• Ingrid Marie

Gravid och ammar, onda sammandragningar...

Hej!

Jag är gravid med vårat tredje barn i vecka 16, (går in i vecka 17 imorgon).
    Ammar fortfarande vår minsting som är drygt 13 månader. Inte så ofta längre, det är den heliga kvällsamningen och så på natten om hon vaknar och inte kan somna om.

Sedan en vecka har jag fått rätt kraftiga sammandragningar som är direkt kopplade till amningen. Livmodern blir stenhård och jag får som lite mensvärk. Jag upplever att dessa gör lite mer ont än vad jag är van att vanliga Braxton Hicks gör... De kommer dock inte med någon direkt regelbundenhet, och de avtar igen ganska snart efter att amningsstunden avslutats när jag lägger mig och vilar. Igår kväll blev det dock så pass att jag fick avbryta amningen mitt i och lägga ned barnet pga att det kändes direkt obehagligt och gjorde ont. Att amning framkallar sammandragningar är ju inget frågetecken, men att de gör ont..?

Kan sådan här sparsam amning faktiskt orsaka sammandragningar som ger cervixpåverkan? (det är naturligtvis det som är farhågan) Eller är det bara så att även harmlösa sammandragningar känns mer ju fler barn man får..?

För att trassla till det ytterligare så har jag en lite bökig historia, då jag med de två andra barnen var heltidssjukskriven under graviditeterna pga prematura sammandragningar och hotande förtidsbörd. Andra barnet gjorde dessutom ett än idag oförklarligt utbrytarförsök i vecka 30, men efter att ha legat med Tractociledropp i något dygn eller två samt strikt sängläge en vecka så var det helt lugnt igen och hon föddes sedan komplikationsfritt i v.39+5.

Bör jag försöka avveckla amningen helt, så snart som möjligt, eftersom det blir såhär?
    Eller nojar jag i onödan..?

Vänligen Ingrid Marie

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF sep 2014 ♡
  • Svar på tråden Gravid och ammar, onda sammandragningar...
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! i och med att det är onda sdr direkt associerade till din amning skulle jag råda dig att avveckla den. i och med att de gr ont kan de ge cervixpåverkan. lycka till

• Ingrid Marie
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-17 15:54:04 följande:

Hej! i och med att det är onda sdr direkt associerade till din amning skulle jag råda dig att avveckla den. i och med att de gr ont kan de ge cervixpåverkan. lycka till

Tack för snabbt svar!
Svar på tråden Gravid och ammar, onda sammandragningar...