• Anonym (F)

Vad ska jag göra med sonens pappa?

Såhär har relationen sett ut:
    Jag bodde med sonens pappa när sonen var bebis, sen separerade vi p.g.a att han var otrogen vid flera tillfällen. Vi kom överens om att sonen skulle bo med mig och ha sin folkbokföringsadress hos mig, men att dom skulle träffas så ofta det bara gick och att han skulle ha honom hos sig varannan helg. Det höll aldrig. 

Nu är sonen 4 år gammal, bor fortfarande med mig (och nu även min sambo) och vi bor 20 mil ifrån hans biologiska pappa p.g.a jobb. Han har, under dessa 3 åren som vi varit separerade, träffat honom mycket sällan. När vi bodde i samma kommun så träffades dom endast dagtid, någon timme då&då. På sin höjd kunde det vara 4 timmar varannan månad. 

Nu har dom inte träffats på ett halvår och trots att jag är "på" hans pappa och försöker boka in så att dom träffas mer, så avbokar han alltid i sista sekund. Det kan vara alla möjliga ursäkter, från att han inte har bensinpengar (trots att jag betalar hälften) till att bilen har pajat... 

Jag har även försökt få honom att lyssna när det gäller sonens behov, då han blivit diagnostiserad med autism. Det är viktigt för honom att planerade saker blir av. Men hans pappa säger bara att "vi får ta det där när vi ses". Vilket aldrig händer.

Sonen har dessutom börjat kalla min sambo för pappa. Det är inget vi har tvingat på, utan det har fallit sig naturligt för honom. 

Så nu till min fråga/mina frågor:

- Ska jag fortsätta "pusha" hans pappa till att få en bättre relation till sonen?
    - Hur ska jag få honom att förstå att sonen blir förtvivlad? Han verkar bara se allt ifrån sin egen vinning och är inte intresserad av att delaktig trots avståndet.
    - Hur ska jag göra med sonen? Låta honom kalla min sambo för pappa?
    - Borde jag ansöka om ensam vårdnad? 

Kanske ska tillägga att alla papper från dagis, och andra papper som vi båda måste skriva under skapar problem. Jag skickar dom till honom på posten, ber om att han skriver under och skickar tillbaka.. men när flera veckor har gått och jag ringer honom så säger han att han inte fått några papper. Varje gång, samma sak... det saknas alltså en underskrift, varje gång, till allt....
  • Svar på tråden Vad ska jag göra med sonens pappa?
  • Grappa

Jag skulle skita i att pusha på pappan, för jag skulle inte orka.

Däremot skulle jag inte tillåta att sonen kallade sambon för pappa. Han har redan en pappa. Och om han kallar sambon pappa , och han lämnar er, då har han två "pappor" som inte är pappor till honom.

Fråga pappan om han kan tänka sig ge dig vårdnanden. Du kommer inte få den av tingsrätten.

• Anonym (k)

Ska han kalla din sambo för pappa så får du ha tillägg med namnet när du och sambon pratar med sonen  om sambon som pappa. Dvs biopappa är pappa och din sambo får kallas typ pappa Leif så att sonen förstår skillnaden.

Hur ofta åker du till pappans hemstad för att sonen ska träffa honom?

• Anonym (F)

Då jobb och annat tar mycket tid, så har jag inte möjligheten att åka till pappan för att dom ska träffas som det ser ut nu. Och det har han vetat om hela tiden. Min far var dock på besök hos oss, och han erbjöd sig att köra sonen till hans pappa över en den helgen (då min far bor i samma kommun som sonens pappa). Han kunde även köra sonen tillbaka till mig sen. Men hans pappa sa att han inte kunde för att han hade ont i sin visdomstand. 

• Anonym (5år)

För 5år sedan var jag i samma sits som du ts och jag slet mig grå för att barn och far skulle träffas enda tills fr och soc sa till mig att det är upp till fadern att hålla kontakten igång när barnen är små och gör han inte det så är det hans förlust för då kan han inte kräva att träffa dem i tonåren etc. Jag tog barnen och åkte 30 mil (till pappans hemstad) och hälsa på farmor och farfar 5-8 ggr under dessa år och pappan har vetat om när var och hur vi ska komma men aldrig dykt uppmer en en gång. Ha en nr pappan kan ringa på sen är det upp till han och göra det anser jag med. Däremot har jag aldrig låtit mina barn kalla min nya för pappa för de har en pappa och det räcker

• Anonym (Ge upp)

Ja, det du ska göra är att ge upp. Men det tar tid att komma dit. Det är upp till honom att kontakta er när han känner för det. Prata med pappan och fråga om han kan gå med på att ge dig enskild vårdnad för att underlätta för dig. Umgängesrätt har han ändå.

• Anonym (F)

Ja, jag anser ju lite att det är hans eget ansvar och att det borde ligga i hans intresse att hålla kontakten. Tyvärr får jag alltid höra att om jag inte pushar detta, eller tar ledigt från jobb etc för att själv åka in med tåg&buss för att lämna honom (har ej körkort) så "förstör" jag deras kontakt. Förstår inte logiken i det... jag hindrar ju inte dom från att ses, bara för att jag inte har möjligheten att lämna/hämta. 

• Anonym (5år)
    Anonym (F) skrev 2014-03-09 11:47:08 följande:
    Ja, jag anser ju lite att det är hans eget ansvar och att det borde ligga i hans intresse att hålla kontakten. Tyvärr får jag alltid höra att om jag inte pushar detta, eller tar ledigt från jobb etc för att själv åka in med tåg&buss för att lämna honom (har ej körkort) så "förstör" jag deras kontakt. Förstår inte logiken i det... jag hindrar ju inte dom från att ses, bara för att jag inte har möjligheten att lämna/hämta. 

Det är väl smidigt att lägga ens ansvar på andra. Vem var det som flytta? De nya riktlinjerna så skall den som flytta köra om inte barnet bor kvar i hemkommunen där de föddes samtidigt om det rör sig om små barn som din 4 åring så är det inte för barnets bästa att åka 20-40 mil på endag/helg enl de jag hade kontakt med i tr, fr och soc så kanske värt för dig att kolla upp hur de står i din kummun
  • Anonym (Ge upp)
    Ja, mycket ligger på honom. Och vill han träffa sitt barn så ordnar han det - oavsett värk i en tand. Men om du själv har flyttat från kommunen så är du skyldig att hjälpa till med kontakten och då får du skjutsa eller hämta barnet.
  • Anonym (F)

Det är jag som har flyttat p.g.a jobb.

Så låt oss säga att om jag lämnar/hämtar.. ska BARA jag betala det eller har han skyldighet att hjälpa till? Och måste jag betala den mat och de som sonen kostar under helgen om han är där? För det påstår nämligen pappan...

Och för honom är det lättare att hämta/lämna då han har körkort och bil. Det blir mycket dyrare och jobbigare för sonen att åka buss&tåg.

Och hur ska dom kunna träffas om det inte är hälsosamt för honom att åka så pass långt?

• Anonym (Ge upp)
    Anonym (F) skrev 2014-03-09 12:04:32 följande:
    Det är jag som har flyttat p.g.a jobb.

Så låt oss säga att om jag lämnar/hämtar.. ska BARA jag betala det eller har han skyldighet att hjälpa till? Och måste jag betala den mat och de som sonen kostar under helgen om han är där? För det påstår nämligen pappan...

Och för honom är det lättare att hämta/lämna då han har körkort och bil. Det blir mycket dyrare och jobbigare för sonen att åka buss&tåg.

Och hur ska dom kunna träffas om det inte är hälsosamt för honom att åka så pass långt?
    Men du skjutsar dit barnet och åker hem, alternativt stannar du hos din släkt två dagar innan du tar med barnet hem igen. Ekonomiskt delar ni på det. Maten betalar givetvis pappan. Och klart barnet kan åka så långt, folk far ju på semestrar. Men självfallet måste barnet ha en förälder med sig.
  • Anonym (5år)
    Anonym (F) skrev 2014-03-09 12:04:32 följande:
    Det är jag som har flyttat p.g.a jobb. Så låt oss säga att om jag lämnar/hämtar.. ska BARA jag betala det eller har han skyldighet att hjälpa till? Och måste jag betala den mat och de som sonen kostar under helgen om han är där? För det påstår nämligen pappan... Och för honom är det lättare att hämta/lämna då han har körkort och bil. Det blir mycket dyrare och jobbigare för sonen att åka buss&tåg. Och hur ska dom kunna träffas om det inte är hälsosamt för honom att åka så pass långt?

Det pappan gör betalar självklart han liksom alla mat och annat de äter dricker och hittar på, han är ingen barnvakt man skall betala barnens utlägg för. Kolla upp i vårt fall står det klart och tydligt att ug skall ske i barnets bo-komun dock ej i bostaden resten är upp till pappan att fixa men som sagt han kom inte ens de få gånger vi åkte
  • spirituality

Jag tycker att du har gjort det du ska och kan för att sonen ska få ett umgänge med sin pappa. Det jag tycker att du ska göra är att prata med pappan och göra klart för honom att om han vill ha kontakt och umgänge med sin son, så får han höra av sig själv. Det är bara att ringa till dig och bestämma något, men då måste han även kunna hålla det ni har bestämt - var tydlig på den punkten. Låt honom ta ansvar för att bibehålla kontakten, och samarbeta med honom om/när han gör det. Det tar bara en massa tid och energi att behöva jaga honom, om han ändå drar sig ur så pass ofta som han verkar göra. Särskilt med tanke på er sons diagnos, så är det som du säger viktigt med att det som är planerat blir av och att han får kontinuitet i umgänget.

• Söt Som Socker

Om vi säger att du och pappan kommer överens om att du och sonen ska åka ner till honom en helg, finns det då risk att när ni ringer på hos pappan så har han ont i tanden och kan inte träffa sonen denna veckan?

• Anonym (k)
    Så är det. Du valde att flytta. Du har stort ansvar att se till att barnet får träffa sin pappa. Du kan inte luta dig tillbaka och säga att han kan hämta om han vill.

Du menar att du var villig att släppa iväg barnet en hel helg, till en pappa som han inte (enligt dig) känner?? Hur tänkte du där? Du borde börja med täta umgängen ofta.
  • Grappa
    vem säger det?
  • Anonym (F)

Svårt att veta vad som stämmer eftersom ni alla säger olika. Så jag ringer FR imorgon och hör hur det egentligen ligger till. 

• Anonym (k)
    Anonym (F) skrev 2014-03-09 13:58:25 följande:
    Svårt att veta vad som stämmer eftersom ni alla säger olika. Så jag ringer FR imorgon och hör hur det egentligen ligger till. 
    FR kan inte lagen. Ring en advokat och rådfråga. Svar från FR kan sätta dig i skiten om pappan sen stämmer...
  • Anonym (F)

Öh okej? Varför finns dom då? Om dom ändå "sätter en i skiten"?

• Anonym (Tess)
    Anonym (F) skrev 2014-03-09 14:13:48 följande:
    Öh okej? Varför finns dom då? Om dom ändå "sä

tter en i skiten"?

För att få föräldrarna att samarbeta och inte bråka..,
  • Anonym (tvist)
    Anonym (5år) skrev 2014-03-09 11:57:37 följande:

Det är väl smidigt att lägga ens ansvar på andra. Vem var det som flytta? De nya riktlinjerna så skall den som flytta köra om inte barnet bor kvar i hemkommunen där de föddes samtidigt om det rör sig om små barn som din 4 åring så är det inte för barnets bästa att åka 20-40 mil på endag/helg enl de jag hade kontakt med i tr, fr och soc så kanske värt för dig att kolla upp hur de står i din kummun
    Vilka nya riktlinjer? Har du en källa på det? Är inblandad i en tvist nu där det du nämner skulle betyda mycket för utgången.

För som det ser ut i dag ligger allt det praktiska runt umgänge helt och hållet på umgängesföräldern enligt lag. Så vem har utfärdat dessa nya riktlinjer, och var finns det fastslaget?
Svar på tråden Vad ska jag göra med sonens pappa?