• TrueMeaning

Sonen vägrar ersättningen, gröt istället?

Ber om ursäkt i förväg för rörigt inlägg men är desperat efter hjälp nu!

Min son på 4 månader är komjölksproteinöverkänslig och har fått Althera utskrivet av läkaren. Vi fick två provburkar för en månad sen.
    Nu har jag provat alla j*kla knep som finns att ta till, men sonen TOTALVÄGRAR att äta :( 
    Han bara spottar ut!
    Ringde BVC och frågade om tips, blanda ut med bröstmjölk. Det gjorde jag men icke. Han vägrar :( 

Det slutar med att både han och jag gråter... 
    Det vi provat är: 
    Gett med sked
    Haft vaniljsocker i
    blandat med bröstmjölk
    Haft sonen liggandes mot bröstet när han fått flaskan
    Liggandes själv utan att känna doften av mig
    Hos pappan
    Kall och varm ersättning

Men inget funkar! Och enligt BVC finns det ingen annan ersättning att ge honom :( Nutramigen som finns smakar tydligen värre än Althera och därför skrivs inte den ut längre. Och jag vill absolut inte köpa en burk för 250:- och sonen inte äter av den... 

Det jag nu funderar på är att börja ge honom gröt som avvänjning till bröstet.
    Men hur ofta och hur mkt kan man ge honom? De gånger han fått gröt nu så har han bara fått några teskedar för att smaka och han har slukat skedarna direkt. 
    Gröten han får är anpassat för allergiska barn och är från 4 månader. 

Kan jag ge honom gröt ett par gånger om dagen och amning på morgon och kväll?
    Hur skulle ni ha gjort?
  • Svar på tråden Sonen vägrar ersättningen, gröt istället?
  • TrueMeaning
    Tjolanta skrev 2014-03-19 08:29:26 följande:
    Hur har det gått TS?
    De bad min kontakta BVC, har ringt dem idag så väntar på att de ska ringa upp. Igår vid ett tillfälle när jag ammade sonen så fick han samma utslag runt munnen som när han fick vanlig ersättning. 
    Jag hade inte ätit något annorlunda så vette tusan vad det kom an på...

Försökte ge honom lite ersättning idag men nepp, han vill inte ha. Hur jag än trugade med honom.

Så nu får BVC hjälpa mig, oavsett om de vill eller inte.
    När man är gravid så säger de att man får välja om man vill amma eller inte. Men när man väl vill sluta, eller trappa ner på amningen så är man världens sämsta person! 
    Ska jag behöva få lida för att min son är allergisk? 

Har även börjat kolla på alternativa maträtter utan mjölkprotein osv... Är fruktansvärt svårt att hitta utan detta i! 
  • Tjolanta

Tråkigt när man känner att man inte får den hjälpen man behöver av BVC. De borde ju kunna skicka er vidare till läkare som är mer insatt! Vår BVC hade full förståelse när jag inte ammade mitt barn. Det var liksom inga konstigheter. Vi hade också krångel med att få i henne ersättning och provade näst intill alla sorter på hyllan (vi behövde dock inte gå till apoteket) och den enda vi fick i henne var NAN HA. Den äter hon än idag fast hon är 1 år och 4 månader...

• TrueMeaning
    Tjolanta skrev 2014-03-19 13:23:28 följande:
    Tråkigt när man känner att man inte får den hjälpen man behöver av BVC. De borde ju kunna skicka er vidare till läkare som är mer insatt! Vår BVC hade full förståelse när jag inte ammade mitt barn. Det var liksom inga konstigheter. Vi hade också krångel med att få i henne ersättning och provade näst intill alla sorter på hyllan (vi behövde dock inte gå till apoteket) och den enda vi fick i henne var NAN HA. Den äter hon än idag fast hon är 1 år och 4 månader...
    Ja det är tråkigt. Tidigare har jag varit snäll och gjort som de sagt, och enligt BVC finns ju inget annat än Althera att äta. Men nu ger jag mig inte förrän de säger att det finns annat att prova och att de ger oss ett recept eller en provburk! 
    Jag kämpar för sonen! Jag märker på honom att han inte blir mätt vid amning, sover oroligt. Inte meningen att han ska behöva lida för att han fått komjölksproterinöverkänslighet!
  • ymmmi

Är du säker på att det är det? Alltså komjölksprotien ?
    Vi upptäckte det på dottern med avföringsprov

• TrueMeaning
    ymmmi skrev 2014-03-19 15:44:11 följande:

Är du säker på att det är det? Alltså komjölksprotien ?
    Vi upptäckte det på dottern med avföringsprov

Enligt pricktest och läkare, ja... De gjorde pricktest på mjölk och ägg. Och läkaren sa då komjölksproteinallergi eftersom han reagerade på mjölk. Men det skulle väl lika gärna kunna vara laktos? :/ eller är det skillnad på dessa två?

BVC ringde förut och hänvisade mig tillbaka till barnmedicin... Hon sa dock att jag kunde ge 1 dl gröt om dagen i 2-3 dagar. Märker jag att han vill ha mer och magen är okej så skulle jag fortsätta ge honom gröt.
  • ymmmi

Kontakta barn då det är dom som har hand om det.
    Vet inte om det ges utslag på laktos.

Ta det lungt. Blir han trög i magen gå tillbax igen till mindre.

• liol1973

Ursäkta den långa föreläsningen gällande skillnaden på laktos intolerans och mjölkprotein allergi, vill bara förtydliga varför vi är så många här som så tvärsäkert säger att det inte är laktosen barnet reagerar på utan proteinet. :)

Laktos är mjölksocker och finns i stora mängder normalt i bröstmjölken. Det är väldigt sällsynt med laktos intolerans hos barn under 3 år. Den uppstår i regel vid 5 års ålder då barnet inte längre behöver bröstmjölken för sin överlevnad (75% av jordens befolkning är laktosintoleranta som vuxna). Att ett spädbarn skulle vara laktos intolerant är extremt sällsynt (typ 1 fall per år i världen) och det barnet kommer att dö utan omedelbar läkarhjälp och laktosfri ersättning eftersom det inte tål bröstmjölk och därför snabbt får vätskebrist. Laktosintolerans innebär att tarmen inte klarar av att smälta mer än en liten mängd mjölksocker och ger bara magont och gas besvär som symtom, dvs aldrig allergisk chock, eksem, astma, torrhy eller andra allergibesvär (det kan inte testas via pricktest).

Vid Komjölksprotein är det proteinet som barnet reagerar på och det är en allergi. Symptom är allt från allergisk chock i värsta fall till lindriga eksem i "bästa" fall. Hos små barn leder mjölkprotein allergi ofta till skadad tarm och försämrad näringsupptagningsförmåga, och kan verka hämmande på barnets utveckling på många olika plan. Det är därför viktigt att inte utsätta små barn för allergenet även om symptomen man ser kan tyckas "lindriga".

• Kira2

Har du provat såndär häll-kopp? Finns på Apoteket. Min son tog inte flaskan förrän han var ett år. Gav gröt från han var drygt 4 månader då han inte blev riktigt mätt av bara amning. Men jag ammade helt ändå! Men det är ju inte lätt i ditt fall! Men va jobbigt för dej, hoppas barnmot kan hjälpa dej!

Frumariah.blogg.se

• rudbeckia

TrueMeaning vi verkar ha samma problem nästa, bebisar som är flaska vägrare. Jag köpte en Medela Carma nappflaska för 3 dagar sedan och den verkar fungera bättre, min kille suger lite på den och får kanske i sig 30 ml bröstmjölk. Jag har insett att vi är först tvungna att få honom att ta flaskan med min mjöl innan vi forsätter med att introducera ersättning utblandad med bröstmjölk. Att ha något helt annat i flaskan ex vatten verkar göra min kille nyfiken. Lycka till!

• TrueMeaning
    rudbeckia skrev 2014-03-21 22:51:28 följande:

TrueMeaning vi verkar ha samma problem nästa, bebisar som är flaska vägrare. Jag köpte en Medela Carma nappflaska för 3 dagar sedan och den verkar fungera bättre, min kille suger lite på den och får kanske i sig 30 ml bröstmjölk. Jag har insett att vi är först tvungna att få honom att ta flaskan med min mjöl innan vi forsätter med att introducera ersättning utblandad med bröstmjölk. Att ha något helt annat i flaskan ex vatten verkar göra min kille nyfiken. Lycka till!

Vi har setts i en annan tråd tror jag :)

Det konstiga är ju att sonen verkligen älskade nappflaskan tills vi började med ersättning... Känns dumt att köpa flaska på flaska för att hitta en som sonen tar. Blir fruktansvärt dyrt.

Jag hoppas att sonen snart tar flaskan, börjar bli stressigt.

Barnmottagningen har ännu inte ringt upp mig och igår var det tydligen stängt. På måndag går jag dit och vägrar gå förrän jag fått hjälp.

Nu ska jag ta hand om min sköna mjölkstockning...
  • TrueMeaning

Äntligen varit på barnmottagningen och pratat med en ssk. Enligt henne tar sonen inte flaskan pga att han har fel sugteknik, han tar inte napp heller.

Har nu köpt en annan flaska, Medela, där barnet måste suga på samma sätt som vid bröstet...

Har även införskaffat en Kopp som vi får försöka ge honom maten med.

Dock ville hon att jag skulle vara hemifrån ett par timmar så mannen får mata honom. Även att sonen då inser att flaskan innehåller mat. Känns väldigt brutalt!

Enligt dietisten ska vi ge ett mål gröt om dagen också! Så nu får vi köra på detta och hoppas på att det kommer fungera!

• rudbeckia

Lycka till!
    Det stämmer vi har är med i samma tråd när det gäller vi som fick barn
    Jag kommer inte ihåg hur gamal din kille var men mn är nu mera 4 månader så i mitt fall så har vi bara precis börjat med smakisar.

Vi svälte ut våran kille och till slut började han ta flaskan och fick till sugtekniken, det tog ca 7 timmar första gången. Jag har testat MAM, Avent och Medela men märker ingen skillnad mellan vilken han verkar föredra nu när han väl fått till tekniken.
    Men nu kör jag den mildare varianten och varje gång han har sovit och erbjuder honom flaskan och med ökande mängd ersättning mot mängd bröstmjölk och det fungara hyfsat. Är han på bra humör tar han nu mera flaskan utan protest 1-2 gånger per dag och det är efter lite mer än en veckas jobb så det går framåt.

• TrueMeaning
    rudbeckia skrev 2014-03-24 16:44:19 följande:

Lycka till!
    Det stämmer vi har är med i samma tråd när det gäller vi som fick barn smile1.gif
    Jag kommer inte ihåg hur gamal din kille var men mn är nu mera 4 månader så i mitt fall så har vi bara precis börjat med smakisar.

Vi svälte ut våran kille och till slut började han ta flaskan och fick till sugtekniken, det tog ca 7 timmar första gången. Jag har testat MAM, Avent och Medela men märker ingen skillnad mellan vilken han verkar föredra nu när han väl fått till tekniken.
    Men nu kör jag den mildare varianten och varje gång han har sovit och erbjuder honom flaskan och med ökande mängd ersättning mot mängd bröstmjölk och det fungara hyfsat. Är han på bra humör tar han nu mera flaskan utan protest 1-2 gånger per dag och det är efter lite mer än en veckas jobb så det går framåt.

Att sonen skulle ha fel sugteknik var rent skitsnack. Igår köpte jag en ny flaska från Medela där han är tvungen att skapa ett vakuum för att få mat, och med bröstmjölk i åt han för glatta livet!

Provade även idag och han åt så det smaskade. När jag efteråt försökte ge honom ersättning så gjorde han grimas så fort han sög och fick i sig lite...

Han tog även nappen idag :)

Så nu har jag köpt Nutramigen, ska prova med den. Är det så att han äter av den så kommer jag be att de skriver ut recept på den istället!

Jag uppdaterar er!

Nu vet vi iaf att han äter ur flaska :) Och äter han Nutramigen så vet vi att han avskydde Althera ;)
  • rudbeckia

Våran kille tar inte ersättning så jag håller på att öka mängden långsamt uppblandat med bröstmjölk. Vi är nu uppe i en blandning av 70% bröstmjölk och 30% ersättning! men mer än så verkar vara svårt. Om din kille inte tar ren ersättning testa att blanda ut det med bröstmjölk och öka mängden ersättning långsamt.

• TrueMeaning
    rudbeckia skrev 2014-03-25 19:33:19 följande:

Våran kille tar inte ersättning så jag håller på att öka mängden långsamt uppblandat med bröstmjölk. Vi är nu uppe i en blandning av 70% bröstmjölk och 30% ersättning! men mer än så verkar vara svårt. Om din kille inte tar ren ersättning testa att blanda ut det med bröstmjölk och öka mängden ersättning långsamt.

Tack för tipset!

Provade att ge honom lite förut, mest så han skulle få smaka. Han tog en klunk och rös ;) Men det är ju en ny smak! Men han var väldigt nyfiken på flaskan och ville bita i nappen så helt avskräckt är han inte iaf!

Han spottade inte ut och började inte gnälla så det känns som ett steg i rätt riktning iaf :)

Med Altheran vred han sig och skrek för allt han kunde, nu satt han och gurglade och log samtidigt som han undersökte flaskan!
  • ymmmi

Våran minsta dotter tog inge flaska tills hon bar 6 månader.
    Prövade någon gång med ersättning för att pappa skulle kunna ge när jag inte var hemma.
    Funkade inte alls,
    Hon avskydde all ersättning som fanns, var bara jag som dög

• TrueMeaning
    ymmmi skrev 2014-03-26 18:45:22 följande:

Våran minsta dotter tog inge flaska tills hon bar 6 månader.
    Prövade någon gång med ersättning för att pappa skulle kunna ge när jag inte var hemma.
    Funkade inte alls,
    Hon avskydde all ersättning som fanns, var bara jag som dög

Så envisa barn kan vara :P men hur löste ni det då?

Sonen fick prova ersättning i tisdags, åt 60 ml och sedan fick han bröstet eftersom han vägrade äta mer. Igår samma sak, fick i honom 60 ml... Sakta men säkert går vi framåt iaf :)
  • rudbeckia

Det går bättre för dig än för mig. Vissa dagar vägrar min kille ta flaskan totalt eller max 20-30 ml och då är det ändå bröstmjölk utblandad med ersättning. Försöker jag erbjuda ren ersättning så är det totalvägran. Har en känsla av att det här kommer ta tid, vilket jag tyvärr inte har.

• ymmmi

Vad skönt, jag fick helt enkelt inge vara borta för länge och ge hon mat innan jag åkte.

Till slut så funkade Nan men då bara i tetra. Så när hon var 6 månader så gick jag över till ersättning och introducerade välling, där gick bara majsvälling. Dom andra vägrade hon tills hon blev äldre

Svar på tråden Sonen vägrar ersättningen, gröt istället?