• AnnelieK

Hur avslutar man ammning?

Hej mammor! Jag har en 11mån som jag ammar dagligen men oftast vid nattning. Han äter bra med vanlig mat men är väldigt tuttig av sig. Nu vill jag börja sakta avvänja ammningen eftersom min man snart är pappaledig. Hur gör jag? Han blir fort trött och gnällig och snabbt ska han ha tutte. Det kommer bli kaos här tror jag. Hur gjorde ni??

• Svar på tråden Hur avslutar man ammning?
  • Mandelskorpan

Dra ut tiden mellan amningarna, ge annan dryck till maten (ersättning, vatten), låt pappan lägga och se till att du helst inte är hemma, eller i alla fall inte i närheten, då. Tar barnet flaska? Om inte så börja träna på det. Vill du sluta helt med amningen? Annars kan man ju amma morgon & kväll länge även fast man jobbar. Då kan du ju fortsätta natta med amning. Kanske barnet kan somna för dagslur mha av en vagnspromenad med pappa?

• AnnelieK

Tack för bra tips! Problemet är att han går på pappaledighet nu och rutinerna på sonen är kassa. Så är rädd för att få vara uppe hela nätterna och sena kvällar bara för att jag ammar. Att ammningen inte kommer passa mina arbetstider att det blir omöjligt. Ska prova och prova mer med tipset du gav mig:)

• Mandelskorpan

Ok jag förstår din oro. Våra har varit olika men det har gått rätt bra ändå att skifta över till pappa. Att rutinerna inte är så bra skulle jag inte oroa mig så mkt över. Pappa & liten kan skapa sina egna rutiner. Fördelen när man är helledig och inte har stora barn att lämna någonstans med tider att passa är att man kan ta dagen lite som den kommer. Han får känna sig fram helt enkelt. I åldern runt 1 år är barnen ganska lättroade och nu blir det vår också så en sväng till parken/mata änderna/lekparken eller nåt liknande kan vara en bra aktivitet för att sen somna i vagnen på väg hem.

Är det just att få att sova som är svårt utan amning? 

Våra barn har förvånansvärt snabbt som små insett att mamma=tutte, pappa=ingen tutte. 

Ni kanske redan gör det, men prova annars att ge ett sent mål av något, ersättning om han tar flaska, eller kanske lite gröt, mosad banan eller vad han nu gillar, så kanske han sover lite bättre under natten.

Hoppas det går bra, uppdatera gärna!

• Dr Mupp

Du kan väl amma även om pappa är hemma? Barnet är ju inte dummare än att det fattar att det är olika rutiner och vanor med mamma och pappa. 

Annars är det avleda som gäller, dra ut på tiden mellan amningarna och acceptera att det kan ta tid att sluta. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur avslutar man ammning?