Kan man vabba om man jobbar helg, trots mannen är hemma?
Hej,
har 2 små barn på 1,5 och 3,5år.
De har stortsett aldrig varit sjuka och jag började förra veckan att jobba igen, så nu flyger massa frågor i mitt huvud angående sjuka barn hur man kan och får göra.
1. Jag jobbar kvällar och helger oftast. Då är ju mannen ledig då han jobbar dagtid. Men får jag ändå vabba då? han kanske måste göra annat tex även om han inte är på jobbet (tex laga bilen som just nu inte fungerar och måste fungera för att kunna ta sig till jobbet?) eller för det enkla skälet att vi båda känner vi behövs om båda barnen är sjuka?
2. Just det, vi har ju två små barn som båda tex igår kväll hade hög feber och va jättedåliga. Som förälder och mänsklig anser jag ju att när vi är två föräldrar i hushållet så vill vi ju kunna vara med varsitt barn om de får hög feber eller tex får magsjukan, då de är små och inte klarar hantera sig själva eller för den delen förstår vad som händer. (förstår skillnaden om de är tex 7år. de kan ju springa till toa själva och då kan man vara ensam förälder hemma). Får tex en av oss vabba för ett barn när den andra tar föräldraledigt eller om den ena vabbar när den andra är ledig som i fråga 1 eller båda vabba för varsitt barn?
3. Läste någonstans att det kan man få under vissa omständigheter. tex barnens åldrar osv. Ja, men man behöver ju veta innan. Jag tex som försöker skydda mitt SGI då det är väldigt lågt och känsligt, kan ju inte vabba och sedan få nej på det. då måste väl min SGI bli drabbad.
4. Om jag behöver gå till vårdcentralen med ett av barnen nu eller båda, kan en av oss vabba då iaf för att vara med eller ta hand om det andra barnet (som sagt barnen är så trotsiga krävande sjuka) och vabbar man då bara 1h typ? blir ju jättekrångligt för mig som skyddar mitt sig och har 4 veckors schema med helg, kväll osvosv.. men vårdcentralen brukar ju ge tid senare och då jobbar jag?