• Anonym (Kaos)

Vem bestämmer var barnen ska vara folkbokförda?

Jag och min man ligger i skilsmässa, och han gör allt han kan för att jävlas med mig. Jag håller låg profil, men tillhör dessvärre den skaran som borde ha gått för länge sedan, men stannat kvar trots hot, arrogans, hat, bitterhet, psykiska kränkningar, förtal...;(
    Jag undrar. Jag ska flytta så fort det går. Jag vill att våra tre barn ska vara folkbokförda hos mig eftersom jag kan få bostadsbidrag då. Han tjänar så mycket att han ändå inte kan få det. Eller kan man få bostadsbidrag med halvtidsboende barn? De ska väl bo varannan vecka.
    Undrar även om det vårdbidrag jag har ( det skrivs ut på mamman) för vår son med adhd/ tourettes. Måste han få del i det oxå?
    Barnbidraget delas ju, vad jag vet.
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vem bestämmer var barnen ska vara folkbokförda?
  • Philippa

Vårdbidraget ska givetvis dela som ni har varannan vecka, annat vore ju orättvist.

• Anonym (D)

De ska vara kvarskrivna hos honom om han bor kvar och ni har växelvis boende.

Vårdbidraget bör du naturligtvis dela med pappan eftersom det är en ersättning för förhöjda kostnader för att man vårdar ett sjukt barn, inte en ersättning till mammor.

• Anonym (Kaos)

Varför ska barnen vara skrivna hos honom?

Vårdbidraget- ok, jag vill gärna att det ska vara rättvist. Jag lär ju inte vinna något på att vara oschysst tillbaka.

• hellogoodbye

"7 a § Om ett barn står under vårdnad av två vårdnadshavare som inte bor tillsammans och barnet under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan i ungefär samma omfattning hos var och en av dem, får barnet folkbokföras hos den av vårdnadshavarna som de båda kommer överens om. Lag (2013:380)."

• hellogoodbye

Alltså, ska ni ha varannan vecka och de är lika mycket hos er båda så ska ni som föräldrar besluta var barnen är skrivna. Har de sin dygnsvila oftare hos dig så ska de vara folkbokförda där och vice versa.

• Anonym (D)
    hellogoodbye skrev 2014-03-24 12:07:21 följande:
    "7 a § Om ett barn står under vårdnad av två vårdnadshavare som inte bor tillsammans och barnet under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan i ungefär samma omfattning hos var och en av dem, får barnet folkbokföras hos den av vårdnadshavarna som de båda kommer överens om. Lag (2013:380)."

Läs vidare om vad lagen säger när en bor kvar.
  • Anonym (Hmm)

Bostadsbidrag kan du söka för även om barnen är skrivna hos pappan. Du uppger hur många dagar i månaden dom bor hos dig.

När jag separerade så flyttade jag ut och skrev min dotter hos mig. Hon bodde då på heltid hos mig, några månader senare hade vi varannan vecka.

• Anonym (Mullan)
    hellogoodbye skrev 2014-03-24 12:07:21 följande:
    Från Skatteverkets hemsida - se fetmarkerad understruken text:
    Barn med dubbel bosättning

Barn kan ibland bo på två ställen, vilket kan innebära dubbel bosättning. Det är till exempel vanligt när föräldrarna har varsin bostad och barnet vistas hos båda föräldrarna. Huvudregeln är att barnet då får folkbokföras hos den av vårdnadshavarna som de båda är överens om. Detta gäller i de fall då:

Föräldrarna har gemensam vårdnad om barnet och att Barnet bor ungefär lika ofta hos båda sina föräldrar

Är huvudregeln inte tillämplig, t.ex. när föräldrarna inte är överens om barnets folkbokföring, ska ett barn folkbokföras hos den förälder där det tillbringar flest nätter.

Om barnet bor lika mycket tid hos båda föräldrarna ska folkbokföringen inte ändras så länge en förälder bor kvar i familjens tidigare gemensamma bostad. Detta gäller även om barnet tillbringar en natt mer i veckan hos den andra föräldern.

Om det inte finns någon sådan gemensam bostad och barnet bor lika många nätter hos båda föräldrarna eller om föräldrarna lämnar olika uppgifter om var barnet bor, ska barnets folkbokföring bestämmas utifrån barnets boendesituation. Vid denna typ av bedömning av ett barns folkbokföring är det Skatteverket som beslutar var barnet ska vara folkbokfört.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.

• Anonym (Biobonus)

"Mullan" den regeln gäller bara om föräldrarna inte kan komma överens om var barnen ska vara folkbokförda . Är föräldrarna överens bestämmer DE var barnen ska vara folkbokförda oavsett om någon av föräldrarna bor kvar på den gamla adressen. Så TS så länge NI är överens så går det att skriva barnen på din nya adress men om pappan vill bråka så kan han vägra skriva över barnen OCH få igenom det - vilket ju ekonomiskt är till en nackdel för dig, i det läget kaaan man då vägra dela vårdnadsbidraget för att " kompensera" det uteblivna bostadsbidraget. Sen är det så att den som har boendet på papperet även om barnen bor vv har sista ordet i val av skola etc om föräldrarna inte kan komma överens ....

• Anonym (D)
    Anonym (Biobonus) skrev 2014-03-25 08:02:55 följande:
    "Mullan" den regeln gäller bara om föräldrarna inte kan komma överens om var barnen ska vara folkbokförda . Är föräldrarna överens bestämmer DE var barnen ska vara folkbokförda oavsett om någon av föräldrarna bor kvar på den gamla adressen. Så TS så länge NI är överens så går det att skriva barnen på din nya adress men om pappan vill bråka så kan han vägra skriva över barnen OCH få igenom det - vilket ju ekonomiskt är till en nackdel för dig, i det läget kaaan man då vägra dela vårdnadsbidraget för att " kompensera" det uteblivna bostadsbidraget. Sen är det så att den som har boendet på papperet även om barnen bor vv har sista ordet i val av skola etc om föräldrarna inte kan komma överens ....
    Vilket lär gälla i Ts fall eftersom hon och pappan inte kan samarbeta och komma överens...

Lagen gäller egentligen alltid, men går att kringgå OM vårdnadshavarna är överens om en ändring.

Kan inte pappan anmäla Ts för bidragsfusk om hon mottar helt vårdbidrag utan att ha barnet på heltid?

Nej, den som har boendet har inte sista ordet i val av skola osv (vad du nu menar med osv...) utan barnen blir erbjudna en placering i den skola som tillhör upptagningsområdet där de är folkbokförda.
  • Anonym (1997)
    Anonym (Biobonus) skrev 2014-03-25 08:02:55 följande:

När jag separerade 1997 under liknande omständigheter fick vi inte vestämma att barnen skulle vara skrivna hos mig. Skattemyndigheten bestämde att de skulle vara fortsatt skrivna hos pappan vilket gjorde att jag bara skulle kunnat få bostadsbidrag på ca 100 kr per månad som umgängesförälder trots att de bodde 50/50. Hade jag fått dem skrivna hos mig så hade jag fått närmare en 1000-lapp. Ser ju ut som att lagen ni hänvisar till är från 2013 så jag hoppas de ändrat på detta.
  • Anonym (Biobonus)

Vad jag menar med " sista ordet" vad det gäller skola så är det ju så att om föräldrarna inte kan komma överens blir barnet inskrivet i den skola vars upptagningsområde det till hör...så det klart vill " boföräldren" att barnet ska gå i en annan skola än den närmsta och ugföräldern också en annan så får ingen av föräldrarna som de vill .....

Svar på tråden Vem bestämmer var barnen ska vara folkbokförda?