• renegade01

Kan han få delad vårdnad?

Hej!

Jag har haft ensam vårdnad sedan min son föddes (han är 13 månader nu) då jag och pappan inte var eller är tillsammans. Han har inte visat något intresse för att träffa sonen många gånger alls och senast de träffades var sista Juli 2013. 

Enda gångerna han hör av sig i princip är då han hotar med att gå till tingsrätten/familjerätten om han inte får delad vårdnad.

Han har en bakgrund med missbruk och som sagt så träffar han nästan aldrig sin son (kan räkna på två händer hur många gånger de träffats sedan sonen föddes). 

Jag har aldrig nekat honom att träffa sonen och detta har jag bevis på (eftersom han har sagt flera gånger att jag nekat honom att träffa sonen så har jag sparat alla sms där jag uppenbart INTE nekat någonting).

Kan han få rätt till delad vårdnad om han går till TR/FR?

• Svar på tråden Kan han få delad vårdnad?
  • Kjell2
    renegade01 skrev 2014-03-24 09:42:30 följande:
    Hej!

Jag har haft ensam vårdnad sedan min son föddes (han är 13 månader nu) då jag och pappan inte var eller är tillsammans. Han har inte visat något intresse för att träffa sonen många gånger alls och senast de träffades var sista Juli 2013. 

Enda gångerna han hör av sig i princip är då han hotar med att gå till tingsrätten/familjerätten om han inte får delad vårdnad.

Han har en bakgrund med missbruk och som sagt så träffar han nästan aldrig sin son (kan räkna på två händer hur många gånger de träffats sedan sonen föddes). 

Jag har aldrig nekat honom att träffa sonen och detta har jag bevis på (eftersom han har sagt flera gånger att jag nekat honom att träffa sonen så har jag sparat alla sms där jag uppenbart INTE nekat någonting).

Kan han få rätt till delad vårdnad om han går till TR/FR?
    Ja det kan han men just nu troligtvis inte.

För GV krävs det att ni kan samarbeta kring sonen. Så verkar inte vara fallet. Om han går till domstol skulle han troligtvis få någon form av reglerat umgänge. Sköter han det kan det bli  mer umgänge. Visar det sig att ni kan samarbeta kring vårdnadsfrågor kan han sen få gemensam vårdnad.

• Kjell2
    renegade01 skrev 2014-03-24 12:25:58 följande:
    Okej.. Reglerat umgänge, vad menas med det?

Att tingsrätten fastsäller ett umgänge mellan pappan och barnet baserat på vad som kan vara bra. Kan vara en kväll i vecka, varannan helg, en dag eller något liknade. Är det mycket bekymmer kring pappan kan det till en början med bli övervakat och då begränsat med tid.

Funkar umgänget kan det sen bli mera.
  • Anonym (worry)

TR: fick du ensam vårdnad automatiskt.? Han som är pappan sa inte emot om det vid födseln? Jag är helt livrädd om framtiden. Är gravid nu med en som hotar med å gå upp i rätten också tidigare missbrukare och vi är inte tillsammans och bor inte ihop. Men han vill ha vårdnad.

• renegade01

Ja är man inte gift får mamman det automatiskt, annars måste man ansöka hos soc tror jag om delas vårdnad. Jag har alltid sagt nej till det så det är därför han hotar med tingsrätten osv... Det suger.

• Kjell2
    renegade01 skrev 2014-03-30 19:28:40 följande:
    Ja är man inte gift får mamman det automatiskt, annars måste man ansöka hos soc tror jag om delas vårdnad. Jag har alltid sagt nej till det så det är därför han hotar med tingsrätten osv... Det suger.
    För att få gemensam vårdnad måste han gå till tingsrätten om du vägrar.
  • renegade01

Ja, jag vet. Men jag menar allmänt, om man är tillsammans med pappan men inte gift måste man ansöka hos soc :)

• Anonym (insatt)
    renegade01 skrev 2014-03-30 20:09:25 följande:
    Ja, jag vet. Men jag menar allmänt, om man är tillsammans med pappan men inte gift måste man ansöka hos soc :)
    "Ansöka" hos familjerätten/soc kan man bara göra om man är överens. Tvister handläggs i tingsrätten ....
  • renegade01

Ja.. Det är ju det jag menar. Men är man inte gift måste man ansöka om delad vårdnad även om man är tillsammans och båda är med på det.

• Anonym (insatt)
    renegade01 skrev 2014-03-30 22:57:00 följande:
    Ja.. Det är ju det jag menar. Men är man inte gift måste man ansöka om delad vårdnad även om man är tillsammans och båda är med på det.
    Antar att du menar gemensam vårdnad ....
Svar på tråden Kan han få delad vårdnad?