• Anonym (Trött)

Delar ni på nätterna med bebis? Hur?

Ni som ger ersättning eller inte ammar på nätterna och som har bebisar som vaknar flera gånger/natt! Hur har ni delat upp veckans nätter mellan den föräldralediga och den arbetande föräldern?

Skriv gärna om bebisen har äldre syskon eller inte också.

• Svar på tråden Delar ni på nätterna med bebis? Hur?
  • idis78

Vi tog varannan natt. Då hade man hand om både bebisen och storebror som var 3,5 då. Vi körde så här fram till den yngste var ca 3.

Detta gjorde att vi inte blev helt slutkörda eftersom man fick sova varannan natt.

• konichiwa

I början tog vi varannan natt. Vi har ett barn som är 3,5 och en bebis. Efter några veckor började stora barnet vakna på nätterna (förkylningar mm) och han vill bara vara hos mig på nätterna när han vaknar (han är väldigt pappig annars, men på nätterna ska det vara mamma) så nu tar pappan i princip alla nätter med bebisen och jag sover själv tills stora barnet tassar över. Hade hellre sovit med bebisen! Jag orkar dock inte med några konflikter på nätterna...

• Anonym (mami)

Jag tar alla nätter och tidiga mornar...

• Maggis01

Har en dotter och när hon vaknade på natten tog jag som var föräldraledig nätterna under veckorna och maken helgnätterna så jag fick sova ut någon gång. Nu vaknade hon bara 1-2 ggr per natt, så kanske maken fått ta fler nattpass under veckan om det varit mer. Det är ju ett heltidsjobb att sköta bebis också, så även den som jobbar får nog vara beredd på lite nattvak.

• Anonym (trött 2)

Jag tar i princip alla läggningar, nätter och tidiga mornar. Har tre barn mellan 1 och 5 år. Borde lämnat min sambo för länge sen. Får jag en sovmorgon ska jag vara tacksam i ett år - ungefär fram till nästa tillfälle! Skäms verkligen för att jag inte har orken att ta tag i allt vad en separation med hus och barn innebär. Men vi har tre fantastiska barn.

• Ellikapellika

Vi har fyra barn, väntar femte, och har haft en del nattsuddare.
    Jag tar de flesta nätter med bebis eftersom jag ammar, men pappan tar över om jag verkligen inte orkar.
    Då har han bebis och kommer med hen när hen vill amma.
    Äldre syskon är pappans uppgift att ta hand om på natten.
    Jag samsover och liggammar så vi behöver bara dela om bebis av någon anledning skulle vara pigg hela natten, men det har sällan hänt med våra nuvarande. Får se hur det går med liten som kommer snart.

Nu kan jag sova när han kommer hem från jobb och jag lägger mig gärna tidigt om jag är trött, vi har ingen ambition att hinna umgås på kvällarna de första månaderna utan accepterar att det är som det är så jag brukar lyckas skrapa ihop tillräckligt med sömn för att orka ändå.

Jobbigast var treans nattsuddande. Hon ville bara ha mamma så vi var uppe tre timmar varje natt i över ett halvårs tid. Då var det tidigt i säng som gällde för att hinna sova innan hon vaknade vid 1.

• Ellikapellika

De två äldsta flaskades en del och då tog pappan sista matningen vid midnatt och jag lade mig tidigt för att ta bebis sen på natten. Men de sov bra fram till 03 ungefär då jag ammade. Sen sov vi vidare till 7. Vaknade bebis vid 6 tog mannen över så jag fick sova någon timme till.

• sina

I början delade vi på nätterna - den ena hade första passet, den andra andra passet. Efter ett par månader började vi ta varannan natt och varsin sovmorgon på helgen. Oavsett vem som var föräldraledig. Var någon extra trött någon gång fick ju hon sova, förstås, det var inte skrivet i sten.

• Isola80

Eftersom jag ammade tog jag barnen på nätterna. Min man arbetade och hade långa dagar. Han avlastade på helgerna. Dock har vi haft barn som sovit väldigt bra så det har aldrig varit någon diskussion.

• ShinMama

Har svarat på den här förut och jag tar alla nätter, oavsett hur barnet matas. Jag är alltså mamman.

• Anonym (Curl)

Jag tar alla nätter i veckorna, men sambon hjälper till om jag verkligen inte orkar. På helgen hjälps vi åt och får varsin sovmorgon.

• Harvester

Då jag sover närmast (bedside-crib) och pappa inte vaknar lika fort som jag hämtar jag flaska alla nätter, bebis brukar dock bara vakna 2 ggr/natt och vara hungrig så det är inte så betungande. Några gånger framåt morgonkvisten vaknar han till och behöver vändas på sidan för att somna om.
    Bebis brukar vilka gå upp vid 8, på helgen brukar pappa ta honom så jag får sova lite (brukar dock ha svårt att somna om, tyvärr). Har inga äldre syskon.

• Anonym (Oxå trött)

Då min man jobbar på veckorna så tar jag (8 av 10 ggr) nätterna på veckorna, och så tar mannen nätterna på helgerna då han är ledig. :)

• Mercurialis

Jag har tagit merparten av nätterna med båda barnen. Första barnet ammades och andra barnet fick ersättning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Magnus91

Jag tar alla nätterna då min sambo helt enkelt inte vaknar. Hon sover med hörlurar och jag sover utan. 

Visst är det jobbigt att gå upp och jobba vid 06 men hon födde barnet och behöver sömnen. 

• Elin P

Sover bebis väldigt dåligt så får man dela tycker jag, även om den ena jobbar. Kanske också beroende på möjlighet för den som är fl att kunna vila dagtid. 

Sen kanske det beror på vilket jobb man har. Funkar ju inte att vara vaken hela natten om man är hjärnkirurg eller kör buss tex. Men då kanske man får hitta andra lösningar, tex barnvakt dagtid så den som är fl kan vila.

• Aliona

För oss var det lätt då den ena är kvällstrött och den andra morgontrött.

Den morgontrötta tog nattningen på  kvällen och matningarna som brukade vara vid 11 och mellan 01-03.

Den kvällströtta, som då vilat/sovit oavbrutet i 8 timmar, tog bebisen när han vaknade vid 5, matade, försökte söva som oftast inte gick, eller var uppe med barnet. Den morgontrötta föräldern fick sovmorgon till 8-9 och hade då sovit oavbrutet 5-7 timmar och totalt 8-9 timmar. 

Vi höll det här systemet de tre första månaderna när båda var föräldralediga samt senare oavsett vem som jobbade. När barnet började sova hela nätter så fortsatte i regel med upodelningen kväll/nattning respektive morgon. 

Svar på tråden Delar ni på nätterna med bebis? Hur?