickat pengar osv, men så plötsligt har det varit helt tyst i ett par år.   När jag var liten kunde det vara så att tex när jag fyllde 8 kunde han skicka ett presentkort, och ringa på födelsedagen, men nästa år när jag fyllde 9, var det helt tyst...  Detta har gjort att jag börjat känna att jag inte kan lita på honom     Är det fel?   Det är ju trots allt min pappa.

Vad man ska göra, när du faktiskt vill ha lite kontakt(om än ytlig i nuläget).

Är att ta vara på de tillfällen han är okey.

Som det verkar nu så är det inte riktigt bra.

Sen om det är droger(alkohol inkluderat) eller sjukdom, återstår att se.

Anonym (en dotter) skrev 2014-04-02 20:13:37 följande:
    Vet inte vad jag ska göra eller känna...
    Mamma sa att han antagligen var drogpåverkad eller att detta var en följd av hans missbruk.   
    Men tänk om han drabbats av en sjukdom, som demens eller liknande..
    Jag känner att om detta är orsakat pga hans missbruk, så får han skylla sig själv och jag orkar inte sympatisera med honom, men om det är en sjukdom som han själv inte kunnat påverka, så är det lite annorlunda.

Kan vara någon av alla dessa tre, drogpåverkan, riktig sjukdom, eller relaterat till tidigare konsumtion.

• Anonym (Werton)

Är du det enda barnet ?

• Anonym (en dotter)
    Anonym (Werton) skrev 2014-04-02 20:55:10 följande:
    Är du det enda barnet ?
    Jag har en lillasyster, som är väldigt mycket yngre än jag, men hon har en annan pappa. 
    Min pappa har inga fler barn.
  • Anonym (Werton)

Okej. Tänkte mer om han hade ett barn till och kom inte ihåg vem som är vem i ålder.

• Anonym (en dotter)
    Anonym (.) skrev 2014-04-03 18:22:37 följande:
    Alkoholdemens?
    Han har inte alkoholproblem, han har aldrig varit särskilt intresserad av att dricka.
    Utan det är droger som hans stora problem...
  • Anonym (en dotter)
    Anonym (Werton) skrev 2014-04-03 17:15:39 följande:
    Okej. Tänkte mer om han hade ett barn till och kom inte ihåg vem som är vem i ålder.
    Nej, tack och lov har han inga fler barn.
Svar på tråden Har detta med missbruket att göra?