• Mallis87

Hungrig bebis!

Min dotter är 5 och en halv månad. Har sedan 3mån bara fått ersättning.
    Hon äter 210ml (vatten) ersättning ca var 3e-4e timme, men skulle nog kunna äta det dubbla. Blir alltid lite sura miner när det tar slut.
    Började med lite smakisar vid 4mån, och nu har vi kommit upp i en hel portion sempers banangröt. Nu de sista dagarna har jag tagit bort ett mål ersättning och istället gett henne 1port gröt på 1dl vatten + en halv mosad banan, och hon slukar allt. Ger henne lite vatten att dricka och hon skulle nog kunna dricka hur mycket som helst. Och ändå är det lite sura miner när det är slut. Och hon har så bråttom, attackerar skeden så man måste vara snabb! Borde hon inte bli mätt på detta? Hon verkar stå sig bättre iallafall, och är inte lika hetsig på flaskan tre timmar senare.
    Men det känns som om hon inte blir speciellt mätt på ersättning, tror ni att det hade blivit bättre att ge välling 1-2ggr/dag? Och när kan man börja med burkmat och hur mycket ska man då ge? Vill ju inte att hon ska vara hungrig, men vill ju inte trycka i henne för mycket... Känns ju som om hon inte har någon botten! Såhär äter hon just nu, kom gärna med tips på annat matschema...

Vi går upp ca 7.30
    7.30 - 210ml ersättning
    11.30 - 1port gröt 1dl vatten + halv banan
    15.00 - 210ml ersättning
    18.00 - 210ml ersättning
    21.00 - 210ml ersättning

Lägger sig efter kvällsmålet, sover hela natten utan att äta...

• Svar på tråden Hungrig bebis!
  • Rocket Mania

Välling är, jämfört med ersättning, enbart bukfylla. Ge ersättning att dricka till måltiden också? 

• Suzén

Hon är nästan 6 mån, hon behöver lite riktig mat. Har du inte fått info hos bm?
    Min 7 mån äter

Frukost-gröt + ers.
    Mellis-banan el yogi.
    Lunch-halv burk eller hemma gjord mat( potatis,broccoli,morötter,köttfärs).
    Sen lunch -samma-resten av burken + ngt mums.
    Middag-gröt + ers
    Ammar tills hon somnar kl 19.
    Sover nätterna genom.

Och hon är ingen tjockis bebis men de växer och behöver mer mat än det du ger henne nu.
    Detta började jag med efter 5 mån.

• Mallis87

Jo jag har fått info på BVC, men där lät det som att ersättningen fortfarande skulle vara "basen" lixom, och att det absolut inte fick börjas med något annat innan 6mån. Men det känns ju inte som om hon blir mätt på ersättningen.

Hade man kunnat ha ett sådant matschema:

7.30 - välling

11.30 burkmat + frukt

15.00- ersättning

18- gröt + frukt

21 - välling

Har fått infon om att man kan ge tre mål gluten om dagen. Förstår ju också att jag inte kan börja såhär direkt utan får gå sakta fram, men är detta ett schema som låter bra?

• Natulcien

Men varför ger du henne inte mer ersättning bara?
    Det går ju hela 4 timmar mellan frukost och lunch, och om hon då är vrålhungrig och slukar allt så behöver hon kanske ett mellanmål därmellan, d.v.s. en liten extra slurk ersättning?
    Välling är ju bara mjölmat, så det är bättre med ersättning (bättre i betydelsen mer näring).
    Sen kan du ju börja lite försiktigt med smakportioner av t.ex. mosade/puréade grönsaker och sakta öka, men hela tiden fylla på med ersättning tills hon äter mer.

Och hon behöver inte alls mer "riktig mat" som 'Suzén' skriver. Hon har ju inte ens blivit 6 månader än, och man ska ju börja med smakportioner vid 6 månader. Så ingen stress. Det är helt korrekt att ersättningen ska vara basen/huvudfödan

Tre mål gluten är ju en maxgräns, och betyder inte att man ska ge tre mål. Snarare är tre mål väldigt mycket för en liten halvårsbebis som bara precis förväntas börja med smakportioner av gluten. Jag tycker att du ska strunta helt i vällingen eftersom du redan ger så mycket gröt, och istället köra på med ersättning och ge en smakportion av t.ex. grönsakspuré t.ex. utöver det.

• Natulcien
    Suzén skrev 2014-03-19 12:29:13 följande:
    Hon är nästan 6 mån, hon behöver lite riktig mat. Har du inte fått info hos bm?
    Min 7 mån äter

Frukost-gröt + ers.
    Mellis-banan el yogi.
    Lunch-halv burk eller hemma gjord mat( potatis,broccoli,morötter,köttfärs).
    Sen lunch -samma-resten av burken + ngt mums.
    Middag-gröt + ers
    Ammar tills hon somnar kl 19.
    Sover nätterna genom.

Och hon är ingen tjockis bebis men de växer och behöver mer mat än det du ger henne nu.
    Detta började jag med efter 5 mån.
    Fast då har du ju fått helt fel rekommendationer från BVC. Bröstmjölk och/eller ersättning bör finnas med som komplement upp till 1 års ålder. Vid 6 månader rekommenderas man att börja med smakportioner som handlar om nån tesked mat. Resten ska vara bröstmjölk/ersättning. Runt 8 månader ca kan man börja byta ut något mål.

• Tjolanta
    Natulcien skrev 2014-03-19 13:23:38 följande:
    Fast då har du ju fått helt fel rekommendationer från BVC. Bröstmjölk och/eller ersättning bör finnas med som komplement upp till 1 års ålder. Vid 6 månader rekommenderas man att börja med smakportioner som handlar om nån tesked mat. Resten ska vara bröstmjölk/ersättning. Runt 8 månader ca kan man börja byta ut något mål.

Samma säger de här... Konstigt att det är så olika........
  • Mallis87

Små smakportioner började jag med vid 4mån, hon har smakat på broccoli, majs, potatis, morots puréer. Saken är den att hon kräks fruktansvärt mycket också när hon äter ersättning, inte bara precis efter utan hon kräker med jämna mellanrum fram tills hon ska äta igen, sen börjar det om. Nu när hon får ett mål gröt kräker hon inte alls efter det, det är ju lite fastare. Därav tänkte jag att det kanske varit bättre med välling, det är ju lite tjockare.

Att hon inte äter mellan 7.30-11.30 är att hon brukar sova mellan ca 9-11.

Hon är ju intresserad av mat, jag behöver inte truga utan hon blir snarare ledsen när hon inte får mer. Visst att det är mycket näring i ersättning, men hon hade nog kunnat äta 300ml åt gången, och är det inte bättre då att byta ut något m

• Mallis87

Mål mot "riktig" mat dom mättar lite bättre? Jag behöver ju inte skippa ersättningen helt, men hon blir ju tydligen inte mätt på den..,

• Tjolanta

Men om hon kräks efter ersättningen fler gånger så kanske hon inte tål den?

• Natulcien
    Mallis87 skrev 2014-03-19 14:27:35 följande:
    Små smakportioner började jag med vid 4mån, hon har smakat på broccoli, majs, potatis, morots puréer. Saken är den att hon kräks fruktansvärt mycket också när hon äter ersättning, inte bara precis efter utan hon kräker med jämna mellanrum fram tills hon ska äta igen, sen börjar det om. Nu när hon får ett mål gröt kräker hon inte alls efter det, det är ju lite fastare. Därav tänkte jag att det kanske varit bättre med välling, det är ju lite tjockare.
    Att hon inte äter mellan 7.30-11.30 är att hon brukar sova mellan ca 9-11.
    Hon är ju intresserad av mat, jag behöver inte truga utan hon blir snarare ledsen när hon inte får mer. Visst att det är mycket näring i ersättning, men hon hade nog kunnat äta 300ml åt gången, och är det inte bättre då att byta ut något m
    Kan kräkningarna bero på att hon äter mycket och fort? Kräks hon lika mycket om hon äter mindre och oftare?
    Välling är inte så mycket tjockare, och dessutom mindre näring i, som sagt. Och eftersom du redan ger gröt så blir det för mycket gluten för en så liten bebis med välling också.
    Jag skulle hellre öka på smakportionerna av´puréerna i sakta mak och fylla på med ersättning, och ge mer ersättning om hon verkar mer hungrig.
  • Mallis87

Ända sedan jag helt gick över till ersättning kräks hon mycket och ofta, oftast då jag lägger henne ner på skötbordet, sätter henne i barnstolen/bilstolen, om hon ligger på mage, om jag hänger henne på axeln - så fort det blir tryck på magen. Ska hon inte kräka får jag hålla henne under armarna upprätt, och det kan jag ju inte göra hela dagen...

Får hon mindre ersättning blir hon inte alls mätt och skriker, och försöker jag pausa när hon äter blir hon jättearg och skriker... På BVC sa de att det är "normalt" med kräkningarna, och visst det är väll inte hela världen att byta kläder konstant men det hade varit skönt att slippa det...

Men, såhär istället då:

7.30 ersättning

11.30 burkmat + frukt

15.00 ersättning

18.00 gröt + frukt

21.00 ersättning

Och givetvis börja med små portioner burkmat och ge ersättning efter tills hon äter full portion... Så blir ju vartannat mål lite mer rejält, och hon får fortfarande mycket ersättning..

• Natulcien
    Mallis87 skrev 2014-03-19 14:46:50 följande:
    Ända sedan jag helt gick över till ersättning kräks hon mycket och ofta, oftast då jag lägger henne ner på skötbordet, sätter henne i barnstolen/bilstolen, om hon ligger på mage, om jag hänger henne på axeln - så fort det blir tryck på magen. Ska hon inte kräka får jag hålla henne under armarna upprätt, och det kan jag ju inte göra hela dagen...
    Får hon mindre ersättning blir hon inte alls mätt och skriker, och försöker jag pausa när hon äter blir hon jättearg och skriker... På BVC sa de att det är "normalt" med kräkningarna, och visst det är väll inte hela världen att byta kläder konstant men det hade varit skönt att slippa det...

Men, såhär istället då:

7.30 ersättning
    11.30 burkmat + frukt
    15.00 ersättning
    18.00 gröt + frukt
    21.00 ersättning

Och givetvis börja med små portioner burkmat och ge ersättning efter tills hon äter full portion... Så blir ju vartannat mål lite mer rejält, och hon får fortfarande mycket ersättning..
    Ja, det där är ju bättre, tycker jag.
    Vår son kräktes också massor under sitt första halvår. Men så länge de äter och går upp i vikt så är det ju ingen fara.
  • Mallis87

Ja och hon följer sin kurva och går upp bra.

Men tack för tipsen, då skippar vi vällingen ett tag till och testar såhär... Verkar ju skilja så mycket från vilken BVC man pratar med, olika information från alla håll och som förstagångsmamma vet man ju ingenting ;)

• Natulcien
    Mallis87 skrev 2014-03-19 14:57:29 följande:
    Ja och hon följer sin kurva och går upp bra.
    Men tack för tipsen, då skippar vi vällingen ett tag till och testar såhär... Verkar ju skilja så mycket från vilken BVC man pratar med, olika information från alla håll och som förstagångsmamma vet man ju ingenting ;)
    Ja, själv valde jag att inte lyssna på vår BVC-sköterska vad gällde kosten eftersom hon sa så konstiga saker. Jag läste här istället: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/
Svar på tråden Hungrig bebis!