• Anonym (loppooooo)

Bör jag gå på begravningen?!

För en vecka sedan dog min sambos bästa väns pappa, min sambo kände hans pappa mycket väl och de har umgåtts sedan barnsben,

jag är vän med min sambos vän också, men jag har bara träffat hans pappa ett par gånger, jag skulle nog knappt känna igen honom om vi hade gått förbi varann på stan när han levde

bör jag gå på begravningen? en del av mig tycker att jag inte har där att göra, en annan tycker jag skulle gå,

min sambo ska gå men jag? vad anser ni?

jag är ju inte ledsen så, jag kan ju inte sörja nån jag inte känner
    men jag är ledsen för att min sambos bästa vän är ledsen och för att min sambo är ledsen

men jag känner inte min sambos bästa väns familj/släkt......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 23:00
    samtidigt oroar jag mig för att sambons vän kanske skulle bli ledsen om jag inte kom, han är så chockad då pappan dog i en bilolycka så plötsligt så jag vill ej störa

men vet ju inte alls hur han tycker : (

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 23:27
    nej jag har inte bestämt mig alls,

allt beror på om jag tex hör från vännen att han vill att jag ska gå

eller om han vill ha mej där

men jag har inte bestämt mig, men om jag utgår från mig själv och om det var jag, så tycker jag inte att jag har där att göra, vill inte tränga mig på, men vill samtidigt visa mitt stöd, det är jättesvårt, så nej, jag har inte bestämt mig än, har 2 veckor på mig att fundera, men vet ej alls...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 23:29
    håller inte med att man ej har tid att bry sig, när en anhörig till mig dog, som var lärare, blev jag väldigt ledsen över att halva skolan var där, tyckte det var något för oss närmaste, så trots att jag sörjde djupt så hann jag reagera, neeej, vad gör alla dom här, vilket jippo det blev, trodde bara släkten skulle komma, inte 100 st elever o lärare från skolan. och annat folk som knappt kände han som dog

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 23:53
    tycker ni jag ska be sambon fråga sin vän om han tycker/vill jag ska komma?

alltså jag är vän med min sambos vän, men inte så att vi umgås bara han o jag, utan jag lärde känna honom av min sambo o vi ses bara alla 3.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 23:55
    jag o sambon sitter ju inte ihop som en, utan är varsin individ. ska man ändå liksom alltid gå tillsammans på saker även där bara en känner den det gäller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 23:56
    tycker det är så svårt att avgöra när man ska bjuda någon/komma själv på olika saker.....

• Svar på tråden Bör jag gå på begravningen?!
  • t k 85

klart du ska gå, men du behöver ju inte springa fram till kistan å böla å gråta.  Moraliskt stöd behövs alltid.

• Anonym (rs)

Du går av respekt för din sambo, du är med som hans stöd.

• Anonym (loppooooo)

har ju aldrig gått på deras 50-års kalas, ringt, firat bröllop, jular eller inte ens sagt hej när jag gått  förbi hans familj/släkt då jag inte känner dem utan bara hälsat nån gång eller 2 för 5-10 år sen kanske

känns ju jättefalskt att gå på en begravning då?

hade det varit min sambos bästa vän hade jag ju gått utan att tveka, men nu känns det verkligen mest som att jag inte hör hemma där

• Anonym (loppooooo)

min sambo går med hans föräldrar (alltså den döde kände min sambos föräldrar, familjerna var vänner) så han har ju stöd från dem, vad jag ska göra där vet jag inte

jag hade iaf INTE velat ha "nån som knappt känner min pappa" om han hade dött

jag hade känt stort obehag då

vid sånna stunder vill iaf jag bara ha de allra närmsta

• Anonym (loppooooo)

min sambo sa att de inte spelar nån roll om jag går eller inte han är inte jätteledsen för egen del direkt, mest ledsen över att se sin bästa vän ledsen såklart,

• Anonym (loppooooo)

min sambo kommer ha sina föräldrar och andra bästa killkompisar där som kände pappan som dog,
    så det är inte så att han kommer sitta ensam utan han har stöd från folk som kände pappan

jag kände inte honom och har inget att säga varken positivt eller negativit om personen
    vet inget om honom

bara att det är pappan till min sambos bästa vän, som jag någon gång hejat på i förbifarten

han brydde sig inte om mig och jag brydde ,mig inte om honom liksom

tycker ni ändå att man ska gå?

om annonsen står i tidningen betyder det ju att alla kan komma

men jag vill inte störa min sambos vän i chocken o fråga om jag ska komma eller inte, han är så pass chockad o har fullt upp ändå liksom?

• nyköpingsmamma

Jag hade samma dilemma för några år sedan då en gammal klasskompis omkommit och skulle begravas. En klok, schysst och trevlig klasskompis, som jag inte träffat på många år.
    Jag bestämde mig för att inte gå på begravningen, av rädsla för att det skulle kännas falskt på något vis.

I efterhand ångrade jag mig. Om det vore tvärt om - hade jag velat ha honom på min egen begravning? Ja, absolut. Det vore verkligen en fin gest även om vi inte träffats sedan skoltiden.

Pröva att vända på det - så kanske du har svaret på din fråga.

• Anonym (loppooooo)

jag kan inte vända på det, min sambos vän har ju aldrig ens träffat min pappa

men OM han hade träffat han 2 ggr hade jag inte velat ha han där

det är så personligt o sorgligt o det vill jag bara dela med folk som kände min pappa

inte som går dit av plikt o skuld o för att stötta nån annan

• Anonym (h)
    Anonym (loppooooo) skrev 2014-03-13 22:57:24 följande:
    jag kan inte vända på det, min sambos vän har ju aldrig ens träffat min pappa

men OM han hade träffat han 2 ggr hade jag inte velat ha han där

det är så personligt o sorgligt o det vill jag bara dela med folk som kände min pappa

inte som går dit av plikt o skuld o för att stötta nån annan
    Många ser det inte alls på det sättet, i många kulturer så är det positivt om så många som möjligt kommer även om de inte ens har träffat personen på 50 år. Alla är olika.
  • Foxtrott

Jag tror inte du ska oroa dig över att ditt deltagande ska störa någon. På en begravning av en nära anhörig är de flesta fullt upptagna med att överhuvudtaget hålla sig uppe och ägnar sig sällan åt att fundera över vad de övriga som är på begravningen har där att göra egentligen.

Det är mycket vanligt att de som går på en begravning har med sig någon person, som stöd och ingen går omkring och forskar i om alla verkligen sörjer eller har någon personlig relation med den döde.

• Anonym (förstår inte)

Jag förstår inte riktigt. Varför ställer du en fråga när du redan har bestämt dig? Du vill ju bara ha medhåll i beslutet att inte gå på begravningen. Stanna hemma helt enkelt. 

• Anonym (Ts på annat namn)

Hej, Ts här igen, loggade in på gästkonto men sen kom jag på att jag ju hade ett fl konto

Alltså jag är en sån person som ALLTID bryr mig mer om andra än vad dom bryr sig om mig

Är såå trött på det.

Nu gick jag in här för att se vad ni tyckte men ni vet ju inte hela bilden

min sambos bästa vän har aldrig brytt sig om mig, när någon jag älskar dött, inte ens sagt att han beklagar sorgen..

ändå sitter jag här o har nästan dåligt samvete för att jag inte vet om jag ska gå på hans pappas begravning, en pappa som jag inte ens känner eller kan namnet på

så antingen går jag och riskerar att folk tycker "vad skjuttom gör hon här och vem är det???"

eller att jag får dåligt samvete om jag inte går, trots att jag verkligen inte borde ha det : ((

känns som det bara är jag som bryr mig om alla andra men inte ens hälften bryr sig tillbaka och ingen skulle nog bry sig om jag va ledsen om de inte gjorde något som jag vill : (

• Anonym (Ts på annat namn)

dessutom har jag vääldigt svårt för begravningar, jag är väldigt känslosam och tar in allas sorg och blir så låg och knäckt att jag inte orkar gå ut på nästan en vecka efteråt.

ååå ibland önskar jag att jag inte brydde mig så mycket om andra, mer än vad de bryr sig om mig och att jag inte brydde mej om vad andra ska tycka o tänka om jag gör si eller så eller inte gör si eller så : (

• dollface85

Vad är fel på dig? du vill ha råd om du ska gå sen utvecklas det till att du är såååååååååå underbar men alla andra inte förstår dig. gå inte på det de behöver få sörja ifred inte en jävla våp som bölar för lite uppmärksamhet. skulle min killes bästa väns förälder dö så skulle jag inte gå diit. jag skulle beklaga men thats it vi vet var vi har varann.

• Anonym (.....)
    Anonym (Ts på annat namn) skrev 2014-03-14 03:23:51 följande:
    dessutom har jag vääldigt svårt för begravningar, jag är väldigt känslosam och tar in allas sorg och blir så låg och knäckt att jag inte orkar gå ut på nästan en vecka efteråt.

ååå ibland önskar jag att jag inte brydde mig så mycket om andra, mer än vad de bryr sig om mig och att jag inte brydde mej om vad andra ska tycka o tänka om jag gör si eller så eller inte gör si eller så : (
    Har svårt att tro det du skriver: "jag är ju inte ledsen så, jag kan ju inte sörja nån jag inte känner
    men jag är ledsen för att min sambos bästa vän är ledsen och för att min sambo är ledsen"

Stanna hemma eftersom du redan har bestämt dig för det.
  • Foxtrott
    Anonym (Ts på annat namn) skrev 2014-03-14 03:20:22 följande:
    Hej, Ts här igen, loggade in på gästkonto men sen kom jag på att jag ju hade ett fl konto

Alltså jag är en sån person som ALLTID bryr mig mer om andra än vad dom bryr sig om mig

Är såå trött på det.

Nu gick jag in här för att se vad ni tyckte men ni vet ju inte hela bilden

min sambos bästa vän har aldrig brytt sig om mig, när någon jag älskar dött, inte ens sagt att han beklagar sorgen..

ändå sitter jag här o har nästan dåligt samvete för att jag inte vet om jag ska gå på hans pappas begravning, en pappa som jag inte ens känner eller kan namnet på

så antingen går jag och riskerar att folk tycker "vad skjuttom gör hon här och vem är det???"

eller att jag får dåligt samvete om jag inte går, trots att jag verkligen inte borde ha det : ((

känns som det bara är jag som bryr mig om alla andra men inte ens hälften bryr sig tillbaka och ingen skulle nog bry sig om jag va ledsen om de inte gjorde något som jag vill : (
    Nej, folk kommer inte att undra vem du är och vad du gör där. De kommer att vara upptagna med att sörja. Du kommer inte på något vis vara intressant för de sörjande. Du är med som flickvän till någon som kände den döde. Alltså en bifigur. Lika spännande som kyrkbänken. Gå dit om du vill vara ett stöd för din pojkvän ,låt bli om du inte känner att du kan/vill vara det, men lura nu inte dig själv med att din närvaro har någon negativ eller positiv betydelse för de sörjande. De kommer inte att överhuvudtaget märka dig.
  • Anonym (pica pica)

TS, hur kan du tro att din närvaro skulle störa någon? Du kan väl inte på allvar förvänta dig att din sambos kompis skulle "bjuda" dig på begravningen? Om du går så är det som din sambos partner, ingenting annat.

Det verkar som du bestämt dig för att inte gå, så det kanske ändå är det bästa, men tänk om din sambos kompis undrar varför du inte kommer, du vet ju ändå vem han är, hur blir det då?

Svar på tråden Bör jag gå på begravningen?!