Någon med erfarenhet av Venlafaxin?
Jag har tidigare ätit Sertralin men läkaren tycker nu att jag ska gå över till Venlafaxin.
Någon här som kan berätta om sina erfarenheter av just Venlafaxin?
Jag har tidigare ätit Sertralin men läkaren tycker nu att jag ska gå över till Venlafaxin.
Någon här som kan berätta om sina erfarenheter av just Venlafaxin?
Är vän med en som ätit det. Han mådde helt okej de åren psykiskt.
Hans biverkningar var trötthet och ett icke existerande sexliv.
efter 4 års knaprande trappade han ner och slutade, och han mådde mycket dåligt tiden medicinen gick ur kroppen.
(Han mådde fysikt dåligare av uttrappningen än han gjorde psykist när han började med dom)
Prova googla uttrappning så får du en hum
Sen får du ju överväga om du tycker det är värt det. Om du ändå vill ge det en chans eller om du kanske ska få en annan medicin.
Jag äter dom sen januari. Biverkningarna jag har nu är att jag inte kan sova, drömmer mycket mardrömmar, förstoppad, känner ingen mätnads känsla vid mat intag. De positiva biverkningarna är att jag är piggare, mår bättre, självmordstankarna är borta, mitt blodtryck har gått upp efter ha haft lågt i flera år, fryser inte konstant längre.
venlafaxin är det bästa som hänt mig. Jag gick från gråtande vrak till normal ganska snabbt.
Inga biverkningar för mig förutom lite svårare att få till det i sängen och att jag gäspar mycket.
rekommenderas. Har haft den i 5 år nu.
Har även testat andra som inte funkt för mig.
Lycka till.
Har läst just om att många verkar gäspa mycket av dem. Samt mycket konstiga drömma.
Är så rädd att prova ny medicin. Jag fick dessa främst för min viktuppgång av Sertralin, men även för att jag känner att dem inte hjälper mig tillräckligt mot min ångest.
Oroar mig också över ju det med blocktrycket. Läst att det är en biverkning att det kan öka. Det är inget jag vill! =/ Ligger på ett normalt tryck, ev lite lite lägre vilket är bra. Usch, ogillar detta med medicinering.
Jag tog Venlafaxin i några år, ganska hög dos. Jag vet faktiskt inte om jag mådde bättre av dom eller ej, ingen märkbar skillnad.
Däremot hade jag fruktansvärda mardrömmar och gick upp väldigt mycket i vikt. Detta är dock vanliga biverkningar. Så de sakerna får du nog räkna med. Jag var väldigt smal innan jag började med denna medicin, nu känns det som att jag aldrig kommer kunna bli det igen och det sörjer jag lite idag.
(jag är fortfarande smal, men kommer inte i de jeans och hotpants jag hade innan så att säga)
Men det värsta var när jag skulle sluta - avtändningen är FRUKTANSVÄRD. Vissa jämför det med att sluta med heroin!
Det är en kraftfull medicin som fungerar väldigt bra för väldigt många, hoppas det blir så för dig också! Lycka till!
Jag äter venlafaxin sedan 2 år, jag mår toppen Kommer inte sluta med dom nånsin...!
Jag äter dem nu, och tja, en biverkning är att jag inte har speciellt mycket aptit längre. Vilket jag finner ytterst bra.
Annars så, jag mår bra på dem. Depressionen och ångesten är borta.
Jag har ätit venlafaxin i ca 3 och ett halvt år och jag måste säga att jag hade inte överlevt om jag inte fått dem. Jag äter 225mg om dagen så en ganska hög dos men jag fungerar normalt, dock måste jag säga att jag mest känner mig zombiefierad jämnfört med innan. Jag visar i princip inga känslor alls och även om jag skulle känna ångesten rivande i kroppen kan jag inte få ut den ur kroppen. Men ja, jag tar hellre det här än så som jag var innan. De biverkningar jag har kvar är mardrömmar och att jag är väldigt varmt, annars försvann de flesta första halvåret.
Jag har oxå ätit denna medicin i några år. Den funkar bra för mig, dock mkt trött av den, men har vant mig. Hellre trött än djupt deprimerad o typ sängliggande.
Ja, att skuta med den är ett rent he, tyvärr. Har försökt två ggr men icke lyckats, mådde fruktansvärt fysiskt!!!!!
Så jag har börjat inse att jag nog måste äta denna medicin hela livet.
Hoppas den funkar f dej oxå!!!!!
Jag gick oxå från sertralin till venlafaxin. För mig fungerar venlafaxinet jätte bra ( har GAD) det enda negativa är om jag glömt ta den på morgonen får jag extrem ångest dagen efter.
Glömde att han gick upp 21 kg av medicinen.
nu är han lååångsamt påväg ner igen
Får nog säga att sammanfattar jag allt jag läst om denna medicin, så är jag inte jätte positiv mot den.
Får nog höra med min läkare om någon alternativ medicin.
Någon som har någon bra att rekomendera?
Den hjälpte mig jättemycket, var den enda jag testat som fungerade. Men jag blev väldigt trött och seg. Vet en del som haft problem med utsättningssymptom när de ska sluta eller gå ner i dos men jag hade inga större problem. Första gången var jag lite yr den första dagen men det gick över fort och var inte så allvarligt. Andra gången var det inga problem alls.
Tog den en dag bara och blev helt lustig, arg, brydde mig inte om något , kunde inte sova osv. Så nej den vågade jag inte ta mer. Läskigt bara.
Jag åt Efexor som medicinen kallades då mellan 2007-2010 . Jag har haft GAD sedan barnsben. Medicinen förändrade mitt liv till det bättre. Kunde äntligen lära mig ett yrke (snickare) . Kunde koncentrera mig och komma upp på morgonen och såg framemot dagarna.