• Dakine

Cykel? Ägglossning? Utebliven mens. Gravid?

Hej, 

Jag behöver din professionella hjälp. 

Enligt en app jag installerat på telefonen är min genomsnittliga cykel 36 dagar. 
    November låg den på 43 dagar, Jan 35 och februari 31 dagar. Före jag fick min son hade jag en cykel på 28 dagar. Nu verkar den vara mellan 28-31 dagar. 

Min senaste mens första dag var 3 februari. Mensen varade i 6 dagar. Nästa mens beräknades att komma 6 mars. Den kom inte. Enligt min app, ska den komma idag. 11 mars. Den har inte kommit. Före mens brukar jag få molande värk i magen och väldigt ömma bröst. Det har jag inte nu. 

För några dagar sen fram tills igår har jag haft väldigt äggviteaktiga flytningar, som också har varit trådiga vilket brukar betyda att jag har ÄL. Jag har även haft ont vid äggstockarna, vilket jag även brukar få vid ÄL. Jag trodde dock att jag hade ÄL runt den 20 februari. 

IMorse tog jag ett gravtest, som visade neg. JAg tog samtidigt ett ÄL test, som visade postivit. Hur kan det komma sig? 

Senare vid lunch provade jag att ta ett till ÄL test, som sedan visade negativt. Inte ägglossning? 

Jag förstår ingenting!? Har jag Ägglossning? Är jag gravid? Varför kommer inte min mens? 

Jag har även mått väldigt illa i 1,5 vecka vilket jag aldrig gjort tidigare. 
    Vi planerar att få ett syskon och detta var vårt 7:e försök. (sonen blev till på första) 

• Svar på tråden Cykel? Ägglossning? Utebliven mens. Gravid?
  • Dakine

Har även kartlagt min cykel de senaste månaderna. Kanske det kan hjälpa. Har jag oregelbunden eller regelbunden?? 

Juli 2013
    19/7 Mensens första dag.
    24/7 Mensens sista dag. 

Augusti 2013
    7/8 Ägglossning. (Hugg i sidan, rikliga flytningar)
    21/8 Mensens första dag. 25/8 Mensens sista dag. (Cykel 33 dgr, Lutfas 14 dgr) 

September 2013
    ÄL - Vet ej. 
    23/9 Mensens första dag. 28/9 Mensens sista dag. (Cykel 33 dgr. Lutfas 14 (?))

Oktober 2013
    3/10 Ägglossning (Enligt CB test) (Rikliga flytningar) 
    17/10 Mensens första dag. 22/10 Mensens sista dag. (Cykel 24 dgr. Lutfas 14) 

November 2013
    Äl - vet ej
    18/11 Ljusrosa flytningar. 
    26/11 Ljusrosa flytningar. 
    29/11 Mensens första dag. 3/12 mensens sista dag. (Cykel 43 dgr. Lutfas 14 (?) isf ÄL 15/11 ) Misstänker tidigt MF. 

December 2013
    12/12 Ägglossning enligt CB. Ont i höger äggstock. 
    14/12 Ägglossning enligt CB. Ökade flytningar. Ont i vänster äggstock.
    18/12 Ont vid äggstockarna. 
    19/12 Även här pos. ÄL test. Väldigt rikliga flytningar. 
    20/12 Rikliga flytningar. Tryck, ilningar på sidorna. 

Januari 2014
    3/1 Mensens första dag. 8/1 Mensens sista dag. (Cykel 35 dgr) 
    15/1 Ont i vänster äggstock. 
    17/1 Ökade flytningar. Testet blev Error. 
    19/1 Ser en ökning på ÄL testerna. 
    20/1 Ser ytterligare en ökning på ÄL testerna natten mot denna dag. 14.00 visade ÄL test postivit. Ont på vänster och höger sida. 
    21/1 Flytningarna minskat. 
    24/1 Ljusbrun flytning på pappret. Kom endast en gång. Ilningar. 
    Brösten börjar ömma. 

Februari 2014
    2/2 Ljusrosa flytningar. 
    3/2 Mensens första dag.  8/2 Mensens sista dag. (Cykel 31) 
    19/2 Ont på höger sida. Ökade flytningar
    20/2 Tog ett ÄL test. Negativt men misstänker att ÄL varit eller på G. 
    22/2 Högg till i främre delen av magen hårt en gång. 
    25/2 Ägglossning enligt Appen. (Har dock ej testat så vet inte. )
    27/2 Trådiga flytningar. 

Mars 2014
    1/3 Hugg i främre delen av magen. Illamående. 
    2/3 - 4/3 Illamående. 
    5/3 Trådiga flytningar
    6/3 Trådiga flytningar, Högg till i främre delen av magen en gång. 
    7/3 Ont vid äggstockarna. Vita lite tjockare flytningar. 
    8/3 Mycket flytningar. Ont i vänster äggstock. 
    9/3 Sega flytningar. Illamående. Ont i höger äggstock. 
    10/3 Vita trådiga flytningar. Illamående. Gravtest neg. ÄL test neg, men verkar snart pos? 
    11/3 CB ÄL test visade positivt på morgon. Ont i höger äggstock. 
    Äl test visade neg kl 13.00.  Temp 36,5 mitt på dagen. 
    12/3 Temp 35,7 på morgon. Äl test neg. Grav test neg. 

• Dakine

Nu säger en del att jag kanske har någor fel på sköldkörteln eller PCO. 

Jag har kollat sköldkörteln hos läkare men den har varit normal! 
    Sedan var det inte så länge sedan en läkare kollade med VUL på mina äggstockar, äggledare och livmoder och allt såg bra ut. 

Vad säger du? 

Borde jag söka/göra något åt mina menstrationer? Vi vill gärna bli med barn snart... Men eftersom vi fått barn tidigare får vi ingen vidare hjälp heller... 

:/ 

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Lite frågor först. Hur gammal är du? Vad väger du? Har du ökad kroppsbehåring? Nattliga svettningar? Svårt att gå ner i vikt?

• Dakine
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-13 19:10:27 följande:
    Hej! Lite frågor först. Hur gammal är du? Vad väger du? Har du ökad kroppsbehåring? Nattliga svettningar? Svårt att gå ner i vikt?
    Hej. 
    Jag är 26 år, fyller 27 till hösten. Jag väger 75 kg. Har gått upp lite senaste året. Vägde 64 i somras och brukar som vanligast väga mellan 58-65. Jag tränar nu för fullt för att gå ner i vikt! 

Jag har inte någon ökad kroppsbehåring vad jag lagt märke till. Och inga nattliga svettningar. Jag fryser nog snarare! 
    Brukar inte ha svårt att gå ned i vikt... Bara att jag inte riktigt varit motiverad. 
    Ser dock inte överviktig ut, vad mina nära och bekanta säger iaf. Dock trivs jag inte med min kropp nu, så jag vill gå ner! Har alltid varit liten och nätt.
  • Dakine
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-14 17:43:44 följande:
    Ser att jag glömde fråga om din längd. Hur lång är du?
    Jag är 161 cm lång. 
  • Dakine

Jag hoppas inte du går efter något BMI nu när du frågar vikt och längd. BMI tar inte i beaktning att man kan ha mycket muskler, vilket jag har när jag tränar ganska tung styrka! 

Jag är fortfarande lite små mullig, men inte överviktig. 

• Dakine

Igår kväll visade CB:s rosa ÄL-test positivt. Både två starka tydliga streck och en glad gubbe. 
    Jag känner verkligen i kroppen att jag har ägglossning nu, så CB:s test stämmer verkligen. 
    bara konstigt att i Tisdags visade den ju också ägglossning, men inte onsdag, torsdag, fredag eller lördag. Men sedan då igår, söndag! Och idag känns det verkligen i de regionerna också. 

Tempen har legat såhär: 
    Tisdag 36,5
    Onsdag 35,7
    Torsdag 36,1
    Fredag 35,9
    Lördag 36,3
    Söndag (igår, CB: test visade starkt positivt på äl. Både starka streck och en glad gubbe + MYCKET flytningar) 36,0
    Måndag (idag) 36,6 (väldigt ont vid äggstockarna på båda sidor. Rikliga flytningar) 

Jag som skulle fått min mens för 6 dagar sedan! Vad händer? :)

• Aleksandra Barnmorska

Hej! tyvärr går vi efter BMI där ökad vikt kan ställa till det hormonellt. Mitt råd till er är att sluta ta ältester och ha samlag varannan dag under hela den blödningsfria delen av cykeln, försöka gå ner i vikt (vilket du redan gör) och om du inte blivit gravid när ni försökt i 12 månade kontakta kvinnoklinken. Ni kommer inte få hjälp med IVF men man kan hjälpa till med tex hormoner osv.

lycka till

• Dakine
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-17 10:51:01 följande:
    Hej! tyvärr går vi efter BMI där ökad vikt kan ställa till det hormonellt. Mitt råd till er är att sluta ta ältester och ha samlag varannan dag under hela den blödningsfria delen av cykeln, försöka gå ner i vikt (vilket du redan gör) och om du inte blivit gravid när ni försökt i 12 månade kontakta kvinnoklinken. Ni kommer inte få hjälp med IVF men man kan hjälpa till med tex hormoner osv.

lycka till
    Hej igen! 

Ja, BMI är ju värdelöst men visst kan det ha blivit något knas med hormoner efter en graviditet. Vi har samlag varannan dag, så hoppas väl kanske på att det blir något nu då! :) Så det blir väl då i Juni vi försökt i ett år. 

Min mamma jobbar själv i vården och påpekade också att man ibland får äta några piller för att få hjälp med hormonerna igen! Ska ha det i åtanke. 

Tack för ditt svar. 
  • Dakine

Det här tog jag igår. 

Och den här stegringen var nu i veckan (förra veckan , tisdag fram till igår söndag) 

Igår var flytningarna riiktigt rejäla, och idag är de fortfarande rinniga men inte lika mkt. 
    Idag har jag haft väldigt ont på båda sidor, men främst på vänster. 

När kan man tro att ägglossning skedde? Igår? I lördags? Idag? IMorgon? 
  • Dakine
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-17 15:50:39 följande:
    då du tog testet igår skulle jag säga idag
    Okej! Tack. 
  • Dakine

Förresten, jag har en som säger så här: 

"Det är flera saker i din berättelse som tyder på att äl redan skett.
    Du hade temp dipp igår (förberedelse när ägget ska släppa)
    Du hade positivt test igår kväll (antagligen skulle du fått positivt på morgonen så ca 14h försent test)
    Du hade hög temp idag (vilket orsakas av progesteron som bildas i gulkroppen dvs resterna efter "äggets hem")
    Positiva testet idag var antagligen nedgången av LH eller så släpper du 2ägg inom 24h.
    Och om du har "erratic" temperatur så är chansen väldigt stor att du inte har ägglossning alls även om testen visar positivt eller släpps det inget ägg som kan befruktas."

Vad säger du om det? 

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Jag har mer förtroende för flytningarna när det gäller att avläsa när man har ägglossning än temperaturmetoden. Jag skulle fortfarande säga ägglossning under gårdagen.

• Dakine
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-18 09:19:40 följande:
    Hej! Jag har mer förtroende för flytningarna när det gäller att avläsa när man har ägglossning än temperaturmetoden. Jag skulle fortfarande säga ägglossning under gårdagen.
    Okej tack! 
Svar på tråden Cykel? Ägglossning? Utebliven mens. Gravid?