• missey

Hur många pajer behövs?

Nu är det snart dags för dop för lillkillen och som mat har vi tänkt bjuda på paj. Vi blir ca 20-25 vuxna och 4 barn (har inte fått svar från alla än därav osäker på antalet) och jag undrar nu hur många pajer vi ska göra?
    Vi har tänkt göra pajerna i folieformar som vi köpt. Är det någon som vet hur många som behövs? Vi tänkte göra 6 st men är det för få? Eller kanske t.om för många?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur många pajer behövs?
  • isabelles

Hmm.. det är alltid svårt att veta.. Men jag tänker såhär att det är aldrig roligt om folk känner att de inte kan äta så de blir mätta pga rädsla att de inte ska räcka till och det är också hemskt tråkigt om maten tar slut så vissa inte får något alls! 

Nu vet jag inte storleken på formarna.. men jag hade nog överdrivit och fryst in det som eventuellt blivit över efterråt! 

• Alana

Hur stora är formarna?

Gör hellre ett par för mycket än för lite.

• Sticka

Är det samma smak på alla pajerna?
    Om det är olika smaker så äter folk mer för då ska de "testa lite" av flera sorter och äter totalt sett mer.

Blir det "bara" paj eller blir det sallad, dressing och bröd + smör + ost? Blir det efterrätt, typ tårta?

• tini70

Jag hade gjort minst 8 st. 4 olika fyllningar och stor sallad till. Hoppat över brödet och istället haft ett fat med ost och kex.

• Eleonor01

Jag hade gjort det i en braspanna istället. Mycket sallad bröd å dressing till så borde det räcka om du har en matig paj m mycket ägg i

• Emmalinnéa

Vilken storlek på fomarna? Dom jag har här hemma är ca 4 portioner på en paj och 4 gånger 6 pajer blir ju 24 portioner.

Jag hade nog gjort  9-10 om det är den storleken i 3-4 olika smaker och en stor sallad och en fräsch fruktbricka.

• missey

Va snabbt ni svarade. Tack! 

Vi har väl tänkt servera sallad till pajerna, inget bröd. Vi hade tänkt göra 3 st olika pajer och sen göra dubbelt av dom.
    Fika blir det efteråt också men ingen tårta.
    Formarna rymmer 22 dl, är ca 20x30 cm

Inte lätt det här! Mer att tänka på än vad jag trodde i början :)

Svar på tråden Hur många pajer behövs?