Vad ska jag göra med sonens pappa?
Såhär har relationen sett ut:Jag bodde med sonens pappa när sonen var bebis, sen separerade vi p.g.a att han var otrogen vid flera tillfällen. Vi kom överens om att sonen skulle bo med mig och ha sin folkbokföringsadress hos mig, men att dom skulle träffas så ofta det bara gick och att han skulle ha honom hos sig varannan helg. Det höll aldrig.
Nu är sonen 4 år gammal, bor fortfarande med mig (och nu även min sambo) och vi bor 20 mil ifrån hans biologiska pappa p.g.a jobb. Han har, under dessa 3 åren som vi varit separerade, träffat honom mycket sällan. När vi bodde i samma kommun så träffades dom endast dagtid, någon timme då&då. På sin höjd kunde det vara 4 timmar varannan månad.
Nu har dom inte träffats på ett halvår och trots att jag är "på" hans pappa och försöker boka in så att dom träffas mer, så avbokar han alltid i sista sekund. Det kan vara alla möjliga ursäkter, från att han inte har bensinpengar (trots att jag betalar hälften) till att bilen har pajat...
Jag har även försökt få honom att lyssna när det gäller sonens behov, då han blivit diagnostiserad med autism. Det är viktigt för honom att planerade saker blir av. Men hans pappa säger bara att "vi får ta det där när vi ses". Vilket aldrig händer.
Sonen har dessutom börjat kalla min sambo för pappa. Det är inget vi har tvingat på, utan det har fallit sig naturligt för honom.
Så nu till min fråga/mina frågor:
- Ska jag fortsätta "pusha" hans pappa till att få en bättre relation till sonen?
- Hur ska jag få honom att förstå att sonen blir förtvivlad? Han verkar bara se allt ifrån sin egen vinning och är inte intresserad av att delaktig trots avståndet.
- Hur ska jag göra med sonen? Låta honom kalla min sambo för pappa?
- Borde jag ansöka om ensam vårdnad?
Kanske ska tillägga att alla papper från dagis, och andra papper som vi båda måste skriva under skapar problem. Jag skickar dom till honom på posten, ber om att han skriver under och skickar tillbaka.. men när flera veckor har gått och jag ringer honom så säger han att han inte fått några papper. Varje gång, samma sak... det saknas alltså en underskrift, varje gång, till allt....