• Skruttfisan

v 32 ont livmodertappen, molvärk mage rygg - cervix påverkad?

Hej.

har hittat en del trådar om både cervixpåverkan och om ont i livmodertappen men inget som riktigt stämmer in på det jag undrar.

Sen igår, efter en monsterarbetspass på 14 timmar (skitdumt jag vet) har jag fruktansvärt ont från och till i livmodertappen samtidigt som det molvärker i ryggen och det ömmar över magen. I morse hade jag en riktigt slemmig flytning i samband med att jag kissade men jag har å andra sidan haft ganska mycket flytningar under större delen av graviditeten. Magen har också sjunkit rejält och det trycker på, vill liksom bära upp magen när jag går. Barnet rör sig så jag är inte orolig för det. 

Det är barn nr 3. Med 2an gick vattnet i 36+6 efter att det under en tid hade tryckt på ordentligt neråt och jag haft ordentligt med sammandragningar länge. Så här ont kan jag dock inte påminna mig att jag haft i livmodertappen de tidigare graviditeterna i det här skedet. Denna graviditet har jag också haft sammandragningar men inte lika ofta som med 2an. En gång har jag haft täta sammandragningar med ont i ryggen vilket jag tolkar som förvärkar. Dock har jag haft ganska sparsamt med sammandragningar de senaste dagarna.

Nu är frågan hur jag ska tolka det som händer i kroppen. Har pratat med barnmorska och förlossningen eftersom min intuition säger mig att det är för tidigt att känna såhär. Båda har sagt att jag ska vila, vila, vila och se om det känns bättre och annars komma in för att kolla cervix. Till saken hör att jag har 6 mil till förlossningen så det bär emot att åka in utan ordentliga skäl att tro att cervix kan vara påverkad. 

Nån som känner igen sig i detta? Vad innebar det för er? Hade ni börjat öppna er när livmodertappen smärtade och ryggen molade? 

• Svar på tråden v 32 ont livmodertappen, molvärk mage rygg - cervix påverkad?
  • MtillMoJ

Kan ju absolut vara så! Du kanske behöver bli sjukskriven ett tag så inte bebisen trillar ut alldeles för tidigt.

• Skruttfisan

Jo visst har du rätt i det MtillMoJ. Har dock ganska bryskt fått veta av en läkare att sammandragningar och förvärkar i sig inte är sjukskrivningsgrundande utan enbart cervixpåverkan. Dock menar ju jag att smärta som uppkommer i ganska tydlig relation till arbetsbelastning bör leda till sjukskrivning åtminstone delvis. Min kropp försöker ju uppenbarligen säga till mig att varva ner känner jag...

• MtillMoJ

Jag håller med dig och då måste du ju till sjukan så dom kan se att/om det hänt något som gör att du behöver sjukskrivning.

Svar på tråden v 32 ont livmodertappen, molvärk mage rygg - cervix påverkad?