• Anonym (Hur funkar det?)

Umgängesresor?

Jag har ensam vårdnad om 3 barn, pappan har själv valt att skriva över vårdnaden på mig.

Jag flyttade 40mil för att få hjälp av min familj, då varken pappa eller hans familj brytt sig nämnvärt om barnen.

För ett tag sen började han vilja ha umgänge, inga problem för mig, vi har möts halva vägen och det har funkat bra...

För ett tag sen sa nån till mig att varför är du så snäll och kör så långt, du behöver inte?

Men det behöver jag väl visst, eller hur funkar det hela?

Det är så att min ekonomiska situation kommer att förändras om ca 2mån, och skajag va ärlig skulle jag varan ganska glad att slippa lägga den där 1000:- på bensin varje månad.

• Svar på tråden Umgängesresor?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2014-03-31 19:56:27 följande:
    varför det? jag frågar helt enkelt om jag måste köra eller inte? svårare än så var inte frågan...

Nej du måste inte köra du kan sätta dem på tåg, flyg osv men kanske blir enklare och billigare att betala pappans resa ToR istället för 3 barns resor
    Anonym (Z) skrev 2014-03-31 20:00:24 följande:

Nej du måste inte köra du kan sätta dem på tåg, flyg osv men kanske blir enklare och billigare att betala pappans resa ToR istället för 3 barns resor

dom är för små för att åka tåg el dyl, annars hade det nog varit billigare.

Han vill inte åka hit, och inte åka tåg... bil är det enda som gäller för honom.

• Anonym (Z)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2014-03-31 20:03:42 följande:
    dom är för små för att åka tåg el dyl, annars hade det nog varit billigare. Han vill inte åka hit, och inte åka tåg... bil är det enda som gäller för honom.

Ja men då kan du betala ersättningen för billigaste resesättet om han sen väljer att ta bilen så får han betala resterande själv, då har du betalt det du skall ändå. Hur gamla är barnen? De flesta tr domar avråder barnen att resa utan uf kommer till barnen och har ug där, vad står i er dom?
    Anonym (Z) skrev 2014-03-31 20:12:53 följande:

Ja men då kan du betala ersättningen för billigaste resesättet om han sen väljer att ta bilen så får han betala resterande själv, då har du betalt det du skall ändå. Hur gamla är barnen? De flesta tr domar avråder barnen att resa utan uf kommer till barnen och har ug där, vad står i er dom?

2st som blir 5år och 1 som är 3år.

Vi har ingen dom, han skrev själv över vårdnaden till mig i samband med skilsmässa 

• Anonym (Z)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2014-03-31 20:17:24 följande:
    2st som blir 5år och 1 som är 3år. Vi har ingen dom, han skrev själv över vårdnaden till mig i samband med skilsmässa 

Jo men hur och var kom ni överens om att ug skall ske?
    Anonym (Z) skrev 2014-03-31 20:18:40 följande:

Jo men hur och var kom ni överens om att ug skall ske?

vi kom överens om att det skulle vara 1gång/månad och att vi skulle mötas där vi möts nu själva, eftersom det kändes rättvist.

• Anonym (Z)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2014-03-31 20:21:51 följande:
    vi kom överens om att det skulle vara 1gång/månad och att vi skulle mötas där vi möts nu själva, eftersom det kändes rättvist.  

Ja men dåså då har ni ett avtal vad är då problemet?
    Anonym (Z) skrev 2014-03-31 20:29:31 följande:

Ja men dåså då har ni ett avtal vad är då problemet?
    problem och problem.. jag frågade om det var så det skulle vara, eller om han ska sköta umgängesresorna själv... varken mer eller mindre!
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (nja) skrev 2014-03-31 19:28:48 följande:
    Nja, om du flyttat från ursprungsplatsen så står du för fiolerna om det skulle utredas oavsett vad någon annan skriver eller säger.
    Enligt min jurist är det inte sant.
    Anonym (hmmm) skrev 2014-03-31 20:37:19 följande:
    hur är det då? :)
  • Anonym (Z)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-03-31 20:37:19 följande:

Då tycker jag du skall be din jurist uppdatera sig
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2014-03-31 20:32:47 följande:
    problem och problem.. jag frågade om det var så det skulle vara, eller om han ska sköta umgängesresorna själv... varken mer eller mindre!

Finns bara riktlinjer hur det "skall" vara för man bedömmer fall för fall, ni har ett avtal och då får ni hålla er till det eller förhandla om det eller helt enkelt driva det i tr och då är det inte alls att det blir som ni vill
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Z) skrev 2014-03-31 20:52:28 följande:

Då tycker jag du skall be din jurist uppdatera sig
    Finns bara riktlinjer hur det "skall" vara för man bedömmer fall för fall, ni har ett avtal och då får ni hålla er till det eller förhandla om det eller helt enkelt driva det i tr och då är det inte alls att det blir som ni vill
    Hon är uppdaterad, jag och mitt ex är i tvist just nu.
    Att ha som argument att en har flyttat och därför ska betala håller inte. 
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2014-03-31 20:38:07 följande:
    hur är det då? :)
    Det är en gemensam överenskommelse som gäller. Har du gått med på att köra så är det så, men vill du inte betala så måste du heller inte, utan ta hjälp av familjerätten om du vill ändra på det, eller om ni kan komma överens ändå. 
    Anonym (hmmm) skrev 2014-03-31 21:02:54 följande:
    Det är en gemensam överenskommelse som gäller. Har du gått med på att köra så är det så, men vill du inte betala så måste du heller inte, utan ta hjälp av familjerätten om du vill ändra på det, eller om ni kan komma överens ändå. 

okej, fast om jag ska vara riktigt dum, så hade vi en överenskommelse på ett visst belopp till underhåll, vilket han sänkt med 1000:-.

kan då även jag "bryta" det jag sagt.?.. vi har ju inga papper på nånting.

Nu skull jag förmodligen aldrig göra så att jag inte körde osv, för det ligger inte i min natur att vara sån, jag undrar mest hur det funkar

Får nog ringa familjerätten, jag och pappan kommer inte så bra överens.

• Anonym (insatt)

Det är skillnad på kostnaden för umgängesresor och själva "jobbet" att forsla barnen ....

Hämta och lämna är umgängesförälderns ansvar om barnen inte kan åka själva.

Kostnaden för resorna skall man enligt lag dela på efter vars o ens ekonomiska förmåga (alltså inte på hälften. Den som har bäst ekonomi betlar mest....

Det normala är INTE strafftänkande för den som flyttar dvs att den skall straffas för flytten genom att åläggas mest betalning, men det KAN ha med orsaken till flytten att göra. Individuell bedömning alltså .....

Svar på tråden Umgängesresor?