• greywolf

Bältesstol i framsätet för 4-åring?

Var jag än läser står det att barn i bil inte bör sitta fram pga krockkudde, men om den är avstängd, hur ser då riskerna ut för en snart 4-åring ut jämfört om denne satt i baksätet i samma bältesstol (framåtvänd), någon som vet? Trafikverket har lite luddig info, ingen info om det finns lag på eventuell åldersgräns från det att man sitter i bakvänd bilstol till att man övergår till bältesstol som är framåtvänd.

• Svar på tråden Bältesstol i framsätet för 4-åring?
  • Margaux

Känns ju rent spontant så att har man ingen airbag så är man dåligt skyddad fram, barn eller inte. Bak får man ju i alla fall lite större utrymme att spela på som kanske hjälper i en krock.

• Whitetrash86

Vad jag vet så måste barnet vara 7år eller 140cm för att sitta fram. Om vi bortser från bakåtvänd stol då.

• yoshimi

Enligt NTF är det omöjligt att svara

På om det är bättre att sitta fram än bak om barnet sitter i bältesstol.

Airbagen skall då vara av om barnet sitter fram.

Läs frågor och svar på NTF.SE

Men som du säger, det finns inga raka svar.

• greywolf

Har du någon källa till den informationen? Det var för mig helt okänt men om det är så är det bra att veta såklart

Whitetrash86 skrev 2014-03-29 21:02:23 följande:
    Vad jag vet så måste barnet vara 7år eller 140cm för att sitta fram. Om vi bortser från bakåtvänd stol då.

• Flickan och kråkan
    Whitetrash86 skrev 2014-03-29 21:02:23 följande:

Det stämmer inte.
  • greywolf

Ok om det inte finns någon lag, kan det då betyda att det är lika säkert att sitta framåtvänd i bältesstol i framsätet, förutsatt att krockkudden är avstängd, som att sitta i samma bältesstol i baksätet? Det är detta jag är ute efter men vet inte hur jag ska få svar på den frågan.

Flickan och kråkan skrev 2014-03-29 21:45:22 följande:
    Det stämmer inte.

• Whitetrash86
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-29 21:45:22 följande:

Det stämmer inte.
    Läste på trafikverket nu... 140cm gäller när krockkudden INTE kan kopplas ur.
  • Whitetrash86
    greywolf skrev 2014-03-29 21:58:40 följande:
    Ok om det inte finns någon lag, kan det då betyda att det är lika säkert att sitta framåtvänd i bältesstol i framsätet, förutsatt att krockkudden är avstängd, som att sitta i samma bältesstol i baksätet? Det är detta jag är ute efter men vet inte hur jag ska få svar på den frågan.
    Enligt det jag precis läste, så kan det faktiskt vara säkrare att sitta fram än bak. I ditt fall just för att du kan ha bättre uppsikt på barnet.
    Så, med bortkopplad krockkudde så spelar det ingen roll var barnet sitter i bilen så länge den sitter i anpassad stol.
  • Flickan och kråkan
    Whitetrash86 skrev 2014-03-29 22:00:11 följande:
    Läste på trafikverket nu... 140cm gäller när krockkudden INTE kan kopplas ur.

Ja, precis. När barnet inte har någon bilstol eller bilkudde.
  • Kasperina

Ett barn som sitter framåtvänt måste ha huvudet lika högt upp som en vuxen för att sitta i framsätet, annars kan krockkudden kväva det. Att stänga av krockkudden är lika illa det, för då slår h*n i instrumentpanelen. Bakåtvända stolar kan sitta i fram om krockkudden är avstängd, men framåtvända stollar ska sitta i baksätet.

• greywolf

Jag hittar ingen rekommendation från trafikverket eller annan instans som avråder från att ha barn fram där krockkudde är avstängd. Har du någon källa på den rekommendationen, att framåtvända stolar ska sitta bak?

Kasperina skrev 2014-03-29 22:09:09 följande:
    Ett barn som sitter framåtvänt måste ha huvudet lika högt upp som en vuxen för att sitta i framsätet, annars kan krockkudden kväva det. Att stänga av krockkudden är lika illa det, för då slår h*n i instrumentpanelen. Bakåtvända stolar kan sitta i fram om krockkudden är avstängd, men framåtvända stollar ska sitta i baksätet.

• Kasperina

Nej. Jag har hört att man inte ska ha små barn sittande framåt i framsätet pga kvävningsrisk från krockkudden och jag vet att krockkudden är till för att hindra folk från att slå huvudet i instrumentpanelen, så jag har dragit slutsatsen att det inte är en bra idé att ha små barn i framåtvända stolar i framsätet.

• Kasperina

Detta är från Folksam.se:

Hur mycker minskar skaderisken vid användning av:

Förarkrockkudde

60-70%

Passagerarkrockkudde 

55-60%

Sidokrockgardin + krockkudde 

45%

• Lindsey Egot the only one

Stolen ska dras så långt bak som möjligt så inte barnet slår i huvudet i handskfacket/instrumentpanelen vid en eventuell kollision eftersom plasten är hård och kan ge skallskador. Skulle man råk ut för en kollision och barnet sitter bak slår ju barnet i sätet som är mjukt.

• greywolf

Ok det var ju intressant statistik men säger inte riktigt något om jämförelsen mellan bak och fram.

Kasperina skrev 2014-03-29 23:59:21 följande:
    Detta är från Folksam.se: Hur mycker minskar skaderisken vid användning av:   Förarkrockkudde 60-70% Passagerarkrockkudde  55-60% Sidokrockgardin + krockkudde  45%

Alright, dra bak stolen. Tack!
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-30 00:02:49 följande:
    Stolen ska dras så långt bak som möjligt så inte barnet slår i huvudet i handskfacket/instrumentpanelen vid en eventuell kollision eftersom plasten är hård och kan ge skallskador. Skulle man råk ut för en kollision och barnet sitter bak slår ju barnet i sätet som är mjukt.

• Kasperina

Nej statistiken säger inget om hur det är mellan bak och fram, däremot om skillnaden med och utan krockkudde. Tänk på att barnet kan hasa fram lite på stolen samt att hela stolen kan flytta på sig vid en kollision.
    Men det kanske bara är jag som är överdrivet försktig  

Svar på tråden Bältesstol i framsätet för 4-åring?