• Alexi

Femåring som tycker det kliar på kroppen hela tiden - allergi?

Vi har en femåring som är frisk (varit oerhört lite sjuk sen hon föddes, vi vabbar nästan aldrig för henne) och inte har visat några tecken på allergier hittills, trots att jag är kraftigt allergisk mot ett antal födoämnen sedan födseln. Hon har inte haft de problem med torr hud osv som jag haft och som sagt inte reagerat på något födoämne.

Nu senaste månaderna har hon varit som lite täppt/snorig väldigt länge vilket inte är att näsan rinner utan hon håller på och snörvlar bara, hysteriskt länge ibland, framför allt vid läggdags eller på natten, det låter ungefär som att något långt inne i näsan stör henne men det hjälper inte att snyta henne eller så, det kommer ingenting. Nässpray vägrar hon.

Sen har hon också pratat mycket på sistone om att det kliar mycket på hennes kropp, överallt på kroppen,, och hon säger varje gång att det kliar på henne på ett sätt som det inte gör på någon annan. Ibland kan hon hålla på och klia (hon kliar inte länge varje gång hon kliar utan det är lite kort bara) men sen är det inget vi tänker på i övrigt, så det verkar inte vara något hon störs av konstant ändå. Huden är inte speciellt torr och inga eksem eller utslag.

Hon hade för övrigt vattkoppor (en riktigt kraftig variant) i januari, kan det vara någon kvardröjande grej av det?

Kan det här ändå ha med någon allergi att göra? Kan en sån liten allergi, som det då ändå måste vara eftersom hon har så oerhört små och diffusa symtom, upptäckas på några tester?

• Svar på tråden Femåring som tycker det kliar på kroppen hela tiden - allergi?
  • Annelie 76

Har du bytt tvättmedel eller sköljmedel. Jag tål bara en sorts tvättmedel, använder jag annat får jag klåda. Inga prickar eller märken, bara klåda.

• Themis

Allergi eller överkänslighet är omöjligt att avgöra utan tester. Ber om ursäkt om ni redan vet allt detta men så här tänker jag:

Använder ni mycket tvättmedel eller sköljmedel eller har en maskin som inte sköljer ur ordentligt? Eller har ni bytt tvättmedel nyligen?

Det kan ge klåda över hela kroppen och det kan räcka med en tvättomgång som inte har blivit ordentligt ursköljd som sätter igång det hela,och att amn sedan inte kan sluta klia.  Eller att man samtidigt går in i pollensäsong och kanske har en liten allergi på gång där. Sköljmedel är irriterande och sitter kvar på fibrerna i kläderna och har man väl blivit överkänslig mot det så är det nästan dags att köpa ny garderob tyvärr.

När jag reagerade på tvättmedelsrester så måste jag dubbeltvätta all tvätt i några veckor för att säkert få bort medlen och därmed låta huden lugna ner sig. Jag tvättade en gång med och en gång utan tvättmedel och tog antihistamintabletter och då kunde eksemet läka ut.

Det enklaste testet är att köpa receptfritt flytande Clarityn till barn och ge i 2-3 dagar. Går klådan bort då så har ditt barn kanske ett inslag av allergi eller överkänslighet. Man kan då gå vidare till läkare men det är inte säkert att standardtester visar något, det är ofta man själv som måste agera detektiv och komma på varför huden reagerar så att man ta bort irritationsmomentet.

Pricktester görs normalt inte på barn innan de är 6-7 år, vad jag har fått höra medför själva testet en risk för att utveckla allergin också om man gör det i vissa åldrar.

Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Alexi

Vi har inte bytt tvättmedel, använt Skonas allergivänliga parfymfria sen hon föddes. Använder inte sköljmedel.

Vi testade allergitablett en kväll men det är svårt att få ett grepp om ifall det hjälper eller inte.

Hur vet man om maskinen sköljer bra? En sex år gammal Miele.

• Themis
    Alexi skrev 2014-03-24 06:49:31 följande:
    Vi har inte bytt tvättmedel, använt Skonas allergivänliga parfymfria sen hon föddes. Använder inte sköljmedel.

Vi testade allergitablett en kväll men det är svårt att få ett grepp om ifall det hjälper eller inte.

Hur vet man om maskinen sköljer bra? En sex år gammal Miele.
    Det går inte alltid att avgöra på ett dygn om en allergitablett hjälper, man måste ibland ha dosen i kroppen i några dagar för att huden ska kunna lugna ner sig om den redan är i uppror. Och om man inte hittar orsaken till klådan också och avlägsnar den så får man bara en symptomdämpning.

Skona är lustigt nog det tvättmedel jag har fått problem av, men det där är olika för olika personer.
    Om ni dubbelsköljer barnets kläder och sängkläder några veckor så borde det märkas skillnad om det är tvättmedelsrester som är grejen.

Ett annat tips är kyla, för värme gör att klådan förvärras. Låt barnet sova utan pyjamas, undvik kläder som sitter åt och lufta huden mycket. Att duscha svalt innan sängdags kan också kännas skönt mot klådan.
    Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
Svar på tråden Femåring som tycker det kliar på kroppen hela tiden - allergi?