• marie caroline

9 månaders som sover dåligt - har det med maten att göra?

Hej,
    Jag har en kille på snart nio månader. Det känns som om vi har kommit in i en ond cirkel när det gäller mat och sömn. Han äter dåligt på dagen, men ammar gärna nätterna igenom. Han är stor för sin ålder, ligger två kurvor över gällande längden och en kurva över sett till vikten. Han älskar att amma (och jag har inget emot det heller), gröt äter han mer än gärna och även fruktpuré slinker ner utan större motstånd. Riktig mat däremot är svårare att få i honom (har provat både hemmalagad mat och burkmat, med och utan bitar).

Matschemat ser ut såhär:
    kl 8: ammar:
    kl 10: en portion gröt (skulle kunna äta mer)
    kl 11.30: ammar
    kl 13: mat + fruktpuré (1/4 burk mat och 1/3 burk frukt)
    kl 15: ammar
    kl 17: mat + fruktpuré (1/4 burk mat och 1/3 burk frukt)
    kl 19: 1/2 portion välling
    kl 23 - 06: ammar ca 4-5 ggr

Vad tror ni, äter han för dåligt under dagen och därför sover dåligt, vaknar och vill äta under natten eller beror de ständiga uppvaken mer på att han vill ha tröst och närhet. Har ni några förslag på vad jag bör göra annorlunda (kan jag öka på det som han faktiskt vill äta, dvs gröt, känns som om det kommer leda till att han äter ännu minder riktig mat, fast han kanske blir mätt och sover)?

Tacksam för synpunkter, råd och tips.

• Svar på tråden 9 månaders som sover dåligt - har det med maten att göra?
  • Mandelskorpan

Det är en känslig ålder så inte helt ovanligt att sömnen strular. Om han gillar gröt och magen mår bra och så (?) så kanske man kan ge en portion av det sent på kvällen? Lite mer att sova på? Fortsätt prova med lite annat, han är liten, det kan ta lite tid innan de kommer igång med maten.

• Lemonad02

Ge honom välling med lite extra fett, tex 1-2 tsk kokosolja utan smak. Eller en halv avokado, el kokt ägg. Han kanske sover bättre då om det är att han behöver lite extra energi inför natten. Vissa barn ammar ofta nattetid under en period men frågan är hur mkt dom får i sig av den feta mjölken, dvs den som mättar bäst!? Om ni vill försöka få honom att minska nattamningen så är det dästa att pappan sover närmast barnet o tar hand om det under natten. Mamman luktar ju bröstmjölk , och närhet är ju mkt amning oxå. Jag sov i ett annat rum när min dotter skulle sluta nattamma, pappan tog hand om henne då hon vaknade på natten o märkligt nog sov min dotter mkt bättre/fler timmar i sträck m min man än m mig. det funkade för oss iaf.

• marie caroline
    E2012smamma skrev 2014-04-01 21:14:52 följande:
    Tycker 1/4 burk mat låter lite? E han nöjd efter det?

Han är inte nöjd dvs mätt, men jag får inte i honom mer riktig mat. Hade det varit gröt eller fruktpuré hade det gått i betydligt mer, men när det gäller mat är han väldigt knepig. Efter den mängden mat försvarar han sig så gott han kan för att slippa äta mer (vänder bort huvudet, fäktar med armarna osv).
  • Lemonad02

Vill han inte äta så tvinga inte. Huvudsaken är att viktkurvan går uppåt. Det kommer lösa sig m maten, så småningom kommer han äta mer vanlig mat. Vissa barn äter met, andra mindre, helt ok båda delarna.

• Natulcien

Jag tycker att det låter som om han äter bra på dagarna och har lite svårt att tro att nattamningen har med det att göra. Det beror nog snarare på separationsfasen.

Och angående maten...har du provat att låta honom äta själv? Alltså inte med sked, utan plocka med händerna. Många barn gillar det bättre än att skedmatas med puréer.

• E2012smamma
    marie caroline skrev 2014-04-01 21:47:36 följande:

Han är inte nöjd dvs mätt, men jag får inte i honom mer riktig mat. Hade det varit gröt eller fruktpuré hade det gått i betydligt mer, men när det gäller mat är han väldigt knepig. Efter den mängden mat försvarar han sig så gott han kan för att slippa äta mer (vänder bort huvudet, fäktar med armarna osv).
    Hehe känner igen det där. Min son var 9 månader första gången jag fick i honom e. Hel burk. Han åt helt puread mat tills han va över 1. Alltså bebismat helt utan bitar ( typ hipp 6 månadersburkar)

Men du kanske ska fylla på m ersättning eller amning om han inte är helt nöjd?

Sen som någon sa kanske det inte har m sömnen att göra alls han är säkert inne i någon fas bara.

Kan han inte äta lite själv? Macka? Makaroner? Små små korvbitar? Majs? Ärtor? Ja sånt man kan plocka m kanske han tycker är roligt ..
Svar på tråden 9 månaders som sover dåligt - har det med maten att göra?