• Anonym (ledsen)

NÄr det brister hos umgängesföräldern, VAR går gränsen?

Jag la tråden under separation/vårdnadstvist, men den kunde lika gärna ligga under relationsproblem, sorg eller nåt liknande. Det är så mångfacetterat, det här..

Som det står i rubriken: När det brister hos den ena föräldern, (i det här fallet umgängesföräldern) var går gränsen? Alltså, HUR illa måste det vara för att man ska få hjälp/stöd av sociala myndigheter? Jag ska försöka sammanfatta mig.

Barnet bor hos mig förutom varannan helg då h*n är hos sin pappa. Från början (flera år sedan) var intentionerna att båda skulle ta lika stort ansvar för barnet, trots att det var just det som felade i vår relation när vi bodde tillsammans... Nåväl... Detta funkade inte alls, så barnet har som mest bott fyra nätter hos pappan, som sedan reducerades till två nätter, mest p g  a att pappan faktiskt inte pallar mer. Han erkänner det inte rätt ut, men det märks om man säger så.

HUr som helst, det som brister hemma hos pappan har även blivit märkbart för barnet. Sådant som förut var lite "kul och knasigt" är inte längre kul, utan barnet funderar på varför pappa "är som ett barn".

Vi har pratat med familjerätten och soc flera gånger och de tycker väldigt olika, men enda hjälpen som verkar finnas att få är om jag anmäler pappan och drar honom till rätten.  Familjejuristerna är mer rättframa och sakliga medan det rent krasst verkar sitta ett gäng tossiga tanter på soc som inte hajar supermycket om varken juridik eller "barnets rätt". De tjatar mycket om barnets rätt till båda föräldrarna, och så långt är jag med. Det tycker jag också, men när det brister som f-n hos pappan är det ju inte JAG som är the bad guy? Det är liksom JAG som verkar elak och girig och allt möjligt som inte accepterar hans beteende, medan han glider igenom liksom. FÖrstår ni hur jag menar? Jag är inte en av de där giriga morsorna som försöker "ta" barnet ifrån sin pappa. Jag hade gärna velat att allt var annorlunda, att pappan i fråga klarade av sin vårdnadshavarrol, för det här är inte kul för nån!

Jag har försökt få till annan form av hjälp, att han kanske kunde få lite stöttning från nån myndighet som sätter in hjälp och råd åt honom. (Som han ändå inte kommer ta, men då får myndigheterna se det med egna ögon och jag behöver inte vara nån jäkla tjatmorsa...)

Just det, sammanfattning var det ja... :) Jag undrar helt enkelt hur ni, andra föräldrar där ute, skulle se på följande, samt hur ni skulle agera:

-Barnet uttrycker själv att h*n älskar sin pappa jättemycket, inte vill göra honom ledsen genom att inte åka dit, barnet vill åka dit, men att allt ska bli mer iordning där.

-Barnet som är 7 år sover i samma säng som pappan i vardagsrummet för att pappan inte orkar med tjatet som blir när han försöker få barnet sova i sitt rum. "Barnet vill ju inte sova där." Samsovning i all ära, men i vardagsrummet bredvid sängen står stora dataskärmar och en tv som står på som barnet säger sig störas av på nätterna då pappa sitter uppe och spelar dataspel.

-Pappan går inte upp med barnet på morgonen. Även här är gränsen hårfin, det inser jag. Klart att man som förälder kan ligga och dra sig medan ens sjuåring går upp själv. Men barnet är hungrigt säger h*n och det finns "ingen frukt eller nåt sånt alls" som barnet kan förse sig själv med.

-Barnet får se barnförnjudna filmer trots att både h*n och andra vuxna kring barnet påtalat det olämpliga i det för pappan. Men det fortsätter ändå.

-Barnet "behöver inte" duscha/tvätta sig om h*n inte vill när h*n är hos pappan. Det här gäller det mesta. Det barnet vill/inte vill gäller när det kommer till saker som kan vara lite ansträngande för pappan. Det är alltid den enklaste vägen som gäller och det som är enklast för PAPPAN. Samsovningen, filmerna, dataspelandet, icke-duschandet... Ja, ni förstår säkert hur jag menar.

-Barnet har en funktionsnedsättning som pappan vägrar ta till sig. "Det behöööver han inte, det är sååå många föräldrar som har svårt att ta till sig såna saker" sa en nissig tant på vårdinrättningen i fråga, och det har pappan tagit till sig. Han går inte på en enda grej, inte ett enda möte som han blir kallad till när det gäller varesig funktionsnedsättningen eller skola eller annat. Men det gör tydligen ingenting?

-Barnet får vara uppe väldigt väldigt sent och gå upp väldigt sent, vilket resulterar i att h*n är mer eller mindre levande död måndagmorgon efter "pappahelgen". Det här har påtalats många gånger, både av oss vuxna kring barnet och av barnet själv, men det struntar pappan i. Han tycker han har varit "duktig" om han fått barnet i säng innan elva?!?!

Det jag funderar på är om jag också skulle strunta i saker som han gör, bete mig som han gör och "ta hand om" barnet på det sätt han gör, så skulle soc kopplas in rätt snart gissar jag på, då barnet/föräldrarna inte skulle dyka upp på några möten, inte behandlas för funktionsnedsättningen, aldrig ha gympakläder med sig, alltid få se läskiga filmer, vara uppe hur länge som helst, trots att det är skola dagen efter och så vidare... Alltså hjälp mig här, VAD SKA JAG GÖRA?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-03 13:30
    Jag var klite snabb på "klicka-knappen". Vad jag menar med sista stycket är alltså att om jag också skulle bete mig som pappan så skulle det vara nästan ävertydligt att barnet inte har det stabilt och tryggt. Men jag undrar varför det är godtagbart när man lever separerade? Hur kan det komma sig att det är okej för pappan att bete sig så här, att inte ta sitt ansvar? ÄR det verkligen okej?

Jag är så ledsen för mitt barns skull, h*n får ta alltför stort ansvar i det här. Och det är så trist att både pappan och i viss mån en del myndigheter och lagar faktiskt gör att jag måste vara the bad guy, att JAG måste vara den som sätter stopp. Inför sonen, inför pappan, inför soc/fam.rätten och så vidare. Varför reagerar inga myndigheter på HANS beteende? Vad har jag/sonen/pappan för rättigheter/skyldigheter i det här egentligen?

Rent krasst känns det som att pappan, som liksom jag faktiskt också är vårdnadshavare, har en massa rättigheter men inga som helst skyldigheter?!

Vad har han för skyldigheter egentligen när det kommer till vårdnadshavarbiten? Inte kan det väl vara så att man får strunta i barnets sömn och på så vis sabba skoldagar för barnet, låta barnet kolla på barnförbjudna filmer, skita i att komma på möten som rör barnets vård eller skolgång och så vidare? Är det verkligen ok?

• Svar på tråden NÄr det brister hos umgängesföräldern, VAR går gränsen?
  • Anonym (.)

Ibland kan det vara bra att släppa sina egna krav....du har dina krav hur du vill ha det... han har sina.

Dvs att det är inte hela världen att ligga i vardagsrummet, det har vi gjort så många gånger.
    Så länge som barnen har sitt eget rum eller sin egna vrå.

Ett barn på 7 år ska kunna ta sig smörgås o mjölk själv....just saying.

Sedan ang läggtider, det kan vara svårt. Men helger innebär oftast lite senare tider. Vi som har tre barn ser skillnader på alla tre. En ville lägga sig sju-åtta. Medans de andra ville vara uppe länge.
    Så länge som vi hade fasta tider under skoldagar så fick helgerna vara ganska fria...
    Med det menas inte att de var uppe till 01 när de var sju......

Det bästa du kan göra är att INTE prata skit eller fiska info om pappan, såvida det inte är betydliga brister i omvårdnaden...
    Stärk deras relation, även om det inte går efter DINA regler eller värderingar. Din dotter/son mår bäst om hon vet att du stödjer henne.

Att ha ett bra kärleksfulllt förhållande till sina barn handlar inte om matriella ting eller att vara perfekt utåt.

• Anonym (Föreslå?)

Kan du föreslå att barnet är hos pappan endast dagtid? (Förlåt om jag slarvläst; du kanske har skrivit redan ) T ex att barnet åker till pappan efter frukost och kommer hem när det är läggdags? Antagligen skulle de få ut mer av umgänget då, bägge två? Och du slipper oroa dig över hygien, frukost, störd nattsömn och så vidare. Eller så kan det vara bra att man har MER umgänge! Då skulle pappan vara tvungen att ta ansvar för uppstigning och frukost innan skola/förskola etcetera. Alltså att ett större umgänge skulle tvinga fram att det antingen blir bättre alternativt att pappan inser att barnet inte kan vara lika mycket som nu hos honom.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (.) skrev 2014-03-03 13:42:54 följande:
    Ibland kan det vara bra att släppa sina egna krav....du har dina krav hur du vill ha det... han har sina.

Dvs att det är inte hela världen att ligga i vardagsrummet, det har vi gjort så många gånger.
    Så länge som barnen har sitt eget rum eller sin egna vrå.

Ett barn på 7 år ska kunna ta sig smörgås o mjölk själv....just saying.

Sedan ang läggtider, det kan vara svårt. Men helger innebär oftast lite senare tider. Vi som har tre barn ser skillnader på alla tre. En ville lägga sig sju-åtta. Medans de andra ville vara uppe länge.
    Så länge som vi hade fasta tider under skoldagar så fick helgerna vara ganska fria...
    Med det menas inte att de var uppe till 01 när de var sju......

Det bästa du kan göra är att INTE prata skit eller fiska info om pappan, såvida det inte är betydliga brister i omvårdnaden...
    Stärk deras relation, även om det inte går efter DINA regler eller värderingar. Din dotter/son mår bäst om hon vet att du stödjer henne.

Att ha ett bra kärleksfulllt förhållande till sina barn handlar inte om matriella ting eller att vara perfekt utåt.
    Tack för input! :) Jag kommenterar ett stycke i taget:
    Absolut, det är bra att släppa sina egna krav. Man är olika. Det är jag fullt medveten om, och jag förstår om min text är onyanserad och lutar åt det håll du får det att låta som. MEN, det är precis det här jag menar att det INTE handlar om. Jag försöker inte få pappan att göra "som jag", försöker inte "ta" sonen ifrån honom, kollar inte på honom under lupp eller någonting alls åt det hållet.

Jag är FÖR samsovning om alla inblandade trivs med det. Det är däremot inte okej att låta ett barn som är sju år gå och lägga sig i ett rum där det spelas barnförjbudna spel hela natten, med stora skärmar fullt synbara från sängen, en tv som står på och blinkar när man ska sova. Det är klart att det ibland är okej att både somna i vardagsrummet och vara uppe riktigt sent, det är inte det jag vill åt. Om man dessutom ska upp kl 7 på måndagsmorgonen är det inte lämpligt att gå och lägga sig kring midnatt lördag kväll och sova till elva halv tolv på söndagen. Skolan har signalerat om detta, att barnet inte orkar med dessa måndagar alls.

En sjuåring ska, och kan, ta en smörgås och ett glas mjölk/en fruk själv. OM det finns nån frukt hemma vill säga. Det är DET som är problemet. Det finns inte. Som jag skrev. Det finns inte ens en frukt att ta.

Vi har också friare tider på helgerna, vi är inte särskillt materialistiska (tvärtom faktiskt) Pappan ÖSER leksaker och pengar på barnet, för att verka "perfekt" (som du skriver). Jag lever inte alls efter den filosofin. Jag tror att det är viktigt med kärlek och sunda värderingar. Vi är en lite goofy familj och strävar inte efter den perfektionen som jag tror du fiskar efter, men SUNDA värderingar är otroligt viktigt för mig. Sen är det klart att alla som sagt har olika värderingar, men de grundläggande, basala, primära om man så vill kalla det, värderingarna måste vara på plats för att tillgodose ett barns omvårnadsbehov.

Jag pratar aldrig någonsin skit om pappan inför barnet, snarare tvärtom. Men med det jag postade menar jag också att jag behöver hjälp i att INTE behöva vara the bad guy. Vad svarar man när barnet frågar varför man får se filmer som är från 15 år fastän man bara är 5,6 eller 7 år? Vad svarar man när barnet frågar varför det inte finns frukost? Vad svarar man när barnet frågar varför pappa inte dyker upp på vårdmöten, skolmöten, följer med på kalas etc?

Igen, angående materiella ting eller att verka "perfekt utåt". Det här är alltså inte alls vad det handlar om i vårt fall. Och det materiella överflödet står alltså pappan för. Jag är, vilket måste understrykas igen, inte en av de mammorna som tror sig vara perfekta och ska "ta" barnet ifrån sin pappa!
  • Litet My

Kan pappan ha samma funktionsnedsättning som barnet och det är där det felar och det är där det blir fel? Många med npf har tex svårt med krav, struktur ork och uthållighet. Kan du göra något för att tydliggöra rutiner även för pappan? Istället för att tjata skicka med en lista tex 8:00:Frukost osv 19:30 dusch, tandborstning och pyjamas-GODNATT eller dyl.

Som vårdnadshavare får man tyvärr skita i möten, skola och allt sånt, minns när min sons pappa vägrade sköta hygien, smörja exem och dyl och familjerätten tyckte han ändå var duuuktig som försökte, när jag frågade hur det skulle bli om jag själv vägrade sköta utslag och bada barnet för att jag "inte kunde/ville" blev det väldigt tyst.

Men som sagt jag tror det bästa du kan göra när det handlar om så pass "milda" saker och enbart VH är att stötta pappan, kanske kan skolan prata med pappan om de ser att han alltid är jättetrött eller luktar illa måndagarna efter umgänget? De har dessutom anmälningsplikt om de misstänker att något inte står rätt till.

Undrar också om inte dagtidsumgänge vore bättre, så slipper pappan nattning, frukost, dusch osv, kanske går det tom att kompensera för att pappan träffar barnet extra 1 dag i veckan? Tex hämtar direkt efter skolan.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Föreslå?) skrev 2014-03-03 13:57:22 följande:
    Kan du föreslå att barnet är hos pappan endast dagtid? (Förlåt om jag slarvläst; du kanske har skrivit redan ) T ex att barnet åker till pappan efter frukost och kommer hem när det är läggdags? Antagligen skulle de få ut mer av umgänget då, bägge två? Och du slipper oroa dig över hygien, frukost, störd nattsömn och så vidare. Eller så kan det vara bra att man har MER umgänge! Då skulle pappan vara tvungen att ta ansvar för uppstigning och frukost innan skola/förskola etcetera. Alltså att ett större umgänge skulle tvinga fram att det antingen blir bättre alternativt att pappan inser att barnet inte kan vara lika mycket som nu hos honom.
    Tack för svar! :)

Ja, det finns ett sådant förslag, men det tycker pappan är jobbigt, för det blir ett "sånt jäkla åkande fram och tillbaka"...

Vi försökte med mer umgänge, vilket ledde oss hit där vi är idag. Och även detta verkar vara för mycket. Pappan inser, men vill inte erkänna det riktigt.

Han fixar inte tidiga uppstigningar, hämtningar från skola och så vidare. Inte utan strul. Därav bara helgumgänge.

Tack för bra tips!

• Anonym (ledsen)
    Litet My skrev 2014-03-03 14:18:13 följande:
    Kan pappan ha samma funktionsnedsättning som barnet och det är där det felar och det är där det blir fel? Många med npf har tex svårt med krav, struktur ork och uthållighet. Kan du göra något för att tydliggöra rutiner även för pappan? Istället för att tjata skicka med en lista tex 8:00:Frukost osv 19:30 dusch, tandborstning och pyjamas-GODNATT eller dyl.

Som vårdnadshavare får man tyvärr skita i möten, skola och allt sånt, minns när min sons pappa vägrade sköta hygien, smörja exem och dyl och familjerätten tyckte han ändå var duuuktig som försökte, när jag frågade hur det skulle bli om jag själv vägrade sköta utslag och bada barnet för att jag "inte kunde/ville" blev det väldigt tyst.

Men som sagt jag tror det bästa du kan göra när det handlar om så pass "milda" saker och enbart VH är att stötta pappan, kanske kan skolan prata med pappan om de ser att han alltid är jättetrött eller luktar illa måndagarna efter umgänget? De har dessutom anmälningsplikt om de misstänker att något inte står rätt till.

Undrar också om inte dagtidsumgänge vore bättre, så slipper pappan nattning, frukost, dusch osv, kanske går det tom att kompensera för att pappan träffar barnet extra 1 dag i veckan? Tex hämtar direkt efter skolan.
    Tack för ditt svar! Det är mycket värt med nya infallsvinklar!

Jag misstänker faktiskt att pappan har en funktionsnedsättning alternativt en långt gången och utdragen depression. Barnet har en annan nedsättning, i form av en grav hörselnedsättning vilket gör att h*n är i behov av teckenspråk, vilket pappan inte "orkar" lära sig. Han är ledsen över att ha ett barn med ett handikapp och har nog inte tagit sig ur den sorgen. :(

Åh, gaah, jag förstår din frustration i det du skriver om sin sons pappa, att han är så "duktig" som försöker. Vad gör man när "försöka" inte duger liksom? Och precis som du skriver, om DU också skulle vägra sköta sonen, vad händer då? Det är en mycket sorglig och även intressant frågeställning. Och väldigt aktuell även i vårt fall.

Jag försöker stötta pappan. Jag älskade ju honom en gång i tiden och han är ju min sons älskade far. Men jag pallar inte längre, för ingenting hjälper. Jag får bara skit för att jag är en tjatkärring och även om han skulle tycka att nåt jag säger verkar vettigt eller liksom "makes sense", så orkar han ändå inte efterfölja det.

Skolan har börjar signalera nu, men de berättar ju bara för mig, de gör liksom ingenting. Kanske ska be dem anmäla om eller när de känner att det börjar bli allvarligt?

Deltidsumgänge vore det absolut bästa. Men pappans jobb och boende ställer till det lite tyvärr. Det är bara vissa tider och dagar som passar.

Tack igen för svar, och hoppas du fått lite klarhet och upprättelse i allt kring din son!
  • Anonym (.)

Förlåt om jag verkade hård, ser att du vill ditt barns bästa Hjärta
    Men ta ett prat med pappan, allvarligt. 
    Berätta om er sons känslor, och tala noga om att han inte får lasta sonen.
    Det låter som han har ett spelmissbruk, eller är depp. Eller har asperger.

Att lära sig teckenspråk hade jag ställt som krav, Jag är säker på att de på IFO ställer samma krav.
    Och att låta barnet ha en lugn ljudnivå utan spel/data. Det är nog jobbigt att sorla det ljud som kommer in av normala husljud.
     Mina barn har fått sett på barnförbjudna filmer, medans jag suttit med. Då har jag förklarat hela tiden, att det är smink, mask, och att det ger ödesdigra konsekvenser vid våld. Att det bara är på film som man kan slå så utan att personen dör.

Förklara även för pappan att alla är olika, vissa kan sova oavsett vad som händer, andra blir störda av ljud/ljus.
    Er son söker säkert trygghet hos sin pappa, det är säkert därför han ligger nära.

Själv älskar jag att somna av tv, men jag hatar att vakna och den står på. Men jag har ställt in den på timer, dvs att den stänger av sig själv. 

• Ess
    Anonym (ledsen) skrev 2014-03-03 14:28:34 följande:
    Skolan har börjar signalera nu, men de berättar ju bara för mig, de gör liksom ingenting. Kanske ska be dem anmäla om eller när de känner att det börjar bli allvarligt?
    Jag tycker du ska säga som det är till skolan, att det är ingen mening att dom berättar det för dig eftersom du inte har mandat att gå in och styra hos pappan, och att han inte bryr sig när du försökt prata med honom.
    Bättre dom kontaktar och pratar med honom. Funkar inte det så får dom göra en anmälan.
  • FuckGoggleAskMe

Ja, det där känner jag igen mycket av, plus att pappan tidvis uppmuntrat sonen till våld mot jämnårig, plus att han har börjat att berätta lite olämpliga sanna rövarhistoria från sitt brokiga förflutna, plus att han inte betalar ett skvatt för sonen (vi bor utomlands, så funkar inte att gå via soc, plus det är höga kostnader för skola etc). Jag har ensam vårdnad, och låter honom träffa sonen varannan helg (pappan skulle vilja varje helg - typ lördag plus halva söndagen - men inte vardagar), men jag har har infört varannan helg. Sonen älskar sin pappa, och får mycket kärlek tillbaka, så därför hoppas jag att med mina förklaringar om vad som är rätt och fel och normalt, och rutinerna han får mestadels, att det ändå är bättre för sonen att träffa sin pappa, än att inte göra det. Jag tror att det är bättre för ett barn att träffa sin pappa (med alla brister som medföljer) än att inte träffa honom alls, även om jag har mina tankar ibland på att banta ner umgänget.

• Anonym (tveksam)

Svårt dilemma det där. Jag ser det som att du, genom att inte sätta ner foten till pappan skyddar honom istället för din son .... Barn har rätt att INTE fara illa vid umgänge. Det är faktiskt enligt lag viktigare än att ha kontakt med den andra föräldern. När pojken frågar saker som har med pappns omvårdnad att göra och som du tycker är svårt att svara ärligt på skall du sluta skydda pappan och bekräfta att det inte är ok att inte få frukost på morgonen, att få se på barnförbjuden film osv. Det är inte prata skit om pappa, det är att uppfostra och stå fast som en trygg vuxen förebild.
    Prata med pappa och berättae hur du förhåller dig till vad barnet säger och blir det riktigt illa säger du nej till umgänge. DET är att skyda ditt barn och ingår i ansvaret för en vårdnadshavare. Pappa har ett val! Endera skärper han till sig ellerså blir umgänget i fortsättningen på dina och barnets villkor. Är inte pappa nöjd med det får han ta upp frågan i omstol!

• Anonym (ledsen)
    Anonym (.) skrev 2014-03-03 16:29:53 följande:
    Förlåt om jag verkade hård, ser att du vill ditt barns bästa
    Men ta ett prat med pappan, allvarligt. 
    Berätta om er sons känslor, och tala noga om att han inte får lasta sonen.
    Det låter som han har ett spelmissbruk, eller är depp. Eller har asperger.

Att lära sig teckenspråk hade jag ställt som krav, Jag är säker på att de på IFO ställer samma krav.
    Och att låta barnet ha en lugn ljudnivå utan spel/data. Det är nog jobbigt att sorla det ljud som kommer in av normala husljud.
     Mina barn har fått sett på barnförbjudna filmer, medans jag suttit med. Då har jag förklarat hela tiden, att det är smink, mask, och att det ger ödesdigra konsekvenser vid våld. Att det bara är på film som man kan slå så utan att personen dör.

Förklara även för pappan att alla är olika, vissa kan sova oavsett vad som händer, andra blir störda av ljud/ljus.
    Er son söker säkert trygghet hos sin pappa, det är säkert därför han ligger nära.

Själv älskar jag att somna av tv, men jag hatar att vakna och den står på. Men jag har ställt in den på timer, dvs att den stänger av sig själv. 
    Tack! Hjärta{#emotions_dlg.flower} Jag ber om ursäkt att jag blev så jäkla defensiv. Det här "ämnet" ligger mig så nära just nu, alla känslor på utsidan liksom. Tack för tips och ärlga svar! Jag ska verkligen tänka på att allt inte behöver vara på mitt sätt :)
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-03-04 00:23:39 följande:
    Svårt dilemma det där. Jag ser det som att du, genom att inte sätta ner foten till pappan skyddar honom istället för din son .... Barn har rätt att INTE fara illa vid umgänge. Det är faktiskt enligt lag viktigare än att ha kontakt med den andra föräldern. När pojken frågar saker som har med pappns omvårdnad att göra och som du tycker är svårt att svara ärligt på skall du sluta skydda pappan och bekräfta att det inte är ok att inte få frukost på morgonen, att få se på barnförbjuden film osv. Det är inte prata skit om pappa, det är att uppfostra och stå fast som en trygg vuxen förebild.
    Prata med pappa och berättae hur du förhåller dig till vad barnet säger och blir det riktigt illa säger du nej till umgänge. DET är att skyda ditt barn och ingår i ansvaret för en vårdnadshavare. Pappa har ett val! Endera skärper han till sig ellerså blir umgänget i fortsättningen på dina och barnets villkor. Är inte pappa nöjd med det får han ta upp frågan i omstol!
    Helt sant, jag håller med dig till fullo! Jag sätter ner foten ordentligt hela tiden. Och mina frågor angående hur man besvarar barnets frågor om pappa var mest retoriska. Jag menar bara att jag liksom måste vara bad guy och "sätta dit" pappan, vilket både pappan och några nissiga tanter på soc verkar tycka. Igår fick jag dock prata med en jättevettig kvinna på familjerätten som sa att det faktiskt är riktigt dåligt att vara passivt bristande, som pappan är, att det liksom inte är okej att bara skita i allt och låta andra brusa upp/ta ansvaret. Vi ska gå på samarbetssamtal. Om han dyker upp vill säga, vilket jag tvivlar på.

Hela mitt dilemma handlar om att jag inte vet hur jag ska gå tillväga med de problem som pappan orsakar. Jag vill att någon myndighet ska lägga fokus på att få honom att ta ansvar, inte lägga det på mig.

Tack för ditt sansade inlägg, mycket tänkvärt!
  • Anonym (ledsen)
    FuckGoggleAskMe skrev 2014-03-03 19:41:10 följande:
    Ja, det där känner jag igen mycket av, plus att pappan tidvis uppmuntrat sonen till våld mot jämnårig, plus att han har börjat att berätta lite olämpliga sanna rövarhistoria från sitt brokiga förflutna, plus att han inte betalar ett skvatt för sonen (vi bor utomlands, så funkar inte att gå via soc, plus det är höga kostnader för skola etc). Jag har ensam vårdnad, och låter honom träffa sonen varannan helg (pappan skulle vilja varje helg - typ lördag plus halva söndagen - men inte vardagar), men jag har har infört varannan helg. Sonen älskar sin pappa, och får mycket kärlek tillbaka, så därför hoppas jag att med mina förklaringar om vad som är rätt och fel och normalt, och rutinerna han får mestadels, att det ändå är bättre för sonen att träffa sin pappa, än att inte göra det. Jag tror att det är bättre för ett barn att träffa sin pappa (med alla brister som medföljer) än att inte träffa honom alls, även om jag har mina tankar ibland på att banta ner umgänget.
    Ojojoj, vilka föräldrar det finns. Trist att vi lyckades skaffa barn med just dem, eller hur..? Ibland undrar man hur man tänkte känner jag... ANtar att du känner igen det också.

Fina tankar du har om sonen och pappan. NÅgot som känns viktigt för mig att bibehålla, men ibland är det lätt att glömma bort det tycker jag, när allt är upp och ner och man bara blir arg. Men, tänkvärt, det du skriver. Jag tror också det är viktigt att ha kontakten så länge den är kärleksfull. Sen hur umgänget ska se ut, det kan man ju diskutera och fundera över.

All lycka till dig!

• Anonym (ledsen)
    Ess skrev 2014-03-03 16:43:32 följande:
    Jag tycker du ska säga som det är till skolan, att det är ingen mening att dom berättar det för dig eftersom du inte har mandat att gå in och styra hos pappan, och att han inte bryr sig när du försökt prata med honom.
    Bättre dom kontaktar och pratar med honom. Funkar inte det så får dom göra en anmälan.
    Tack för vettigt och handfast tips, ska ta det med mig på mötet i skolan nu i veckan!
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (ledsen) skrev 2014-03-04 08:13:52 följande:
    Ojojoj, vilka föräldrar det finns. Trist att vi lyckades skaffa barn med just dem, eller hur..? Ibland undrar man hur man tänkte känner jag... ANtar att du känner igen det också. Fina tankar du har om sonen och pappan. NÅgot som känns viktigt för mig att bibehålla, men ibland är det lätt att glömma bort det tycker jag, när allt är upp och ner och man bara blir arg. Men, tänkvärt, det du skriver. Jag tror också det är viktigt att ha kontakten så länge den är kärleksfull. Sen hur umgänget ska se ut, det kan man ju diskutera och fundera över. All lycka till dig!

Lycka till du också! Jag brukar säga att det var mitt livs bästa misstag att få barn med den mannen, hans största talang är att få till fina barn, och jag är glad över mitt misstag, annars skulle jag inte haft min fine son. Ett annat plus är att han också har fått till en jättefin storebror åt min son, som både jag och sonen gläds över, och storebror har en väldigt vettig mamma. Ingen kontakt alls med pappan, skulle vara betydligt värre för min son, än att varannan helg inte borsta tänderna, vara uppe hela natten och spela dataspel, och inte få tillräckligt med vitaminer. Kärleken han får uppväger nackdelarna, åtminstone i vårt fall.
Svar på tråden NÄr det brister hos umgängesföräldern, VAR går gränsen?