• Siri2014

Nån med endo som har ont i rumpan/bäckenet?

Nån som har dessa symptom? Har ni fått nån förklaring till vad det kan bero på?

• Svar på tråden Nån med endo som har ont i rumpan/bäckenet?
  • LillaJag06

Jag har det.

Vet inte riktigt vad du menar men ont i rumpan.

Jag har smärtor i hela bäckenet pga härdar över ligamenten.

Kramper i ändtarmen ( vi har inte kollat med kamera då jag är gravid nu)

Har en annan sjukdom med som gör att mitt bäcken är lite ostabilt och musklerna runt rumpan ( skinkorna till svanskotan) är ömma vid lätt beröring.

• Siri2014
    LillaJag06 skrev 2014-03-07 12:41:04 följande:
    Jag har det.
    Vet inte riktigt vad du menar men ont i rumpan.
    Jag har smärtor i hela bäckenet pga härdar över ligamenten.
    Kramper i ändtarmen ( vi har inte kollat med kamera då jag är gravid nu)
    Har en annan sjukdom med som gör att mitt bäcken är lite ostabilt och musklerna runt rumpan ( skinkorna till svanskotan) är ömma vid lätt beröring.

Vad är det för sjukdom? Min kiropraktor får ständigt rätta till mitt bäcken - oklart varför. Och jag får ont i rumpmusklerna och kanten mellan rygg och rumpa på vänster sida, alltså bäckenkanten.
    Jag har precis misslyckats med ivf 1 - känns hemskt. Hur många ivf har du gjort (eller är du spontangravid)? Och vilken sorts protokoll? Grattis till graviditeten hur som helst
    Hur fick du reda på att du har härdar över ligamenten?
  • LillaJag06
    Siri2014 skrev 2014-03-07 12:51:23 följande:

Vad är det för sjukdom? Min kiropraktor får ständigt rätta till mitt bäcken - oklart varför. Och jag får ont i rumpmusklerna och kanten mellan rygg och rumpa på vänster sida, alltså bäckenkanten.
    Jag har precis misslyckats med ivf 1 - känns hemskt. Hur många ivf har du gjort (eller är du spontangravid)? Och vilken sorts protokoll? Grattis till graviditeten hur som helst smile1.gif
    Hur fick du reda på att du har härdar över ligamenten?
    Den heter hypermobilitetssyndrom och med ett lättare ord är jag extremt överrörlig i alla leder i hela kroppen.

Lider av extrem smärta konstant och det går tyvärr inte att bota.

Man kan vara överrörlig precis som många är men i mitt fall är det lite allvarliga.

Min kropp kam inte säga ifrån alls när den böjer sog, vrider sig ja you name it :)

Ledsen för din skull :(

Vi lyckades spontant efter en lång nedreglering. Tack så mycket :)

Läkarna sa det efter min operation.

Är du medlem i föreningen?

Vi har jättebra stödgrupper på Facebook som är hemliga/dolda.

Många kunniga kvinnor som kan svara på alla stots frågor.
  • LillaJag06
    Siri2014 skrev 2014-03-07 13:43:02 följande:

Hur kan jag gå med i dem grupperna?

• Siri2014
    LillaJag06 skrev 2014-03-07 15:42:12 följande:

Nej, det är jag inte.

Du, det där du berättade om ditt bäcken och rumpa. Vet du hur mycket av det som hänger ihop med endon, och hur mycket som handlar om det hypermobila?
    Blir din värk i rumpmusklerna värre under mens?
    Tack för att du svarar

Några andra med input?
  • LillaJag06
    Siri2014 skrev 2014-03-07 15:51:40 följande:

Nej, det är jag inte.

Du, det där du berättade om ditt bäcken och rumpa. Vet du hur mycket av det som hänger ihop med endon, och hur mycket som handlar om det hypermobila?
    Blir din värk i rumpmusklerna värre under mens?
    Tack för att du svarar smile1.gif

Några andra med input?
    Okej. Du blir medlem via endometriosforeningen.se eller är det com :S prova så får du se :)

Rumpan och svanskotan är nog endon speciellt rumpan ( ändtarmen)

Eftersom värken ökar under mens och ÄL blir värken mycket värre.

Nu är det tag sedan jag hade mens och min värk är hanterbar på ett helt annat sätt.

Inga problem :) svarar på det jag kan.

Aktiviteten bland endogrupperna här på FL är inte så hög då många är i Facebook grupperna så ibland tar det tid att få svar.
  • amore

Hej,
    Är det sant att kvinnor med endo löper mer risk för cancer?

• Snuttis2

Hej

Har nästan enbart smärta i rumpan (inbördes o mot svanskotan) , höftkarmen o så strålar det ner i ena benet ! har inga cystor o inget hittas på vul, men det är ju inte direkt ovanligt. Har önskat/diskuterat titthål men vi har istället prioriterat ivf behandling framför vårdkö. Då jag relativt frisk o smärtfri på hormonbehandling/gestagener så vill jag lösa fertilitetsfrågan nu och bara hoppa tillbaka på hormonerna som jag använt tidigare efteråt. Jag misstänker att min endometrios sitter runt fossa douglasi som är ett parti mellan livmoder o ändtarm . Det stämmer med min smärta o att jag har mkt besvär med tarmen . Är utredd på mag-tarm o de hittar inga andra sjukdomar eller hemorrojder så symtomen är kopplade till endo.

jag har vid något Gyn besök för många År sedan fått till mig att jag har en bakåtlutande livmoder. Det i sig är inget konstigt o inget jag direkt reflekterat över. Men nu när smärtorna sitter där de gör så har jag funderat allt mer på om det påverkar. Alltså inte att jag har fått endo men just var den sitter utbredd ? Om endomen sitter i detta område specifikt för att min livmoder har en mer bakåt lutande position?

Har smärtor i magen/buken i övrigt men de går inte att jämföra med dessa som sitter i svanskotan o rumoan o som är ohanterliga i bland????!

• shivalilla

Hej, ja jag skulle också vilja veta mer om sambandet mellan endo och cancer.

Som jag har förstått pågår en studie i Sverige, minns inte på vilket sjukhus, men det var ett av de större, och enligt två artiklar jag läst visar de preliminära resultaten att det finns ett sådant samband MEN som läkaren i den senare artikeln sa så var inget klart ännu. Detta var dock för ett par år sen så jag spanar efter mer information. Förhoppningsvis kommer den också, verkar ju som det plötsligt blivit inne prata endo lite här och där, både på Aktuellt och i Aftonblandet!! Bra det äntligen uppmärksammas!!

Svar på tråden Nån med endo som har ont i rumpan/bäckenet?