• Anonym (Majsan)

Ensam vårdnad - tillfällig föräldrapenning till någon annan än pappan?

Hej!

Jag har BF 7/7, är varken gift eller sambo med barnets pappa och kommer få ensam vårdnad om barnet. Hur gör jag för att skriva över den tillfälliga föräldrapenningen på en till mig närstående anhörig som ska hjälpa till efter förlossningen? Kan jag göra det om faderskapet fastställts? Kan jag göra det innan förlossningen?

Jag blir troligen (om jag vill) sjukskriven efter förlossningen då det blir kejsarsnitt: visst är det så att det INTE går att överlåta några av mina föräldrapenningdagar åt någon annan än pappan, utan denna någon får i sådana fall ta ut VAB för mitt barn?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Ensam vårdnad - tillfällig föräldrapenning till någon annan än pappan?
  • Försäkringskassan

Hej!

Den personen som ska ansöka om de tio dagarna i samband med ett barns födelse behöver göra en anmälan till Försäkringskassan när barnet är fött. Det kan man enkelt göra på vår hemsida eller genom att skicka ett sms; https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/10_dagar/anmal_ansok/!

Det stämmer att man inte kan överlåta föräldrapenning till någon annan än den andre föräldern eller till den som är vårdnadshavare för barnet.

Man kan inte ta ut vab för ett barn som är under 240 dagar om inte barnet vårdas på sjukhus eller har en stadigvarande plats i barnomsorgen.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Ensam vårdnad - tillfällig föräldrapenning till någon annan än pappan?