• velvet

Tips när vi slutar med blöja!

Vår dotter är precis 2,5 år och långt fram i utvecklingen när det gäller det mesta, otroligt verbal och social tex. Men när det gäller att bli av med blöjan så känns det som att vi inte har tagit tag i det tillräckligt!

Hon har sedan tidigare kissat en del på potta på hemma men det har liksom aldrig blivit mer än då och då. Igår köpte vi en sån där "extra", liten toasits att sätta på vår toalett och sen dess har hon enbart kissat på toaletten. Inga olyckor.

Idag ska vi iväg och hälsa på vänner, det tar ca 45 min dörr till dörr. Jag frågade om hon ville ha blöja eller trosor på sig och hon svarade då trosor. Men jag blir lite nervös i och med att hon aldrig varit hemifrån utan blöja tidigare.

Finns det någonting som jag bör tänka på? Är hon redo att vara utan blöja?

• Svar på tråden Tips när vi slutar med blöja!
  • ClaraV

Ta med toaringen, och extrakläder, det kommer förmodligen ske nån olycka och om det gör det så uppmuntra henne och stötta, bli inte arg utan ta saker för vad dom är. :)

• velvet
    ClaraV skrev 2014-03-30 10:13:33 följande:
    Ta med toaringen, och extrakläder, det kommer förmodligen ske nån olycka och om det gör det så uppmuntra henne och stötta, bli inte arg utan ta saker för vad dom är. :)
    Men du tycker att det är bättre att det sker en olycka än att ta det säkra före det osäkra så att säga? :)

Jag skulle aldrig bli arg! Vill bara inte att hon ska få för negativa upplevelser av att vara utan blöja så att hon inte vågar gå ut utan eller så... Men jag kanske oroar mig i onödan!
  • DinaMii

Chansa :) låt henne kissa innan och direkt ni kommer fram så klarar hon det alles säkert :)

• velvet
    CarrosCaroline skrev 2014-03-30 10:24:04 följande:
    Chansa :) låt henne kissa innan och direkt ni kommer fram så klarar hon det alles säkert :)
    Jag gör så! :)

Spännande!
  • ClaraV
    velvet skrev 2014-03-30 10:20:51 följande:
    Men du tycker att det är bättre att det sker en olycka än att ta det säkra före det osäkra så att säga? :) Jag skulle aldrig bli arg! Vill bara inte att hon ska få för negativa upplevelser av att vara utan blöja så att hon inte vågar gå ut utan eller så... Men jag kanske oroar mig i onödan!

Ja vi chansade när dottern slutade. Första gången vi skulle åka bort fick hon ha blöja i bilen, men hon blev ledsen och kände sig inte duktig då. Så det gjorde vi bara en gång. Visst blir dom ledsna och känner sig dumma när dom kissar på sig och då är det viktigt att man stöttar och uppmuntrar. Min dotter slutade med blöjor i december och har inte varit många olyckor sen dess. :)
  • velvet
    ClaraV skrev 2014-03-30 10:40:09 följande:

Ja vi chansade när dottern slutade. Första gången vi skulle åka bort fick hon ha blöja i bilen, men hon blev ledsen och kände sig inte duktig då. Så det gjorde vi bara en gång. Visst blir dom ledsna och känner sig dumma när dom kissar på sig och då är det viktigt att man stöttar och uppmuntrar. Min dotter slutade med blöjor i december och har inte varit många olyckor sen dess. :)
    Vad duktigt att sluta mitt i vintern! Var det inte knöligt med alla tjocka kläder? :O

Jag undrar om jag ska låta henne ha blöja imorgon på dagis?
  • ClaraV
    velvet skrev 2014-03-30 10:53:08 följande:
    Vad duktigt att sluta mitt i vintern! Var det inte knöligt med alla tjocka kläder? :O Jag undrar om jag ska låta henne ha blöja imorgon på dagis?

Ja men tack och lov så var vi lediga första två veckorna :) Var inte så jobbigt som jag trodde utan tösen var duktig på att säga till om hon behövde kissa. Min tjej fick gå till dagis utan blöja och första två dagarna var det olyckor, men sen så flöt det på även på dagis. Och nu förra veckan bestämde hon sig för att sluta med blöja på natten med. Det helt utan olyckor :) Jag har hela tiden låtit min dotter välja och bestämma själv om hon ska ha blöja eller inte
  • DinaMii

Vi blev rådda att bara ta bort. Kapa rätt av överallt, förutom på nätterna. Vår kille klarade det galant, och tjejer brukar vara duktigare har jag hört ;)

• Flisan79

Som skrivet innan. Se till att hon har kissat precis innan och sen direkt när ni kommer fram. Är du orolig för bilbarnstolen så kan du ju lägga lite plastad frotté eller bara en liten handduk i stolen.

• velvet
    CarrosCaroline skrev 2014-03-30 10:57:23 följande:
    Vi blev rådda att bara ta bort. Kapa rätt av överallt, förutom på nätterna. Vår kille klarade det galant, och tjejer brukar vara duktigare har jag hört ;)
    Det låter ju rimligt... Känns konstigt att sätta på henne en blöja imorgon bitti? Kanske bättre att skicka med några ombyten till dagis?

• DinaMii

Ja det hade jag gjort :) din lilla tjej börjar bli stor nu, haha.. Det går fort :)

• velvet

Haha, ja. Det är bara till att gilla läget!

• Veritaslux

- Bara sluta, ta bort blöjan (förutom på natten då om den inte är torr på morgonen), även på dagis. 
    - Ha alltid med extra ombyte, extra trosor, byxor och strumpor tar inte mycket plats!
    - Och även om du är orolig för olyckor, tjata INTE om toa stup i kvarten, det kan låsa sig. Det gjorde det för min dotter ett tag som gick och höll sig hela dagarna. Det är viktigt att barnet får lära sig känna signalerna, hon kommer säga till så småningom!! Fundera själv över hur ofta du kissar och jämför med hur barnet dricker. - Tvinga inte dottern på toa "utifall att" innan ni ska åka om hon säger nej och kissade för en timma sedan! 

Min dotter blev torr drygt en vecka i somras när hon var drygt två. Hon hade aldrig kissat på potta/toa men jag provade att helt enkelt ta bort blöjan och träna med trosor. Viljan fanns där och snart fattade hon galoppen! Någon enstaka olycka här och där i början och ibland om hon är kissnödig säger hon till för sent och det hinner komma några droppar... inte hela världen. På dagis gick det hur smidigt som helst.
    Hon hade blöja när hon bajsade ett tag till (bad om blöja), men det lossnade i höstas med lite övertalning och hjälp från dagis. Det var faktiskt där hon bajsade på toa första gången!
    Hon blev nattorr vid 2,5. Vi tog bort nattblöjan när den varit torr varje morgon i en vecka.

Svar på tråden Tips när vi slutar med blöja!