• round2

Resa med multiallergiskt barn

Vi längtar efter att resa utomlands. Sol, värme och bad är det som lockar.

Med multiallergiskt barn känner vi oss ganska begränsade då vi upplever att det är svårt nog här i Sverige att hitta lösningar gällande maten bara vi gör en dagsutflykt.

Följande har vi att ta hänsyn till:

Celiaki, enbart naturligt glutenfritt funkar så all mat med vetestärkelse eller minsta spår av vete går bort även om det ligger under gränsvärdet.

Mjölkprotein

Soja

Havre

Ägg

Nötter, även mandel och jordnötter.

Baljväxter

Hur är förståelsen och kunskapen i utlandet? Lätt eller svårt att hitta produkter som fungerar?

Jag vet att man kan beställa översättningskort, men de allra flesta vet ändå inte vad naturligt glutenfritt innebär och tar ingen hänsyn till diverse tillsatser som kan innehålla spår av vete/spannmål.

Har ni andra fått en lyckad semester trots familjemedlem med många allergier/intoleranser?
    Var åkte ni?
    Hur blev ni bemötta på restaurang, hotell och livsmedelsbutiker?

• Svar på tråden Resa med multiallergiskt barn
  • blubbblubb

Kan barnet tillfälligt kunna äta något i begränsad mängd. Typ "sojalecitin", "spår av ägg" eller är han/hon superkänsligt mot allt.

Jag har upplevt det svårare att ta reda på saker utomlands utan mer gått mycket på säkra sidan. Typ pommes istället för att fråga om ägg i spagettin.
    Jag tycker förståelsen för baljväxter är knapphändig i Sverige och tror inte att den är högre utomlands. Men med soja undantaget så brukar man ju kunna räkna ut vad som innehåller baljväxter själv.  

• bf2014

Nu är vår son bara nötallergisk samt allergisk mot jordnötter, men vi har löst det med att ha ett lgh hotell så vi lagar maten själva. Samt tagit med lite mat i resväskan hemifrån. Vi har varit på Mallorca!

• round2

Han är tyvärr superkänslig mot det han inte klarar av. Det räcker med att pommes friteras i samma olja där tex lökringar har friterats eller att det är en billig variant som innehåller glukossirap, att de innehåller någon smakförstärkare som maltodextrin som kan komma från vete. Samma sak med ägg och det andra han inte tål. Det han äter får inte vara kontaminerat.

Vi funderade på lägenhetshotell men vet inte riktigt vilket utbud som finns i butikerna och hur noga det är med märkning av produkterna. Antar att en del länder är säkrare än andra?

• Tibell

Vi sitter i precis samma tankar med exakt samma allergier så följer med spänning!

• blubbblubb

Jag tror nog innehållsförteckningarna inom iallafall EU är hyggliga. Utbudet kan nog vara värre.

Kan du ta med dig vissa varor från Sverige kanske? Ofta använder man ju långt från maxvikten på bagaget.

• round2

Det vi kan ta med oss är torrvaror. Mjölersättningar använder vi oss inte mycket av här hemma så det skulle kännas onödigt att ta med bara för att vi reser :) Althera vore dock bra att ta med, och någon påse med pasta.

Men måste livsmedel deklareras när man reser?

Kylvaror kan vi ju av förklarliga skäl inte packa med. Men smörgåspålägg som skinka är det enda han äter och vi kan tex bara servera Lönnebergas och jag antar att det inte går att hitta utomlands.

Kokosfett, brukar det finnas? Eller får man ta med sig den vi brukar använda?

Det bröd vi bakar blir snabbt torrt så en frys vore ju väldigt bra. Brukar det finnas på lägenhetshotell? Jag har aldrig haft det när jag bott så utan barn tidigare.

• scanmia

Min väninna har en son som allergisk mot nästan allt på din lista och lite till och de reser en hel del. Ofta bilsemester så de kan packa mycket och ofta till släktingar eller så hyr de lägenhet och hus. USA var lätt att resa i sa hon och inrikesflygen erbjöd jordnötsfria resor. 

• Alexi

Men om ni lagar maten själva och så får han helt enkelt äta lite torftigt den veckan? Köper rena livsmedel som kött, fågel, grönsaker mm. Har med er pasta och sånt hemifrån.

Och jag måste bara säga att oj, jag som trodde jag var rätt allergisk (fisk, skaldjur, nötter, mandel och soja...) men jag inser att det inte är några problem alls...

• Alexi

Jag var för övrigt på all inclusive förra året med Ving och det funkade jättebra. De var väldigt trevliga och hjälpsamma men språkförbistringar gör att det ändå blir lite osäkert. Så jag åt bara sånt jag var helt säker på.

• Sannaslim

Har samma problem vi ska åka till Usa med vårt mulitallergiska barn om 2veckor och jag är rätt så orolig både för flighten och där. Har skaffat hotell med kök för det enda min dotter kan äta ute är pommes frites. Tar med mig havremjölk o kex o riskakor som hon tål. Men funderar på hemresan för har recept på franska (vi bor i Frankrike) på medeciner så dit borde gå bra. Men till hemresan jehöver jag engelskt recept? Tänkte ta med en liten kylväska med mat till flyget typ kokt pasta korv o majs typ, de borde väl ha micro på planet?

• mammalovis

En jag känner har haft med sig typ fryst falukorv och skinka i tidningspapper i resväskan för det inte finns utan att de är allergiska.

• liol1973

Vi reser med ving till Teneriffa på söndag med dotter som är allergisk mot mjölkprotein (reagerar även på kontamineringar), soja och baljväxter. När jag mailade hotellet sa dem att dem kunde tillreda hennes mat i separat område i köket för att undvika kontamineringar, vi skickade en lista på hennes favorit rätter samt samtliga allergier till dem. Nu har vi inte varit än, men det känns väldigt lovande i alla fall och skulle det inte funka får vi laga själva då det är ett lägenhetshotell. Jag utgår dock från att det är kontamineringar dem dabbar sig med om det nu blir fel, för annars kan nog hela semestern bli rätt jobbig. :/

• Jenita659

Har ni ett intyg på allergierna så får ni visst ta med er kylvaror på planet och i bagaget. Vi har varit i Italien med två mjölkproteinallergiska barn och hade mängder av havre och sojaprodukter i bagaget samt många förpackningar med mjölkersättningsprodukter och mat till resan med. Många kylklampar och fryst mjölkfritt margarin / korv etc. Omständigt i säkerhetskontrollen bara att visa maten. Vi hade dessutom med lugnande medicin som räknas som är narkotikaklassad i Italien, med medföljande intyg. Detta pga dotterns funktionshinder / sömnstörning. Allt funkar. Men vi lagade mkt mat i lägenheten och handlade i vanliga affärer inte små supermarkets. Åt mkt ren mat på restaurang, såsom pasta, parmaskinka / melon etc.

• Jenita659

Italien kanske däremot inte är ett bra land för en glutenallergiker, då det är mkt pasta överallt och dålig kännedom om glutenfria alternativ.

Svar på tråden Resa med multiallergiskt barn