• Anonym (undrar)

Gemensam vårdnad

Hur går det till när mamman vägrar gemensam vårdnad och pappan vill ha det?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Z) skrev 2014-03-20 17:45:08 följande:
    Då får vi hoppas han får igenom det interimistiskt isåfall för ja tr där kan det ta mellan 6-18 månader beroende på om de anser utredning behövs eller ej

Är lite trög, men vad innebär interimistiskt?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-20 17:09:10 följande:
    Okej. skriver åt min son hans tjej vägrar helt plötsligt att gå med på gemensam vårdnad, dom är ej sambos men ska bli i framtiden är planen i alla fall och nu bara tvärvägrar hon gå med på vårdnaden
    Hur gammal är din son? Snacka om curlingmorsa.
  • Linnez

han kan vara föräldraledig ändå, men då måste hon skriva över dagar på honom

• Anonym (Z)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-20 18:18:31 följande:
    Är lite trög, men vad innebär interimistiskt?

Enkelt att man bryter det som är i dagsläget och byter form under utredning, sker mest när man har gv och motparten stämmer på ev, ibland går tr med på det omvänt med så som är för din son nu. Som nån sa han får kontakta ett ombud direkt imorgon och få bollen i rullning om han vill ha en chans till slutet av sommaren/hösten, för ja det tar tid sånt här
    Linnez skrev 2014-03-20 18:42:17 följande:

Absolut kan hon det men jag svarar utifrån att hon inte ville det för jag utgick att ts redan kolla det och hon inte ville, dumt av mig att utgå från det ser jag nu men var så självklart för mig
  • Anonym (undrar)
    Linnez skrev 2014-03-20 18:42:17 följande:

Tror inte hon är intresserad av det när hon inte ens vill skriva på papper om gemensam vårdnad. Det lustiga är ju att dom är tillsammans och ska flytta ihop är planen enligt min son
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Hepp) skrev 2014-03-20 18:25:05 följande:
    Hur gammal är din son? Snacka om curlingmorsa.

Han är 25 och jag erbjöd mig att fråga här och i övrigt sköter han sig själv alldeles utmärkt
  • Anonym (=/)

Jag kan bara svara för mig själv, hur jag upplevde det.
    Innan jag fick barn var jag rätt sur på min dåvarande man för att han inte ville vara föräldraledig. När barnet väl var fött blev jag bara glad, jag kunde inte tänka tanken ens att inte tillbringa all tid med mitt älskade barn.

Kanske är det något liknande den här mamman känner? Jag säger inte att det är ok, men det kan vara en förklaring till att hon ändrat sig.
    Har han inte semester till sommaren som han kan ta ut istället? Då får de vara lediga tillsammans.

• Anonym (Z)
    Anonym (=/) skrev 2014-03-20 19:43:37 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv, hur jag upplevde det. Innan jag fick barn var jag rätt sur på min dåvarande man för att han inte ville vara föräldraledig. När barnet väl var fött blev jag bara glad, jag kunde inte tänka tanken ens att inte tillbringa all tid med mitt älskade barn. Kanske är det något liknande den här mamman känner? Jag säger inte att det är ok, men det kan vara en förklaring till att hon ändrat sig. Har han inte semester till sommaren som han kan ta ut istället? Då får de vara lediga tillsammans.

På vilken sätt anser du det är okej att mamman är hemma för att vara med barnen medan pappan skall ta av sin semester när han har rätt till sina dagar med barnet som föräldraledig även han
  • Anonym (=/)
    Anonym (Z) skrev 2014-03-20 20:27:13 följande:

På vilken sätt anser du det är okej att mamman är hemma för att vara med barnen medan pappan skall ta av sin semester när han har rätt till sina dagar med barnet som föräldraledig även han
    För att då kan pappan vara ledig längre fram med föräldradagar. Ofta kommer man längre med socker än citron.

Mamman har rätt till hälften av dagarna, minst. Ett litet barn som ammar har det bättre med mamman. Ett barn som inte ammas, kan vara med vilken som helst av föräldrarna. Och kom inte med tjafs om att pumpa ur, jag försöker hitta en lösning som BÅDA föräldrarna kan bli nöjda med.

Jag kan ju likväl fråga dig; varför ska mamman tvingas ut i jobb på SOMMAREN för att pappan vill vara ledig på sommaren? Han kan ju lika gärna ta hösten, eller vintern.

Eller ta sin semester på sommaren, komma överens med mamman och kanske kunna fortsätta med föräldraledighet på hösten.

• Anonym (undrar)
    Anonym (=/) skrev 2014-03-20 20:31:50 följande:
    För att då kan pappan vara ledig längre fram med föräldradagar. Ofta kommer man längre med socker än citron.

Mamman har rätt till hälften av dagarna, minst. Ett litet barn som ammar har det bättre med mamman. Ett barn som inte ammas, kan vara med vilken som helst av föräldrarna. Och kom inte med tjafs om att pumpa ur, jag försöker hitta en lösning som BÅDA föräldrarna kan bli nöjda med.

Jag kan ju likväl fråga dig; varför ska mamman tvingas ut i jobb på SOMMAREN för att pappan vill vara ledig på sommaren? Han kan ju lika gärna ta hösten, eller vintern.

Eller ta sin semester på sommaren, komma överens med mamman och kanske kunna fortsätta med föräldraledighet på hösten.

Det viktigaste enligt min son är att ha gemensam vårdnad det är det primära... Det han tänkt sig är att ha några dagar föräldrapenning SAMTIDIGT med mamman. Han är ny på jobbet och har inte jobbat ihop några semesterdagar. Därför ville han ha lite föräldraledigt i sommar. Men som sagt det är den gemensamma vårdnaden som är det viktiga
  • Anonym (soc.)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-20 17:37:26 följande:
    Han ville vara föräldraledig lite nu i sommar det var därför han ville få iväg pappret

Hur ofta träffar han barnet nu när de inte bor tillsammans?
  • Anonym (=/)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-20 20:55:05 följande:
    Det viktigaste enligt min son är att ha gemensam vårdnad det är det primära... Det han tänkt sig är att ha några dagar föräldrapenning SAMTIDIGT med mamman. Han är ny på jobbet och har inte jobbat ihop några semesterdagar. Därför ville han ha lite föräldraledigt i sommar. Men som sagt det är den gemensamma vårdnaden som är det viktiga
    Det är väl bara de första tio dagarna efter barnets födsel man får ta samtidigt?

Hur som helst, för att få gemensam måste han stämma henne på det och kräva ett interimistiskt beslut på det, annars hinner antagligen alla dagarna gå åt och det finns inga kvar för honom att ta ut.

Sen, om han stämmer mamman är det ju tveksamt om de kommer att flytta ihop alls och då sumpar han chansen att få vara med sitt barn varje dag. Jag tror han måste göra en avvägning på vilket som är viktigast. Gemensam vårdnad eller sitt samboskap. Det är förjäkligt att det är så, men samtidigt förstår jag att det måste vara så för att skydda barnet i de fall pappan är ett arsel och inte vill ta hand om sitt barn, utan bara ha dagarna för att kunna jävlas med mamman.

Tyvärr händer sånt och då får de schyssta killarna skit för det de med.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (soc.) skrev 2014-03-20 20:57:04 följande:

Hur ofta träffar han barnet nu när de inte bor tillsammans?
    Varje dag dom bor 150 meter från varandra.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (=/) skrev 2014-03-20 21:01:28 följande:
    Det är väl bara de första tio dagarna efter barnets födsel man får ta samtidigt?

Hur som helst, för att få gemensam måste han stämma henne på det och kräva ett interimistiskt beslut på det, annars hinner antagligen alla dagarna gå åt och det finns inga kvar för honom att ta ut.

Sen, om han stämmer mamman är det ju tveksamt om de kommer att flytta ihop alls och då sumpar han chansen att få vara med sitt barn varje dag. Jag tror han måste göra en avvägning på vilket som är viktigast. Gemensam vårdnad eller sitt samboskap. Det är förjäkligt att det är så, men samtidigt förstår jag att det måste vara så för att skydda barnet i de fall pappan är ett arsel och inte vill ta hand om sitt barn, utan bara ha dagarna för att kunna jävlas med mamman.

Tyvärr händer sånt och då får de schyssta killarna skit för det de med.
    Nåt ganska nytt att man får ta ut 30 (tror jag) dagar tillsammans.

Ja han vet varken ut eller in nu, jag kan/vill inte råda honom till varken det ena eller andra. Han sa att hon får fundera till måndag och då kommer han i första hand ta kontakt med hennes kontaktperson på soc  och se om dom kan få henne att ändra sig. Han vill absolut inte ha alla dagar själv det finns ingen plan på det.
  • Anonym (=/)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-20 21:40:18 följande:
    Nåt ganska nytt att man får ta ut 30 (tror jag) dagar tillsammans.

Ja han vet varken ut eller in nu, jag kan/vill inte råda honom till varken det ena eller andra. Han sa att hon får fundera till måndag och då kommer han i första hand ta kontakt med hennes kontaktperson på soc  och se om dom kan få henne att ändra sig. Han vill absolut inte ha alla dagar själv det finns ingen plan på det.
    OK, då kanske han ska börja med att be henne skriva över 30 dagar på honom då. Så kan de ta det därifrån sen.
  • Anonym (undrar)

OKej.. En mindre trevlig fortsättning. Nu vägrar tjejen helt plötsligt att han får komma dit och hälsa på. Och hennes föräldrar skickar massa meddelanden via facebook att han ska lägga av att tjata om gemensam vårdnad. Vad kan han göra nu?

Svar på tråden Gemensam vårdnad