• Tristani

Att börja gå på potta/toalett

Hej föräldrar! Hur är eran syn på potträning eller avvänjning av blöjor eller vad man ska kalla de?
    Min tjej på 2 år är helt ointresserad, jag vill ta de lungt och i hennes talt utan tjat, MEN jag har en omgivning (svärföräldrar, Sambo) som tycker annat.. Man kan googla och leta fakta och visa men dom tycker som dom tycker.. Vad har ni att säga och vad känner ni rent spontant om barn med blöjor vs barn utan blöjor?

• Svar på tråden Att börja gå på potta/toalett
  • MotvilligaMamman

Ingen av mina ungar var intresserade av potta/toalett när de var 2 år. Vi brydde oss inte om det, pottan stod framme men vi sa ingenting om den. När de närmade sig 3 så kom de plötsligt på att de ville gå på toaletten och ville inte ha blöja mer, så då slapp de. Vi har haft väldigt få olyckor så jag antar att de var helt redo då. Så vi har inte direkt behövt potträna någon av dem.

• Flickan och kråkan

Jag har egentligen ingen åsikt om att vara tidig eller sen. Äldsta gick aldrig att potträna överhuvudtaget. Vilja av stål. Ville inte ens provsitta på potta eller toalett fast den funnits med som lek- och observationsobjekt från det att han var sådär året. Plötsligt en dag mellan 2,5 och 3 år så ville han kissa på potta och så var det ingen mer dagblöja efter det.

Andra barnet visade väl inget direkt eget intresse men vi testade att plocka blöjan när han var ganska precis 2 år. Han hade inget alls emot olyckor - konstaterade bara att "oj, där kom kiss", så vi körde på. Under en knapp vecka kissade han på sig frekvent men efter en 5 dagar så fattade han hur han skulle "släppa" på och efter det så kissade han på potta, toalett eller ute när man gick med honom. Han sa inte till själv utan vi gick helt enkelt regelbundet och kissade. Efter ungefär två veckor efter det så började han säga till. Vår-sommar så ganska enkelt även om det var en hel del olyckor. Kändes långt till nästa sommar och sådär kul att potträna med vinteroveraller, underställ och kyla.

Yngsta är 8,5 månad och vi får se när det känns läge. För tillfället är han så övertydlig när han ska bajsa så vi kommer att skaffa potta så att han kan få bajsa där istället redan nu....om han tycker att det är ok då så klart. 

Barn är lite olika. I ert läge hade jag nog testat under sommaren att låta henne springa i trosor en del och så ta det därifrån. Mina äldsta har fortfarande nattblöja trots att de är stora (6 respektive snart 5 år). Äldsta har varit på utredning men inget onormalt bara omognad i kisseriet. Ta det som det kommer och som känns bra och ta omgivningen med en nypa salt. Däremot ser jag ju ingen jättefördel med att springa runt längre än nödvändigt med plastad rumpa. Stor anhängar av engångsblöjor - hade inte överlevt utan tror jag - men fortfarande är det så klart bättre för hud och även miljö att få ha rumpan bar .

• Erizajo

Nu när det blir sommar är det perfekt att börja träna på att vara utan blöja, när det är varmt ute och barnet kan kissa på gräset osv. Ett bra tillfälle att få dem att känna hur skönt det är att vara utan blöjan, kanske uppmuntra genom att köpa lite fina trosor :) men ingen panik vid två års ålder tycket jag.

• Purlan

Jag tror inte det minsta på tvång och tjat, framför allt inte vid två års ålder. Min första son sa på sin 3-årsdag (bestämd herre) att imorgon skulle han sluta med blöja. Det gjorde han. Nattblöja hade han ett tag till och bajsade i blöjan gjorde han i nästan tio månader till.

Son nr två fyller tre år imorgon och har börjat den senaste veckan. Han har gått på toa på dagis (men haft blöja på sig) och kissat ett längre tag, men tvärvägrat hemma trots försöka med muta. Hemma ska han dock sitta på pottan tycker han. Jag bråkar inte om det utan kör på de som funkar. Igår hade han sin första blöjfria dag på dagis och på natten vägrade han att ta på sig blöja. Han fixade det. Nu är det bara bajsa på toa/potta han ska lära sig, men det kommer. 

• Tristani

Tack för era svar!

Förra veckan2 dagar i rad efter dagis tog hon av sig byxan och blöjan själv och sa "ottan" hon satte sig några gånger men inget kom, sen sprang hon naken ett tag, hände en olycka men jag är lika stolt för d ð???

Sen kom svärmor hem från semester och tjatet börja igen 3/4 dagar hemma har jag hört henne fråga om pottan och lilltjejen säger bara näe! Nu vill hon inte längre..

Måste tillägga att vi bor hos dom temporärt tills vårat nybygge är klart. De här tär på mig och de går ut över våran familj!

Svar på tråden Att börja gå på potta/toalett