Gravid med en man som vill mig illa
Har varit fast i ett typiskt destruktivt förhållande. Blev gravid, han låste in mig tills jag inte kunde göra abort. Sen rymde jag ifrån honom, hem till min familj som var överlyckliga att få mig tillbaka (de hade kämpat i över två år men bara kunnat sitta och titta på i princip). Bytte nummer och allt sånt så han har inte kunnat ta kontakt med mig. Han har varit utanför på gården på nätterna och spanat några gånger men har nu slutat med det efter en tillsägning av min pappa.. Kan tillägga att jag är 21 i år, han är betydligt mycket äldre. Nu väntar jag en dotter och kommer att få bo i en egen stuga på min familjs gård och då kommer jag också sakta kunna jobba med att få tillbaka mitt liv. Hon kommer om 2 månader. Jag är orolig över umgänget. Jag vill självklart inte träffa honom över huvud taget på ett bra tag men vill inte hindra min dotter att träffa sin egen pappa.. Min familj låter honom inte komma hit och vill inte ha nåt med honom att göra. Jag har pratat med en liten organisation som har lite med familjerätt att göra, de hjälper till. De säger att han kan få träffa sitt barn medan någon kontaktperson närvarar men ingenting är direkt bestämt. Jag vet att han kommer göra allt i sin makt för att komma åt mig, och nu kommer jag ju heller aldrig ifrån honom vilket var allt han ville från första början. Jag har inte dokumenterat några skador eller hot och har inte gjort några anmälningar mot honom. Det kommer alltså stå ord mot ord. Han är utåt sett en städad person som har bra jobb och sköter sig. Men egentligen är han en kontrollerande, manipulativ, misshandlande psykopat som kommer ägna resten av sitt liv med att försöka göra mitt liv till ett helvete. Jag vet inte hur jag ska lösa detta på bästa sätt.. men ensam vårdnad får jag och den tänker jag inte ge upp. Jag är dock öppen till umgänge (dvs om han vill). Han kanske förlorar intresset när han inser att han inte får träffa mig.. Han har alltid sagt hur mycket han hatar barn. Jag behöver tips och råd på hur jag ska gå tillväga.. Så som jag tänkt hittills är att jag helst vill ha lugn och ro ett tag efter förlossningen, sen sakta men säkert påbörja umgänget och öka på det vilket senare leder till varannan helg. Faderskapet är inte påskrivet än, vad gynnar mig bäst, att ordna det i förväg eller efter att hon är född? Jag är väldigt orolig över hans ''hanterande'' med dottern då han inte direkt visat att han är bra med barn. Väldigt grov i sitt handlag, han är liksom inte kapabel till att ens hålla en hund utan att göra den illa. Sen också pga all psykiskt och fysisk misshandel och hans konstanta tjatande om hur mycket han hatar barn får mig att inte vilja lämna honom ensam med henne den första tiden. Förhoppningsvis bygger han upp en relation och kärlek till dottern eftersom det är hans eget kött och blod och börjar bry sig om henne och släpper mig, förhoppningsvis...
Men som sagt, alla tips och råd ni kan ge tack!! Och helst inga dumma kommentarer.. jag vet att jag ''bäddat min egen säng'' eller vad man ska säga, och jag äter upp det varje dag. Det kommer jag göra varje dag i resten av mitt liv. Men när man är utsatt för något sånt här är det svårare än man tror att ta sig ur det, rädsla är en av anledningarna. Jag vill bara inte vara olycklig resten av mitt liv pga den här mannen. Vad skulle du/ni gjort?