• Anonym (orolig)

Jag har ensam vårdnad. Kan min sambo ta barnen?

Jag och min sambo ska seperera. Det är jag som vill så nu kör min sambo med smutskastning. Han snackar skit om mig till barnen som är 5 och 10 år och hotar mig med att han ska ta barnen. Jag har ensam vårdnad och det är jag som har tagit hand om barnen. Min sambo är har aldrig skött dem eller tagit ansvar över dem. Jag vill ha barnen hos mig på heltid med självklart så får pappan träffa barnen när han vill.
    Hur stor är chansen att han får hela eller delad vårdnad igenom? Jag anser inte att han är en lämplig boendeförälder, dels för att han inte vet hur han ska sköta dem, han har hett temprament och dåligt tålamod, samt ett jobb som gör att han inte är hemma på morgonen för att skicka iväg dem till skolan, han kan inte bra svenska så han kan inte hjälpa barnen med läxor eller läsa viktiga papper, han går aldrig på föräldramöten eller är hemma när barnen är sjuka. 

• Svar på tråden Jag har ensam vårdnad. Kan min sambo ta barnen?
  • Anonym (Z)

Stämmer han dig i tr så kan han mycket väl få gemensam vårdnad och varannan vecka, allt som du rabblar upp är sånt han kan bli bättre på när du inte är närvarande, sen finns förskola och fritids för dem som börjar tidigt och är man 10 kan man fixa sig själv

• Anonym (orolig)
    Anonym (Z) skrev 2014-03-16 11:26:11 följande:
    Stämmer han dig i tr så kan han mycket väl få gemensam vårdnad och varannan vecka, allt som du rabblar upp är sånt han kan bli bättre på när du inte är närvarande, sen finns förskola och fritids för dem som börjar tidigt och är man 10 kan man fixa sig själv
    Ja min 10 åring kan klara sig själv men hon ska inte behöva ta ansvar över sin lillebror. finns inte fritids kl 5 på morgonen. 
    Han har inte haft vårdnad eller visat intresser på 10 år och nu plötsligt vill han det. Det är ju bara för att hota mig och få mig att stanna kvar i förhållandet. 
  • Anonym (Äh...)

Han går väl inte på föräldramöten osv för att du ställer upp och gör allt det. Men jag säger som Anonym(Z), allt detta kan han bli bättre på om han blir boendeförälder varannan vecka och helt enkelt tvingas bli det.

Klart att du inte anser han är en lämplig boendeförälder, det är sällan tjejer/kvinnor anser det utan de vill ha hela vårdnaden själva (inte minst ger det ju lite extra klirr i kassanDrömmer). Men män kan mycket väl visa sig vara lämpliga föräldrar om de bara får chansen. Och det är inte du som ska avgöra om han är lämplig utan TR om det går så långt.

Sådana här trådar gör mig så förbannad, kvinnor som tror/tycker att barnen är deras och mannen är olämplig och jag vet inte allt. Snart kommer du börja berätta historier om att han varit våldsam för att ge extra eftertryck åt din berättelse (det brukar bli så att historierna bättras på allt eftersom om TS inte får det medhåll hon räknat med) bara för att vi riktigt ska inse hur dålig han som farsa. Jag går inte på det, och jag hoppas ingen annan gör et heller.

Du eller ditt ex har inte rätt till barnen, men barnen har rätt till bägge sina föräldrar! Varför vill du förhindra dem deras rätt till sin pappa?

• Anonym (orolig)
    Anonym (Äh...) skrev 2014-03-16 11:55:30 följande:
    Han går väl inte på föräldramöten osv för att du ställer upp och gör allt det. Men jag säger som Anonym(Z), allt detta kan han bli bättre på om han blir boendeförälder varannan vecka och helt enkelt tvingas bli det.

Klart att du inte anser han är en lämplig boendeförälder, det är sällan tjejer/kvinnor anser det utan de vill ha hela vårdnaden själva (inte minst ger det ju lite extra klirr i kassanDrömmer). Men män kan mycket väl visa sig vara lämpliga föräldrar om de bara får chansen. Och det är inte du som ska avgöra om han är lämplig utan TR om det går så långt.

Sådana här trådar gör mig så förbannad, kvinnor som tror/tycker att barnen är deras och mannen är olämplig och jag vet inte allt. Snart kommer du börja berätta historier om att han varit våldsam för att ge extra eftertryck åt din berättelse (det brukar bli så att historierna bättras på allt eftersom om TS inte får det medhåll hon räknat med) bara för att vi riktigt ska inse hur dålig han som farsa. Jag går inte på det, och jag hoppas ingen annan gör et heller.

Du eller ditt ex har inte rätt till barnen, men barnen har rätt till bägge sina föräldrar! Varför vill du förhindra dem deras rätt till sin pappa?
    Nej jag vill inte förhindra, barnen får träffa sin pappa hur mycket de vill men jag känner mig tryggare om jag får ha kvar ensam vårdnad, sen kan han ha barnen ändå så mycket han har tid med. Men jag vill ha vårdnaden. Jag undrade i tråden hur stor chansen är att han får ensam eller delad vårdnad? Jag är inte orolig att han skulle bli våldsam mot barnen men däremot är jag orolig att han tar dom med till sitt hemland och att de aldrig kommer hem mer. Min son är väldigt mammig och vill bo med mig. Stora dottern är mer flexibel.
  • Anonym (Z)
    Anonym (orolig) skrev 2014-03-16 13:13:38 följande:
    Nej jag vill inte förhindra, barnen får träffa sin pappa hur mycket de vill men jag känner mig tryggare om jag får ha kvar ensam vårdnad, sen kan han ha barnen ändå så mycket han har tid med. Men jag vill ha vårdnaden. Jag undrade i tråden hur stor chansen är att han får ensam eller delad vårdnad? Jag är inte orolig att han skulle bli våldsam mot barnen men däremot är jag orolig att han tar dom med till sitt hemland och att de aldrig kommer hem mer. Min son är väldigt mammig och vill bo med mig. Stora dottern är mer flexibel.

Ja alltså allt beror ju på om han kommer stämma dig i tr och om vad som i så fall kommer komma fram där, men visst han har 50% chans att få igenom gemensam vårdnad. Vilket land pratar vi om nu? Att din son vill bo med dig har ingen betydelse för så länge han inte är vuxen så bestämmer de vuxna
  • Anonym (HAAAAH)

Sådana här trådar är såå typiska. Kvinnan tror barnen är hennes och smutskastar pappan och menar att han är sååå olämplig förälder som minsann aldrig hjälpt till.

Det här är bara ena versionen, vi vet ingenting om hans.

• Foxtrott

Det blir ju knepigt för karln att ha hela boendet, eller överhuvudtaget boendet på vardagar om han inte tänker vara hemma när barnen är sjuka.

Jag tror du får ta det som det kommer. Hur det än blir med vårdnaden kommer barnen att ha umgänge med er bägge. Förmodligen kommer ditt blivande ex inte att vara mer intresserad av att ta hand om barnen vardagligen efter er separation än han är nu. Det är tämligen sällan någon får en helomvändelse efter 10 år och börjar rodda vardagen.

Det är mycket dumt att stanna i er relation för att du blir hotad. Du kommer kanske inte ha enskild vårdnad när separationen är klar, men det kommer inte heller din sambo att ha. Det "värsta" som kan hända är att ni får gemensam vårdnad. Det "värsta" gällande boendet är varannan vecka (om inte en av er flyttar långt, för då kommer barnen troligen bo hos den som bor kvar i er nuvarande stad).

När det gäller vårdnad och boende är det förflutna ingenting som har någon betydelse, det är framtiden så gör nu inte misstaget att grotta ner dig i hur det varit förut.

• Anonym (Z)
    Foxtrott skrev 2014-03-16 13:47:36 följande:
    Det blir ju knepigt för karln att ha hela boendet, eller överhuvudtaget boendet på vardagar om han inte tänker vara hemma när barnen är sjuka. Jag tror du får ta det som det kommer. Hur det än blir med vårdnaden kommer barnen att ha umgänge med er bägge. Förmodligen kommer ditt blivande ex inte att vara mer intresserad av att ta hand om barnen vardagligen efter er separation än han är nu. Det är tämligen sällan någon får en helomvändelse efter 10 år och börjar rodda vardagen. Det är mycket dumt att stanna i er relation för att du blir hotad. Du kommer kanske inte ha enskild vårdnad när separationen är klar, men det kommer inte heller din sambo att ha. Det "värsta" som kan hända är att ni får gemensam vårdnad. Det "värsta" gällande boendet är varannan vecka (om inte en av er flyttar långt, för då kommer barnen troligen bo hos den som bor kvar i er nuvarande stad). När det gäller vårdnad och boende är det förflutna ingenting som har någon betydelse, det är framtiden så gör nu inte misstaget att grotta ner dig i hur det varit förut.

Precis se framåt
  • Lilaa

Ja jag försöker se framåt men är orolig. Jag kan gå med på gemensam vårdnad men kan man då framföra i tingsrätten att jag tycker varannan helg är bra typ fred-sön eller är det tingsrätten som bestämmer umgänget eller får man framföra sin åsikt?

• Anonym (Z)
    Lilaa skrev 2014-03-16 14:44:24 följande:
    Ja jag försöker se framåt men är orolig. Jag kan gå med på gemensam vårdnad men kan man då framföra i tingsrätten att jag tycker varannan helg är bra typ fred-sön eller är det tingsrätten som bestämmer umgänget eller får man framföra sin åsikt?

Tr kommer fråga hur du anser ug skall se ut och varför du tycker det sen kommer de så klart lyssna på hur den andra föräldern anser det skall se ut och varför och sen bedöms det som tr anser vara bäst för barnen, ju generösare du föreslår ug större chans att få fortsätta ev
  • Modernmom

Vårdnaden har ju inget med umgänge att göra, som du säkert förstår. Pappan kan mycket väl få vårdnaden och med tanke på alla fall och domar där pappor allt oftare vinner rätt till vårdnaden, så är chansen ganska stor att han också likställs jämte dig som vårdnadshavare och förälder, då det inte har särskilt mycket med jobbtider att göra.

Hur umgänget och boendet ser ut får ni ju kika på så ni hittar en lösning där barnen känner sig trygga och bekväma, smycket det nu går i en skilsmässa. Räkna med att det kommer bli några tuffa år framöver där de ska anpassa sig till sin nya situation.

Men en sak ni verkligen bör tänka på... Ge fan i att smutskasta varandra. Det är dina barns far du pratar om, ha lite respekt.

• Anonym (insatt)
    Anonym (orolig) skrev 2014-03-16 11:22:06 följande:
    Hur stor är chansen att han får hela eller delad vårdnad igenom?
    "Antar att du menar gemensam vårdnad? Det går inte att svara på "rakt av" - det har med bedömningen av barnens bästa att göra."

Jag anser inte att han är en lämplig boendeförälder
    "och de har väldigt lite eller inget alls med vårdnaden att göra"

• Anonym (Äh...)
    Anonym (HAAAAH) skrev 2014-03-16 13:45:53 följande:
    Sådana här trådar är såå typiska. Kvinnan tror barnen är hennes och smutskastar pappan och menar att han är sååå olämplig förälder som minsann aldrig hjälpt till.

Det här är bara ena versionen, vi vet ingenting om hans.
    Håller med dig helt! Barnen är hans när underhållet ska betalas ut, hennes när det gäller allt annat.
    Anonym (orolig) skrev 2014-03-16 13:13:38 följande:
    Han kan ta dem med sig till sitt hemland även om han inte har vårdnaden. Har han sagt något specifikt som gjort dig orolig för att han ska göra det?

Exakt vad gör dig till den bästa föräldern (föräldramöten och vab räknas inte)? Att du gått på alla föräldramöten gör dig inte till den bästa föräldern.

Som andra säger har vårdnaden inget med umgänget att göra, han kan få rätt till 50% och vv-boende utan att han har vårdnaden.

"Min son är väldigt mammig och vill bo med mig" - är han över 12? Annars tas inte så mycket hänsyn till vad barnen vill, det är de vuxna som ska besluta vad som är bäst för barnen. Och då menar jag just bäst för barnen och inte bäst för mamman.

Svar på tråden Jag har ensam vårdnad. Kan min sambo ta barnen?