• Johnsson

Hjälp med skoluppgift snälla!

Behöver snabb hjälp!

Vill någon hjälpa mig att få igång tänket på denna fråga.

Du har fått i uppgift att skriva en artikel i din lokala tidning om rättegångsförfarande. Du ska jämföra förfarandet mellan tvistemål och brottsmål. Diskutera varför dessa två olika rättegångsförfaranden behövs. Hade det inte varit enklare med ett och samma rättegångsförfarande? 
  • Svar på tråden Hjälp med skoluppgift snälla!
  • Moderno

Nu kanske du har lämnat in uppgiften. Men de skillnader mellan brottmål och tvistemål som du har nämnt stämmer inte helt (även skadestånd kan grundas på brott i ett tvistemål och ett brottmål kan drivas genom enskilt åtal).

Dessutom har du fokuserat väldigt mycket på rättegångskostnader. Behövs det?

I övrigt har du fått fina tips av Kjell2. Utöver dem så är en till skillnad mellan brottmål och tvistemål vilka domare som prövar målen.

• Johnsson

Nu behöver jag hjälp igen!!!!

Hur fördelas boet efter nyss avlidne Anders?

a) Anders efterlämnar sin familj. Den består av makan Berit, ett gemensamt barn som heter Cecilia samt Anders syster Doris. Makarnas totala giftorättsgods uppgår till 600 000 kr. Hur fördelas boet?

b) Anta att samma förutsättningar gäller som i fråga a, men att Anders även har ett särkullsbarn som heter Emil. Hur fördelas i så fall boet?

c) Om vi antar att det totala giftorättsgodset endast uppgår till 160 000 kr, hur blir då fördelningen av boet i fråga a och b?

Svara utförligt. Kommentera gärna uträkningarna som du får fram.  

Använd skrivrutan för att besvara frågan eller bifoga en fil.

Mitt svar:

A.Berit får 50% = 176 000:- ( 4*44 000:-. Basbeloppsreglen) Cecilia får 62 000:- men det får hon när berit avlider,då berit ärver cecilias del. & doris får 62 000:- Eller berit ärver allt???

B.Berit får 176 000:-,cecilia 62 000:- men får det när berit avlider & Emil får det "direkt"

C. Då behåller berit allt, basbellopsreglen gäller.

Hur ser detta ut???
  • Kjell2
    Johnsson skrev 2014-04-03 14:54:31 följande:
    Nu behöver jag hjälp igen!!!!

Hur fördelas boet efter nyss avlidne Anders?

a) Anders efterlämnar sin familj. Den består av makan Berit, ett gemensamt barn som heter Cecilia samt Anders syster Doris. Makarnas totala giftorättsgods uppgår till 600 000 kr. Hur fördelas boet?

b) Anta att samma förutsättningar gäller som i fråga a, men att Anders även har ett särkullsbarn som heter Emil. Hur fördelas i så fall boet?

c) Om vi antar att det totala giftorättsgodset endast uppgår till 160 000 kr, hur blir då fördelningen av boet i fråga a och b?

Svara utförligt. Kommentera gärna uträkningarna som du får fram.  

Använd skrivrutan för att besvara frågan eller bifoga en fil.

Mitt svar:

A.Berit får 50% = 176 000:- ( 4*44 000:-. Basbeloppsreglen) Cecilia får 62 000:- men det får hon när berit avlider,då berit ärver cecilias del. & doris får 62 000:- Eller berit ärver allt???

B.Berit får 176 000:-,cecilia 62 000:- men får det när berit avlider & Emil får det "direkt"

C. Då behåller berit allt, basbellopsreglen gäller.

Hur ser detta ut???
    Inlämningsuppgifter får du låta läraren rätta och betygsätta.
  • Bolaget
    Johnsson skrev 2014-04-03 14:54:31 följande:

Mitt svar:

Det är helt uppåt väggarna så läs lite till. Ett tips på vägen är att summan av vad var och en ärver och får skiftat ju bör vara samma som hela giftorättsgodset, eller hur? 
  • Johnsson

Berit ärver allt efter Anders på fråga A??!!

B. Berit får 225 000:- o emil får 75 000 !

Tänker jag bättre nu????

• Bolaget
    Johnsson skrev 2014-04-03 15:15:12 följande:
    Berit ärver allt efter Anders på fråga A??!!

B. Berit får 225 000:- o emil får 75 000 !

Tänker jag bättre nu????
    Varför ärver Berit allt i A, och hur mycket är allt.

Varför får Berit 225.000 och Emil 75.000 i B? Och vem får resten av pengarna?
  • Johnsson

Jag tänker att anders del är på 300 000:- ?  så berit ärver 300 000:- & cecilia får sin del när berit går bort?!

225 000:- får berit,emil 75 000:- & resterande är ju berits del av giftorättsgodset.?? Eller????

• Bolaget

Makar ärver inte varandra utan testamente. Berit får då sina 300.000 som sin halva av de gemensamma tillgångarna resterande 300.000 ärvs av barnen i lika delar.
    I A så får inte barnet ut sitt arv förrän Berit också dött men arvet är ändå hennes.
    I B så är det alltså 150.000 som Emil ska ha direkt, 150.000 som Berit typ förvaltar till sin dotter.

• Johnsson

Tusen Tack Bolaget!!! I fråga c blir det såhär va??

Fråga C: i första fallet får Berit allt dvs 160000kr I andra fallet har Emil rätt till 1/2 av arvet och Cecilia 1/2 men eftersom dom var gifta så får således Berit arvet fram till dess att hon dör, då Cecilia ärver allt. Eftersom dom är gifta finns det dock ett skydd, basbeloppsregeln som är till som ett skydd för den efterlevande make/makan, den innebär att så långt det är möjligt har Anders fru rätt till 4 basbelopp av det totala giftorättsgodset, med förtur till denna del av arvet gäller även mot särkullbarn. 44400kr är basbeloppet i år, 44400kr *4=177600kr, således får Berit behålla alla pengarna

Svar på tråden Hjälp med skoluppgift snälla!