• Anonym (Orolig pappa)

Jag vill ha ensam vårdnad?

Jag behöver er hjälp vart jag ska vända mig? För att det ska gå så fort som möjligt.

Mina barns mamma missbrukar och barnen far illa hos henne har det kommit fram. Hon har en anmälan hos socialen och barnen bor hos mig sedan 6 veckor nu.

• Svar på tråden Jag vill ha ensam vårdnad?
  • Philippa

Kontakta en advokat som får hjälpa dig ansöka om ensam vårdnad via tingsrätten.

• Anonym (S)

Kontakta soc och familjerätten, kräv en utredning nu.. 

ring soc flera gånger i veckan och utryck din oro. ring och berätta om du får reda på något nytt hon hittat på eller om du bara är orolig.

men tyvärr kommer det ta tid innan det blir ensam vårdnad om det öht blir det.

men under tiden du har barnen så kan du få både barnbidrag och underhållsstöd för dina barn om du inte redan har det. vilket är mer än välkomna pengar då man hamnar i en sådan situation. kontakta försäkringskassan så hjälper dom dig. Du ska även skicka in papper om att barnen vistas mest hos dig till skatteverket och därför få dom skrivna hos dig. Detta behövs för att få underhåll men skickar du in båda ansökningarna så kan du få retroaktivt underhåll för dom månaderna som tickar iväg under tiden det tar för att skatteverket att fixa med papperna. 

Kontakta även dagis, skola och förklara din oro och förklara situationen. 

kontakta även BUP och se om dom kan erbjuda någon form av hjälp till barnen eftersom det sätter djupa spår i barn som har föräldrar som inte är kapabla att ta hand om sina barn. Dom ska även kunna erbjuda dig hjälp i hur du ska förhålla dig till allt detta. 

detta är lite vad du kan göra själv.

du har en jobbig tid framför dig, men kämpa för barnens skull, det är dom värda. 

• Anonym (insatt)
    Anonym (S) skrev 2014-03-13 12:16:53 följande:
    Kontakta soc och familjerätten, kräv en utredning nu.. 

ring soc flera gånger i veckan och utryck din oro. ring och berätta om du får reda på något nytt hon hittat på eller om du bara är orolig.

men tyvärr kommer det ta tid innan det blir ensam vårdnad om det öht blir det.

men under tiden du har barnen så kan du få både barnbidrag och underhållsstöd för dina barn om du inte redan har det. vilket är mer än välkomna pengar då man hamnar i en sådan situation. kontakta försäkringskassan så hjälper dom dig. Du ska även skicka in papper om att barnen vistas mest hos dig till skatteverket och därför få dom skrivna hos dig. Detta behövs för att få underhåll men skickar du in båda ansökningarna så kan du få retroaktivt underhåll för dom månaderna som tickar iväg under tiden det tar för att skatteverket att fixa med papperna. 

Kontakta även dagis, skola och förklara din oro och förklara situationen. 

kontakta även BUP och se om dom kan erbjuda någon form av hjälp till barnen eftersom det sätter djupa spår i barn som har föräldrar som inte är kapabla att ta hand om sina barn. Dom ska även kunna erbjuda dig hjälp i hur du ska förhålla dig till allt detta. 

detta är lite vad du kan göra själv.

du har en jobbig tid framför dig, men kämpa för barnens skull, det är dom värda. 
    Familjerätten startar ingen utredning på begäran av en enskild person, bara på uppdrag av tingsrätten ....
  • Anonym (varit där)

Socialen gör ingenting. Gå till en advokat istället och begär ensamvårdnad. Socialen gör hembesök MEN de meddelar ca 1-2 veckor i förväg att de kommer dit och då hinner man städa och fixa fint och gömma saker som inte bör synas.

Jag vet av erfarenhet att socialen inte gör ett dyft utan ser inte ens till barnen bästa...mitt råd. Ta kontakt med en advokat istället. Har du hemförsäkring så betalar du inte alls lika mycket utan upp till en viss summa står dem för och sen betalar man själv en mindre summa,

Svar på tråden Jag vill ha ensam vårdnad?