• Knottet

Hur gick det för er med högt blodtryck?

Hej, är i vecka 36 (35+1) idag och min bm upptäckte högt blodtryck på mig förra veckan. Ligger normalt på ungefär 110/65. Gjordes en extra kontroll idag och trycket låg på 160/90. Har fått en tid till specmvc på onsdag där de ska göra en utredning. Är påverkad av trycket och har konstant huvudvärk, illamående av och till och trött. Känner mig konstig i kroppen också. Har tagit flera urinstickor men inget protein.

Har lite funderingar och vill gärna ta del av era erfarenheter.

Hur behandlades erat höga blodtryck?
    Fick ni gå tiden ut eller sattes ni igång tidigare? Alt. snittades.
    Fick ni havandeskapsförgiftning?
    Tillkom några komplikationer?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur gick det för er med högt blodtryck?
  • zbaby

Medicinerades med båda barnen samt var inlagd en sväng på slutet. Blev igångsatt en vecka före resp en dag före bf. Vila bara så blir det bra! ;0)

• Salla1991

Fick tabletter (visken) och blev sjukskriven tiden ut. Sattes igång när jag va i v 38+4 och lillen tittade ut 39+0. Hade han inte kommit 39+0 så hade det nog blivit kejsarsnitt. Men allting gick bra förutom att det tog tid. Se bara till att vila så blir de nog bra! Lycka till och grattis till bebisen :)

• Knottet

Tack för svar. :) Blev genast mer lugn. Har läst flera mardrömshistorier och det är väll inte det bästa.

• EmeNo11

Jag hade ett blodtryck som låg som högst på 150/105 men oftast runt 140/95-100. Hade även en två i protein när jag vart inlagd. Innan dess hade de vart noll eller en etta. Mitt startade runt v35 och 40+0 vart jag inlagd då värdena stigit mer. Alla blodprover var bra och skulle får prata med än läkare i 40+3 om igångsättning dagen efter men i 40+2 gick vattnet och två månader senare hade mitt blodtryck gått ner till normalt igen. Men jag kände aldrig av mitt höga blodtryck vilket gjorde att jag hade ganska svårt att ta det mer lugnt än vad jag redan gjorde.

Nova 110903
  • frupotatisen

Jag åkte in i måndags med tryck på 140/100 blev inlagd är i v.36+2 sedan steg de och har legat på 170/105 tisdag kväll satte dom in blodtrycks sänkande och då ligger jag på 170/98 fortf högt då jag går på medicin. Jag får inte komma hem förrens bebis är ute . Dom vill jag ska gå till v.37 alltså på tisdag får se om dom sätter igång mig då. Jag har alltså fått havandeskapsförgiftning har nu +2 i urinet .

• Mercurialis

Jag blev inlagd i samband med ett besök på spec-MVC när jag var i vecka 33+0. Då var mitt blodtryck 160/95. Jag hade haft ett högre blodtryck än normalt under ganska många veckors tid och gått på täta kontroller hos min BM på MVC. Jag fick börja gå på spec-MVC när ett TUL visade att bebisen var mindre än förväntat. Det var en vecka innan jag blev inlagd.

Efter ett par dagar på sjukhus steg mitt blodtryck ytterligare och jag fick blodtryckssänkande medicin och den höll mitt blodtryck på en acceptabel nivå (omkring 130-140/90). Jag blev kvar på sjukhus och det gjordes flödesmätningar med jämna mellanrum och togs blodprover.

När jag hade gått 35 fulla veckor avtog fosteraktiviteten och bebisen plockades ut i vecka 35+3.

I min journal står det att jag hade diffus preeklampsi. Under de veckor jag låg på sjukhus mådde jag oförskämt bra. Det kändes konstigt att vara inlagd utan att känna sig sjuk men å andra sidan fick jag mycket välbehövlig vila.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur gick det för er med högt blodtryck?