• Anonym (Josefin)

Gravid med en man som vill mig illa

Har varit fast i ett typiskt destruktivt förhållande. Blev gravid, han låste in mig tills jag inte kunde göra abort. Sen rymde jag ifrån honom, hem till min familj som var överlyckliga att få mig tillbaka (de hade kämpat i över två år men bara kunnat sitta och titta på i princip). Bytte nummer och allt sånt så han har inte kunnat ta kontakt med mig. Han har varit utanför på gården på nätterna och spanat några gånger men har nu slutat med det efter en tillsägning av min pappa.. Kan tillägga att jag är 21 i år, han är betydligt mycket äldre. Nu väntar jag en dotter och kommer att få bo i en egen stuga på min familjs gård och då kommer jag också sakta kunna jobba med att få tillbaka mitt liv. Hon kommer om 2 månader. Jag är orolig över umgänget. Jag vill självklart inte träffa honom över huvud taget på ett bra tag men vill inte hindra min dotter att träffa sin egen pappa.. Min familj låter honom inte komma hit och vill inte ha nåt med honom att göra. Jag har pratat med en liten organisation som har lite med familjerätt att göra, de hjälper till. De säger att han kan få träffa sitt barn medan någon kontaktperson närvarar men ingenting är direkt bestämt. Jag vet att han kommer göra allt i sin makt för att komma åt mig, och nu kommer jag ju heller aldrig ifrån honom vilket var allt han ville från första början. Jag har inte dokumenterat några skador eller hot och har inte gjort några anmälningar mot honom. Det kommer alltså stå ord mot ord. Han är utåt sett en städad person som har bra jobb och sköter sig. Men egentligen är han en kontrollerande, manipulativ, misshandlande psykopat som kommer ägna resten av sitt liv med att försöka göra mitt liv till ett helvete. Jag vet inte hur jag ska lösa detta på bästa sätt.. men ensam vårdnad får jag och den tänker jag inte ge upp. Jag är dock öppen till umgänge (dvs om han vill). Han kanske förlorar intresset när han inser att han inte får träffa mig.. Han har alltid sagt hur mycket han hatar barn. Jag behöver tips och råd på hur jag ska gå tillväga.. Så som jag tänkt hittills är att jag helst vill ha lugn och ro ett tag efter förlossningen, sen sakta men säkert påbörja umgänget och öka på det vilket senare leder till varannan helg. Faderskapet är inte påskrivet än, vad gynnar mig bäst, att ordna det i förväg eller efter att hon är född? Jag är väldigt orolig över hans ''hanterande'' med dottern då han inte direkt visat att han är bra med barn. Väldigt grov i sitt handlag, han är liksom inte kapabel till att ens hålla en hund utan att göra den illa. Sen också pga all psykiskt och fysisk misshandel och hans konstanta tjatande om hur mycket han hatar barn får mig att inte vilja lämna honom ensam med henne den första tiden. Förhoppningsvis bygger han upp en relation och kärlek till dottern eftersom det är hans eget kött och blod och börjar bry sig om henne och släpper mig, förhoppningsvis...

Men som sagt, alla tips och råd ni kan ge tack!! Och helst inga dumma kommentarer.. jag vet att jag ''bäddat min egen säng'' eller vad man ska säga, och jag äter upp det varje dag. Det kommer jag göra varje dag i resten av mitt liv. Men när man är utsatt för något sånt här är det svårare än man tror att ta sig ur det, rädsla är en av anledningarna. Jag vill bara inte vara olycklig resten av mitt liv pga den här mannen. Vad skulle du/ni gjort?

• Svar på tråden Gravid med en man som vill mig illa
  • Anonym (Josefin)
    niagara skrev 2014-03-27 13:52:37 följande:
    Varför berättade du att du var gravid?

Jag trodde inte han ville behålla barnet eftersom han alltid sagt hur mycket han hatar barn. Men han såg det väl som ett sätt att hålla mig kvar för alltid eller nåt sånt. Vem vet hur en psykopat tänker.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Anmäl!) skrev 2014-03-27 13:51:38 följande:
    Dessutom borde det ju finnas bevis i det rummet som du satt inlåst? Eftersom att han jobbat så måste han ju täckt fönster med galler och låst dörrar/ plockat bort lås på insidan av dörren och haft ett isolerat rum utan telefon? Detta är ju bevis! Är det en lägenhet så har grannarna kanske hört dig banka? Han måste ju köpt hem mat för 2 utan att någon sett en andra person.. Allt detta kan vara bevis! Du kan ju vara blek/sliten/mager/blåmärken eller på annat sätt synligt påverkad efter 3 månader inlåst, det kan också ses som bevis!

Jag gjorde inte överdrivet mycket motstånd. Han hotade mycket och jag var rädd att han skulle göra mig illa om jag inte gjorde som han sa. Jag fick inte lämna lägenheten. Han använde sig av en webcam och kollade så jag var i lägenheten hela tiden, när han inte var hemma. Jag vet inte.. han kanske bara sa att han höll koll på mig hela tiden, fast webcamen inte var igång
  • Anonym (Oacceptabelt)

TS, du måste förstå att du inte kan få hjälp härifrån. Vad är det för tips du är ute efter?
    Du måste omedelbart söka hjälp hos lämplig myndighet med det här. Acceptera inte det här och sök hjälp NU. Börja med en polisanmälan och berätta precis allt som har hänt och berätta att du är rädd för att mannen ska söka upp dig osv. så hjälper dem dig vidare.

Det här är det mest vettiga rådet du kommer att få.

• Anonym (hjälp !)

Du ts - vad händer om han fortfarande vill ha dig och använder din dotter för att få sin vilja igenom?  om han spelar snäll i samhällets ögon så länge som han har någon med vid besöken hos dottern , men sedan första gången han har henne själv försvinner med henne och säger att ända sättet du får tillbaka henne är genom att du kommer till honom...... då kan han ju stänga in och kontrollera dig igen fast med hjälp av denna lilla människa som är helt oskyldig.

Ni kommer ha barn ihop. han är psykopat enligt dig. ni kommer ha en relation resten av barnets liv. Vad händer om han inte släpper sina tankar på att du är hans?  hur ska du kunna leva i skuggan av detta? kommer han någonsin sluta? 

Barnet måste vara det bästa som hänt honom om han vill fortsätta hålla sig fast i dig - nu har han en relation till dig genom dottern för evigt.... 

Hur läskigt som helst tycker jag - och jag har inga goda råd - mer än att situationen är hemsk.

• Anonym (Josefin)
    Anonym (hjälp !) skrev 2014-03-27 14:48:37 följande:
    Du ts - vad händer om han fortfarande vill ha dig och använder din dotter för att få sin vilja igenom?  om han spelar snäll i samhällets ögon så länge som han har någon med vid besöken hos dottern , men sedan första gången han har henne själv försvinner med henne och säger att ända sättet du får tillbaka henne är genom att du kommer till honom...... då kan han ju stänga in och kontrollera dig igen fast med hjälp av denna lilla människa som är helt oskyldig.

Ni kommer ha barn ihop. han är psykopat enligt dig. ni kommer ha en relation resten av barnets liv. Vad händer om han inte släpper sina tankar på att du är hans?  hur ska du kunna leva i skuggan av detta? kommer han någonsin sluta? 

Barnet måste vara det bästa som hänt honom om han vill fortsätta hålla sig fast i dig - nu har han en relation till dig genom dottern för evigt.... 

Hur läskigt som helst tycker jag - och jag har inga goda råd - mer än att situationen är hemsk.
    Ja, det är hemskt alltihop.. men jag hoppas fortfarande att det ska funka någorlunda. Att han ska få några slags humana faderskänslor och göra det bästa för vår dotter. Han kommer absolut att kräva umgänge, i första hand för att försöka komma åt mig. Vad händer om myndigheterna anser att jag umgängessaboterar och lämpar över vårdnaden till honom?? Jag vill inte ens tänka på det... jag måste ge honom umgänge. Han kommer kräva det. Om jag inte anger pappan kommer han ändå komma och säga att det är han som är pappa samt få ett faderskapstest gjort och därigenom få det bevisat. Jag kommer inte undan hur jag än bär mig åt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med alltihop. Jag måste få familjerätt och alla att stå på min sida.. få de att förstå vad för människa han är och att jag inte kan träffa honom, samt att han inte kan lämnas ensam med våran dotter. Du har rätt i att han förmodligen skulle använda henne som ett ''vapen'' och hota att ta henne om jag inte kommer till honom. Utan tvekan. Kan en sån här person ändra sig? Jag vet inte.. jag hoppas det. Jag skulle mest av allt i hela världen vilja ha en normal relation till pappan och ett normalt svenssonliv, med jobb, bil och familj, och varannanhelg vårdnad för pappan... på nåt sätt tvivlar jag på att det någonsin kommer att hända. 
  • NickiLi
    Anonym (Josefin) skrev 2014-03-27 13:04:04 följande:
    Kan tillägga att jag är oerhört rädd för denna man. Han har gjort mig väldigt illa på alla sätt man kan tänka sig. Han har också en hel del dolda alkoholproblem. Men att han behandlat mig som skit betyder ju inte att han kommer behandla dottern dåligt..
    Du är rädd för denna man. Så varför vill du utsätta din dotter för denna man då? Det finns ingenting som hindrar honom att göra samma sak mot henne som mot dig. 
    Tycker inte han ska ha någonting med henne att göra och vill hon veta alt söka upp honom låt henne göra det när hon är 18 och bestämmer själv. Nu är ditt jobb att skydda ditt barn och göra allt du kan för att hålla henne trygg! 

Skulle fly så långt bort det bara går från honom.  Och blir det så att han går upp i rätten mot dig så har du familjen som kan intyga och vittna till vad som hänt innan i alla fall till vissa saker. 
  • Anonym (Du är blåst)

haha hur dum i huvudet får man lov att vara? "jag vill låta mitt barn träffa sin pappa" "han är så hårdhänt och inte alls bra med barn och han kan inte ens hålla en hund utan att göra den illa" !!!??? Men du ditt jävla pucko vill låta honom UMGÅS med ditt barn? Alltså jag önskar jag kunde ha förståelse för att du är ung och dum men tyvärr. Tycker inte ens du förtjänar att vara mamma till ditt barn. Tur att dina föräldrar inte är hjärndöda som du verkar vara.

• Anonym (acc)
    Anonym (Josefin) skrev 2014-03-27 15:48:55 följande:
    Ja, det är hemskt alltihop.. men jag hoppas fortfarande att det ska funka någorlunda. Att han ska få några slags humana faderskänslor och göra det bästa för vår dotter. Han kommer absolut att kräva umgänge, i första hand för att försöka komma åt mig. Vad händer om myndigheterna anser att jag umgängessaboterar och lämpar över vårdnaden till honom?? Jag vill inte ens tänka på det... jag måste ge honom umgänge. Han kommer kräva det. Om jag inte anger pappan kommer han ändå komma och säga att det är han som är pappa samt få ett faderskapstest gjort och därigenom få det bevisat. Jag kommer inte undan hur jag än bär mig åt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med alltihop. Jag måste få familjerätt och alla att stå på min sida.. få de att förstå vad för människa han är och att jag inte kan träffa honom, samt att han inte kan lämnas ensam med våran dotter. Du har rätt i att han förmodligen skulle använda henne som ett ''vapen'' och hota att ta henne om jag inte kommer till honom. Utan tvekan. Kan en sån här person ändra sig? Jag vet inte.. jag hoppas det. Jag skulle mest av allt i hela världen vilja ha en normal relation till pappan och ett normalt svenssonliv, med jobb, bil och familj, och varannanhelg vårdnad för pappan... på nåt sätt tvivlar jag på att det någonsin kommer att hända. 
    Jag förstår att du hoppas att det ska funka men samtidigt vet du ju hur han är, eller hur? Och du måste göra vad du kan för att ha bra möjligheter att skydda ditt barn OM det inte funkar!

Börja med att kontakta en kvinnojour och berätta om vad du varit med om och be om råd.
    Jag skulle tro att ett av råden du får är att polisanmäla - gör det då.

Sedan - om jag vore du så skulle jag inte sabotera men göra vad jag kunde för att fördröja faderskapstest och vårdnadsfrågor.

Jag skulle inte motsätta mig umgänge men med stöd av polisanmälan skulle jag sedan kräva övervakat umgänge. Att kontaktperson närvarade. För ditt barns skull.

Börja så och sedan OM allt visar sig fungera bra, trappa upp.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Josefin) skrev 2014-03-27 15:48:55 följande:
    Ja, det är hemskt alltihop.. men jag hoppas fortfarande att det ska funka någorlunda. Att han ska få några slags humana faderskänslor och göra det bästa för vår dotter. 
    Det. Kommer. Aldrig. Att. Hända. En blind kan se det. Varför inte du?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (acc)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-28 08:57:14 följande:
    Det. Kommer. Aldrig. Att. Hända. En blind kan se det. Varför inte du?

Jag är inte TS men jag gissar att anledningen är att hon VILL så gärna att det ska funka. Att det är därför som hon inte klarar att se att det inte kommer att göra det.
  • Anonym (Josefin)

Jag vet hur svårt det är att helt neka någon umgänge.. trots allt han gjort, det finns inga bevis som är starka nog att bekräfta det. Visst, min familj, men det brukar väl inte göra så stor skillnad när det är folk på ens egen sida? Jag har sett andra fall med egna ögon då både vårdnad och umgänge getts till allt mellan alkoholister till i princip hemlösa knarkare. Jag skulle kunna undvika att skriva på faderskap, säga att jag inte vet vem det är om frågan kommer upp. Men han kommer iallafall att komma och säga att det är han som är pappan, få ett faderskapstest gjort och få det bevisat, samt få in något slags umgänge. Jag kan berätta om allt han gjort, att jag ljög för att jag är rädd för honom, rädd för vad han ska göra mot mig, min dotter. Han kommer förmodligen fortfarande få umgänge.. för det står ord mot ord. Jag vet inte vad han kommer att säga om mig heller, han kommer säkert koka ihop flera historier och då kommer de se det som två personer som hatar varandra och bara står och kastar skit på varandra. De kommer inte kunna avgöra vad som är sant och inte.

Jag vill göra rätt för min dotter i förväg, jag vill ge det en chans. Sålänge umgänget är övervakat så är det okej.. vill att hon ska veta vem hennes pappa är. För det är trots allt han som är pappa, hur mycket jag än vill spy på det, så är det så det är. De första månaderna kommer han förmodligen att missa, eftersom jag inte vågar träffa honom. Ingen lämnar väl över ett spädbarn till en - för henne, främmande man? Och ingen kan väl tvinga mig att träffa honom heller?

Om jag kan ska jag utesluta umgänget helt, är bara rädd för att tr kommer anse att jag saboterar umgänge och lämpar över umgänge till pappan. Han är manipulativ och kan få folk att tro på vad som helst nästan.. har sett honom lura i folk både det ena och det andra. Han kommer att göra ALLT för att förstöra, få kontroll och makt över mig igen. Jag är livrädd.

• Anonym (Josefin)

''Lämpar över vårdnaden till pappan'' ska det stå.

• Anonym (Anmäl!)
    Anonym (Josefin) skrev 2014-03-29 18:16:34 följande:
    Jag vet hur svårt det är att helt neka någon umgänge.. trots allt han gjort, det finns inga bevis som är starka nog att bekräfta det. Visst, min familj, men det brukar väl inte göra så stor skillnad när det är folk på ens egen sida? Jag har sett andra fall med egna ögon då både vårdnad och umgänge getts till allt mellan alkoholister till i princip hemlösa knarkare. Jag skulle kunna undvika att skriva på faderskap, säga att jag inte vet vem det är om frågan kommer upp. Men han kommer iallafall att komma och säga att det är han som är pappan, få ett faderskapstest gjort och få det bevisat, samt få in något slags umgänge. Jag kan berätta om allt han gjort, att jag ljög för att jag är rädd för honom, rädd för vad han ska göra mot mig, min dotter. Han kommer förmodligen fortfarande få umgänge.. för det står ord mot ord. Jag vet inte vad han kommer att säga om mig heller, han kommer säkert koka ihop flera historier och då kommer de se det som två personer som hatar varandra och bara står och kastar skit på varandra. De kommer inte kunna avgöra vad som är sant och inte. Jag vill göra rätt för min dotter i förväg, jag vill ge det en chans. Sålänge umgänget är övervakat så är det okej.. vill att hon ska veta vem hennes pappa är. För det är trots allt han som är pappa, hur mycket jag än vill spy på det, så är det så det är. De första månaderna kommer han förmodligen att missa, eftersom jag inte vågar träffa honom. Ingen lämnar väl över ett spädbarn till en - för henne, främmande man? Och ingen kan väl tvinga mig att träffa honom heller? Om jag kan ska jag utesluta umgänget helt, är bara rädd för att tr kommer anse att jag saboterar umgänge och lämpar över umgänge till pappan. Han är manipulativ och kan få folk att tro på vad som helst nästan.. har sett honom lura i folk både det ena och det andra. Han kommer att göra ALLT för att förstöra, få kontroll och makt över mig igen. Jag är livrädd.

Ingen kommer tro dig om du inte polisanmäler. Den dagen som han låser in och misshandlar din dotter så har du inget att komma med. Men om du idag polisanmäler och begär besöksförbud så finns det i "rullarna". Då har du något att referera till den dag då han skadar din dotter. Det är hårt och läskigt, men är inte din dotter värd det? Du måste polisanmäla! Annars finns det INGEN som kommer neka honom umgänge och varannanvecka boende i framtiden. Varför skulle umgänget vara övervakat om du aldrig anmält och visat att det behövs? Det finns ingen som kommer tro dig när din dotter blir skadad av honom om du inte anmäler honom. Det är skitsvårt och smutsigt att polisanmäla, men du har inte rätt att vara feg , din dotters säkerhet måste få gå före! (Jag har själv flytt från ett långt misshandlarförhållande för flera år sedan, hade inga barn och är idag gift med en fantastisk man. Men jag har bott mina nätter på kvinnojour, suttit många eftermiddagar med polisen, gråtit, skakat, spytt... Jag vet att det krävs mod)
Svar på tråden Gravid med en man som vill mig illa