• Milli

Plommonvatten mot förstoppning

Min tjej på 3,5 månader har varit oerhört ledsen/skrikig på sistone och nu misstänker vi att det är förstoppning som stör henne. Läste att man kan testa att koka katrinplommon och ge henne av vattnet för att förhoppningsvis få fart på magen. Jag gav henne två teskedar av vattnet tidigt i morse och sedan två teskedar till för ett par timmar sedan, men ingenting har hänt ännu. Någon som testat detta? Hur mycket ska man ge? Hur lång tid tar det innan det hjälper?

• Svar på tråden Plommonvatten mot förstoppning
  • Fjärilslarv

varför inte ge henne plommonen?

• Flaskpostaren

Det är ju inte så att plommonen är magiska så det räcker med 2 teskedar av dess avkok för att få tarmarna att pressar ut allt bajs.

• Fjärilslarv
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 14:15:57 följande:
    Det är ju inte så att plommonen är magiska så det räcker med 2 teskedar av dess avkok för att få tarmarna att pressar ut allt bajs.
    men du kan du sluta skriva nedsättande saker i alla trådar man ser dig i.
  • Flickan och kråkan
    Fjärilslarv skrev 2014-04-02 14:14:39 följande:
    varför inte ge henne plommonen?
    Barnet är bara 3,5 månad.

TS, jag antar att du ger ersättning. Olja i brukar kunna hjälpa.
  • Flaskpostaren
    Fjärilslarv skrev 2014-04-02 14:18:27 följande:
    men du kan du sluta skriva nedsättande saker i alla trådar man ser dig i.
    Vadå nedsättande? 
  • Fjärilslarv
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 14:21:51 följande:
    Vadå nedsättande? 
    ja du är nedsättande i varje tråd man ser dig, som t ex i tråden om att koppla hundar. 
    nåväl så verkar du tyvärr inte förstå det själv trots att flera personer fint påpekar det för dig..
  • Flaskpostaren
    Fjärilslarv skrev 2014-04-02 14:28:52 följande:
    ja du är nedsättande i varje tråd man ser dig, som t ex i tråden om att koppla hundar. 
    nåväl så verkar du tyvärr inte förstå det själv trots att flera personer fint påpekar det för dig..
    Det är bara du på det här forumet som tolkar allt som nedsättande. Känslig much?
  • Fjärilslarv
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 14:31:53 följande:
    Det är bara du på det här forumet som tolkar allt som nedsättande. Känslig much?
    ok det är inte den uppfattningen jag har. tyvärr.
    nåväl eftersom du så stenhårt inte kan ta emot kritik så tror jag tyvärr inte att vi kommer mkt längre här.
  • Flaskpostaren
    Fjärilslarv skrev 2014-04-02 14:32:46 följande:
    ok det är inte den uppfattningen jag har. tyvärr.
    nåväl eftersom du så stenhårt inte kan ta emot kritik så tror jag tyvärr inte att vi kommer mkt längre här.
    Jag förstår att du gillar att ge kritik till allt och alla. Men det du ger kritik till kommer förmodligen inte "ta emot" den om den är helt ogrundad.
  • Natulcien

Jag skulle inte ge en sån liten bebis varken plommon eller plommonvatten. Prova magmassage och Sempers magdroppar. Äter hon uteslutande ersättning?

• Milli

Hon vill endast amma direkt när hon vaknar på morgonen, då ammar hon från båda brösten. Resten av dagen ratar hon amning, så då är det ersättning som gäller.

Man ska väl inte ge plommon till så små bebisar? Har dock hört att plommonvatten inte ska vara så farligt. Varför skulle du inte ge det Natulcien? Har läst att yngre barn fått det och att det funkat. Men kan det vara skadligt? Semperdroppar får hon redan.

Tycker nog att din kommentar var lite nedlåtande, Flaskpostaren. Jag blev mamma för första gången för 3,5 månader och ver om råd. Kom gärna med råd och erfarenheter, men gärna med en trevlig ton.

• Natulcien
    Milli skrev 2014-04-02 15:49:55 följande:
    Hon vill endast amma direkt när hon vaknar på morgonen, då ammar hon från båda brösten. Resten av dagen ratar hon amning, så då är det ersättning som gäller.

Man ska väl inte ge plommon till så små bebisar? Har dock hört att plommonvatten inte ska vara så farligt. Varför skulle du inte ge det Natulcien? Har läst att yngre barn fått det och att det funkat. Men kan det vara skadligt? Semperdroppar får hon redan.

Tycker nog att din kommentar var lite nedlåtande, Flaskpostaren. Jag blev mamma för första gången för 3,5 månader och ver om råd. Kom gärna med råd och erfarenheter, men gärna med en trevlig ton.
    Jag tror inte att det är skadligt med lite plommonavkok. Men det är ju fibrer i, och det kan ju vara jobbigt för en så liten mage, så jag skulle själv prova allt annat först; magmassage, magdroppar, kanske byta ersättning, etc. Dessutom är ju bröstmjölk naturligt laxerande, så kanske du kan prova att pumpa och ge henne det på flaska och enbart ge bröstmjölk ett par dagar..? Många bebisar krånglar med amningen i den åldern och ibland måste man komma på nya trick för att få dem att äta; byta amningsställning, byta amningsplats, amma i mörkt rum etc. Har du provat det?
    Hur länge har hon varit förstoppad? Vad säger BVC om det?
  • Milli

Jag har testat magmassage och att "cykla" med benen. BVC rekommenderade att testa rapsolja, så får väl testa det. Hon har ätit samma sorts ersättning sedan hon föddes (har båda ammat och givit ersättning från början) så kan det verkligen vara så att det gör magen hård nu efter så lång tid? Tack förresten för tipsen om amningen, ska testa det också!

• Milli

Tack! Har testat några av de grejerna, men ska testa hela "programmet" :)

• Scruffy

Här kommer två tips. 1. Friggs plommon juice. Finns bland hälsokost. Det använde vi till sonen. Jag spädde ut den med vatten. nu var det så många år sedan så jag kom met inte ihåg men prova med 1/3 juice och 2/3 vatten. Annars kan du blanda 50/50. 2. Tror att det var Semper morotsjuice. Finns bland barn mat. Detär nog från 3 eller 4 månader så det kan du ge. Jag blandade det med vatten 50/50. Morotspure och morötter är stoppande, däremot är morotsjuice laxerande. Funkade hur bra som helst på dottern. Hon bajsade alltid ca 30 min efteråt och var inte hård i magen då

• curiosa

Blanda ersättningen på plommonavkok vatten.

Det gjorde vi från det att dottern var 2 veckor till hon slutade med ersättning.

• Milli

Tack Scruffy! Ska testa det om inte mitt avkok börjar funka snart!

Curiosa; jag testade att blanda ersättningen på avkoket, men det ratades av dottern. Hon verkade inte tycka om smaken. Dock gick det bra att ge på sked.

Har givit henne sex teskedar igår och sex teskedar idag hittills och hon bajsade en gång igår och en gång idag. Dock var det inte särskilt mycket och konsistensen var fortfarande något hård. Hon satt även och tryckte för en stund sedan utan att det kom nåt.

Nån som testat messmör? Eller är hon för liten för det?

Svar på tråden Plommonvatten mot förstoppning