• joan01

Hur hjälper man en missbrukar

Mitt ex är värdens underbaraste som finns men på grund av hans beteende/sätt funkar inget :( han orka inte med mej då jag tjattade om att han inte skulle dricka , han kan periodvis sköta sej jobbar och stå i ta några öl till mat eller fest har även bevisat att han kan hålla uppe då han inte tog nå på 2 månader :) men direkt han blir arbetslös tar han till flaskan , Nu har han varit arbetslös i snart 2 månader första veckan tog han sej i kragen gjorde massa som han halkat efter med , sen brast allt mitt i allt detta sökte han hjälp då han alltid anat att han har nån bokstavskombination och mår psykiskt dåligt men kravet var att han gick iväg först med sitt beroende som han inte själv anser sej ha tyvärr  vill så gärna hjälpa honom på fötter och till ett bättre liv , vågar inte nämna att jag tycker han är beroende då stöter han bort mej och de vill jag inte då jag är orolig att han ska gå under och att jag hoppas att vi ska kunna börja om på nytt vad ska man göra vet att dom måste själv inse sitt missbruk och vara motiverad för att ta emot hjälp ( vet i grund och botten att han är livrädd att bli omtalad för att vara alkoholist ) Jag har själv vuxit upp med en pappa som var alkoholist och dolde de väldigt bra och länge men han tog tag i detta då han fick barnbarn de va hans uppvaknande :) önskar att han kunde gå iväg och bli ren vad kan man göra vill inte att han ska nå botten och göra något dumt 

• Svar på tråden Hur hjälper man en missbrukar
  • Anonym (8)

de beror mest på han, de du kan göra är stötta han måste göra resten.

• Anonym (f.d.riskdrickare)

Måste du stämpla honom som alkoholist? Räcker det inte med att göra något åt hans drickande? Mycket missbruk beror ju på underliggande diagnoser, som ADHD, och det kan man ju göra något åt, men precis som en massa andra medicinska och terapeutiska behandlingar kan han inte dricka just då. Han behöver inte avge några löften om att sluta dricka för gott, utan bara hålla uppe ett tag så han kan påbörja behandlingen för sin eventuella bokstavkombination och depression. Om alkoholmissbruket beror på det så kommer det troligen att lösa sig av sig själv.

Svar på tråden Hur hjälper man en missbrukar