• Millan83

Era bästa potatistips!

Min tjej har aldrig gillat potatis och spottar och fräser så fort det kommer i närheten i nån form, vilken som helst!

Nu vill jag gärna höra era tips på godaste sättet att tillreda potatis! 

Hon är dessutom mjölkallergiker så det krävs att det går att tillreda mha mjölksubstitut. Ost går ju bort.

Har testat detta:

Kokt potatis - nopp
    Hemlagat potatismos - nopp. Luktade tydligen gott men inte mer än så! 
    Pomme duchesse - nopp. Kul att hålla i men nej.
    Hemgjorda klyftpotatisar - nopp! 
    Hemgjorda pommes frites - nopp.. Kanske tugga på men sedan spotta ut.

Nu kommer det jobbigaste...:
    Pommes från Gyllene Måsen (när mamma och pappa äter, brukar inte ge henne mat därifrån)  - MMMMMM!!

Ni fattar, hon äter bara potatis som gjorts på McD! Kul? Nä.

Visst, hon äter en massa andra saker, älskar ris, nudlar och pasta, och jag vet att man på många ställen aldrig äter potatis, men den här mamman är precis lika envis som sin 19 månader gamla dotter, så shoot!!

Tänker ju inte tvinga henne till nåt, tänk om nån skulle tvinga mig äta lever tex, men jag vill gärna erbjuda alternativ! 

• Svar på tråden Era bästa potatistips!
  • blomman07

Jag vägrade potatis när jag var liten och gör det fortfarande. Iallafall kokt eller när det smakar som kokt.

Jag tycker dock väldigt mycket potatis i soppa, har du provat det? Både i bitar i tex köttsoppa och mixad i tex potatis&purjolöksoppa.

• Natulcien

Vår son gillar inte heller kokt potatis, och är inte så förtjust i mos heller. Men han älskar klyftpotatis. Jag läste att du har testat det, men man kan ju prova olika kryddningar och tillagningssätt, med och utan skal etc.
    De varianter sonen gillar är antingen pyttesmå färskpotatisar med skalet på som ugnsbakas med olja, flingsalt och persilja, eller skalade, stora potatisklyftor bakade i olja, flingsalt, svartpeppar, dill och persilja.

• Natulcien

Hemgjord potatissallad gillar sonen också föresten! Jag gör en blandning med kokt tärnad potatis, hackad rödlök, massor av vitlök, matyoghurt, salt och peppar.

• Echo

Stekt potatis. Pressas potatis. Raggmunk (på havremjölk då).

Svar på tråden Era bästa potatistips!