• MelaB82

Extremt morgonpigg 8-månaders bebis-vad göra?

Hej!

Vår dotter på 8-månader har alltid vaknat väldigt tidigt men på sistone så har det blivit värre. Numera vaknar hon mellan 4.30-5.30 och det går verkligen inte att få henne att somna om, då blir hon helt skogstokig. Jag matar henne när hon vaknar och sen så brukar jag lägga henne mellan oss, vilket alltid resulterar i att hon börjar fara omkring i sängen; klättra på oss och krypa iväg. Hon är trött men somna om vill hon absolut inte göra.

Hur sov/sover era 8-månaders bebisar och vad kan vi göra åt hennes morgon"pigghet"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-25 08:22
    En liten uppdatering: Sömnen hos vår 8-månaders har nu blivit ännu sämre. Hon vaknar nu också om natten och vill gärna vara vaken då i ett par timmar. Plus att hon har blivit extremt svår att natta (Jag ammar eller vaggar henne till sömns). Hon kämpar emot när jag vaggar henne, hon vrålar, sparkar och vrider sig som en mask. Att lägga ner henne i sängen funkar inte alls, där ligger hon bara och skriker och rullar fram och tillbaka tills hon är helt utom sig och jättevarm. Har testat att lägga ner henne, vyssja och klappa och sedan gå ut ur rummet en stund. Funkar inte alls och jag tycker det känns jobbigt att hon ska få skrika sig till sömns, inte min grej. Nån som har lite råd eller bara lite tröst?

• Svar på tråden Extremt morgonpigg 8-månaders bebis-vad göra?
  • Purlan

Min erfarenhet är att båda mina barn haft såna perioder i den åldern och för vår del har det bara varit att gilla läget tills det går över. Tyvärr. Väntar spänt på tips inför trean som kommer i juni

• MelaB82
    Purlan skrev 2014-03-18 08:36:04 följande:
    Min erfarenhet är att båda mina barn haft såna perioder i den åldern och för vår del har det bara varit att gilla läget tills det går över. Tyvärr. Väntar spänt på tips inför trean som kommer i juni
    Jo, jag har ju hört att de börjar sova sämre kring den åldern men hoppas verkligen att det är kortvarigt. Jag väntar också spänt på tips! Grattis till trean
  • lövet2

Nästa helg ställer vi om till sommartid, och då löser sig det där problemet. Ha tålamod bara!

• MelaB82
    lövet2 skrev 2014-03-18 08:52:56 följande:
    Nästa helg ställer vi om till sommartid, och då löser sig det där problemet. Ha tålamod bara!
    Ja just det ja, vad gött! Tålamod är en riktig bristvara just nu men får väl ta några djupa andetag o bara bita ihop och köra på
  • Camillapunktslut

Jag gick upp med min grabb när han var så morgonpigg, lekte lugnt nån timme eller två så kunde han somna om gott sen. Istället för att ligga kvar i sängen och bli frustrerad på att han inte somnae om direkt

• Tjolanta

Tänkte också skriva att det är bara gilla läget tyvärr... Min tös som är 1år och 4mån vaknar fortfarande tidigt... Så lääääängtar till nästa helg!

• Mammatillw

Här har vi en grabb på 2,5 som ofta gör morgon mellan 5-6! Du vänjer dig, så är det att ha barn.

• Fantasilös

Min son har också börjat vakna tiiidigt. Ungefär som din. Först trodde jag att det var för att han väcktes av sambons barn som är här varannan vecka men han vaknar lika tidigt när dom inte är här.. Skit segt. Dessutom har vi inga rullgardiner eller liknande i vardagsrummet där vi har vår säng så det är omöjligt för mig att somna om när han somnar 2 timmar senare:( längtar inte till sommaren när det är ljust redan vid 3-4 på morgonen:p

• Rosa Fluff

Min son har under 1 års tid tagit morgon 05.00. Man vänjer sig.. Eller hm, man biter ihop och gillar läget. ; )

• straw2008

Hur mkt sover barnet på dagen o när lägger ni barnet för kvällen ?

I kinamockaskogen.....
  • Maggimou

Samma här. Spelar ingen roll när på kvällen man lägger barnet eller hur hen sovit på dagen. Alltid, alltid upp klockan 5.... Zzz

Hoppas också få en timme till nästa helg! ð???

• Majken03

Hur mkt sover barnet på dagen? Kanske dags att styra lite fasta sovtider. Typ att sista sovstunden inte är för sent lr för länge.

• Mercurialis

Mitt andra barn vaknade klockan 3-3.30 på nätterna när han var åtta månader. Han var vaken i två timmar och sedan somnade han om och sov en timme. I början trodde jag att han vaknade för att han var hungrig, så han fick en flaska ersättning. Men sedan visade det sig att han var lika nöjd vare sig han fick något att äta eller inte, så då slutade jag att ge honom den där flaskan.

Efter ungefär två månader började han sova hela nätter.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MelaB82
    Majken03 skrev 2014-03-18 20:23:40 följande:
    Hur mkt sover barnet på dagen? Kanske dags att styra lite fasta sovtider. Typ att sista sovstunden inte är för sent lr för länge.
    Hon har haft fasta sovtider tidigare om dagarna. Innan det blev så kaotiskt om nätterna så sov hon runt kl.9-9.30 (kring 1/2-1 timme) och sedan efter lunch runt kl.12-13 (1/2-2 timmar)
    Nu är det knepigt med sovtiderna om dagarna eftersom hon ju vaknar så tidigt. Nu somnar hon kring 07.30-8.30 och sover då ungefär 1-2 timmar och sedan så sover hon igen efter lunch i 1/2-2 timmar (beror på hur hon sov på förmiddagen) Jag vet ju att de sovtiderna inte är de ultimata men om jag inte låter henne sova då så är hon gnällig och jättetrött resten av dagen.
Svar på tråden Extremt morgonpigg 8-månaders bebis-vad göra?