Flytt till Uppsala, ensamstående med 13-åring
Jag är ensamstående mamma till en snart 13-årig dotter.
Vi funderar på att lämna vår gård för en flytt på 70 mil, till Uppsala där jag erbjudits ett bra jobb.
Jag skulle så gärna vilja få tips och råd från andra föräldrar med barn i den åldern.
Var är det bra att bo? Vilka skolor är bra? Var ska vi börja leta? Vilka områden bör vi undvika?
Skulle ni våga bryta upp och flytta med ett barn i den åldern? Dottern kommer då att börja på nya skolan i samband med att hon börjar åk 7. MEN hon har bara hunnit gå på förra skolan i ett år (pga att tidigare skola endast hade F-5). Jag har alltid sagt att jag aldrig skulle flytta för ett jobb, men nu hamnade jag i denna situation och när jag frågade dottern så var hon inte så negativt inställd som jag trodde att hon skulle vara. Det är bara skolbytet som hon känner vånda inför. I övrigt kan hon tänka sig att flytta under förutsättning att vi hittar ett fint ställe på landet att hyra. Gården kommer vi inte att sälja utan försöka hyra ut.
Vi vill bo på landet så vi kan ha med oss våra djur (hästar, hundar, marsvin). Vi måste ha nära till naturen, annars trivs vi inte. Vi vill hitta en skola i ett "bra" område, gärna en liten familjär skola som inte känns stor och främmande och stökig för någon som gått på en liten skola tidigare.
Det skulle vara bra att hitta ett boende på landet där det finns fler i hennes ålder med intresse för djur och natur.
Någon?