• Anonym (Håvardsmamma)

gita sig men behålla ensam vårdnad.- ex ? nån vet nåt sätt?

Hej, min sister har ensamvårdnad om hennes son och hon och barnets pappa vill gifta sig, de  ska inte bo tillsammans för det  vill vi inte, det handlar om att hon vill att vår  familj utomlands ska vara nöjd, då är det fint om de ser typ bilder på facebook där hon gifter sig, vet någon nån sätt ex nån kyrka vilken religion från vilken land som helst , en präst?, eller nåt vad som helst som gifter par i sverige men inte att man får ett intyg och det blir laglig och riktig? utan 100% religiÖs utan register? ... Det är såhä att om hon gifter sig genom svenska kyrkan så får de en intyg och han får automatisk delad vårdnad laglig, på papper...Snälla skriv inte taskiga saker, hon har verkligen bra anledningar att inte gifta sig på papper, honvill inte att han ska få vårdnad av hennes son pgav han är superagressiv, fysiks våld, hon vill bara göra min morfar glad och att han ska va stolt och mindre orolig.- hon menar att hon  vill bara göra rätt och att hennes son som är nu runt  15 månader ska i framtiden få se fina familjebilder.- Familjerätten har bestämt att han får träffa honom med henne  en gång varannan vecka en timme... Så... Det är alla nöjda med.- Vad jag tycker och tänker har spelar inte nåt roll utan... hon vill bara ha nåt svar som... ex... be en präst från  asien från blah blah kyrka göra det och då förlorar hon inte ensamvårdnad... vet någon finns det nåt sätt?

• Svar på tråden gita sig men behålla ensam vårdnad.- ex ? nån vet nåt sätt?
  • Anonym (Håvardsmamma)

nej citerar det som står på wikipedia::

För ogifta föräldrar är modern ensam vårdnadshavare. Gifter sig föräldrarna efter barnets födelse får de automatiskt gemensam vårdnad om barnet.

härifrån
    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdnadshavare

det var därför hon vill gifta sig endast religös men vet ej riktig hur... förstog vi rätt

• tantamantan
    Anonym (Håvardsmamma) skrev 2014-03-01 21:08:32 följande:
    Ursäkta förstog jag rätt??, mamma har ensamvårdnad och gifter sig med sonens biologiska pappa, är ni 100% säkert att han inte får vårdnad?, vilket papper ska man skriva under då?, det enda de skrivit hitlis, var när han skulle erkänna faderskap och de frågade henne vill du ha ensamvårdnad eller vill du delad?? förlåt att jag frågar mycket det är lite svårt att förstå.-

Ja, han vill verkligen gifta sig, Det ska vara en riktig bröllop, men helst inte på papper, gärna bara nåt religös, som sagt manen är...ingen sagoprins, inte hennes livskärlek, han vill gifta sig, men  tror att han bara bryr sig inte om hur det ska hända, jag och min sister ska Planera hella bröllop.... han är kär, och jap ingen supersmart kille.- .- Hon tänker att om hon gifter sig med barnets pappa det är mer... social accepterad, rätt.... .-  Ideal.- tycker hon..- I vår kultur är det ideal om man är gift med barnets pappa.- även om man sen skiljer sig, för det är normal, massor som skiljer sig..-
    Ja det är 100% säkert att han inte får vårdnaden fast de gifter sig. Då måste de gå och skriva på det pappret som din syster redan nekat till att skriva på.

Gifter de sig i kyrkan BLIR det på papper, på riktigt men det finns inget som hindrar att de skickar in skilsmässoansökan en vecka efteråt. Det tar då 6 månader så får de skicka in ett papper till om att de verkligen vill skilja sig så är det klart sen.

Alternativet är att någon ställer upp och låtsas vara präst och de låtsasgifter sig. Men då måste ni få någon att låtsas vara präst och läsa upp de religiösa bitarna.

• tantamantan

NORMALT sett så blir den gemensam står det, den måste alltså inte bli det.

Då hade jag fel, inte meningen. Men när mina vänner gifte sig så blev det inte gemensam vårdnad om det barnet de redan hade så jag trodde det var det vanliga. Dock något år sen, de fick iaf gå och skriva under ett papper för att han skulle få vårdnaden för det barnet. Tur att andra visste mer.

Dock handlar det ju inte här om ett riktigt giftermål eftersom de inte vill ha det på papper.

• Anonym (NEJ NEJ NEJ)
    tantamantan skrev 2014-03-01 21:51:04 följande:
    NORMALT sett så blir den gemensam står det, den måste alltså inte bli det.

Då hade jag fel, inte meningen. Men när mina vänner gifte sig så blev det inte gemensam vårdnad om det barnet de redan hade så jag trodde det var det vanliga. Dock något år sen, de fick iaf gå och skriva under ett papper för att han skulle få vårdnaden för det barnet. Tur att andra visste mer.

Dock handlar det ju inte här om ett riktigt giftermål eftersom de inte vill ha det på papper.
    Det har du rätt i, är ceremonin inte giltig är den ju bara teater =) 

Lycka till Ts! 
  • tantamantan
    Anonym (Håvardsmamma) skrev 2014-03-01 21:28:46 följande:
    nej citerar det som står på wikipedia::

För ogifta föräldrar är modern ensam vårdnadshavare. Gifter sig föräldrarna efter barnets födelse får de automatiskt gemensam vårdnad om barnet.

härifrån
    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdnadshavare

det var därför hon vill gifta sig endast religös men vet ej riktig hur... förstog vi rätt
    Nu är jag ju svensk och tänker ceremoni i svensk kyrka. Men är de tex muslimer? För min muslimska vän säger att hennes giftermål inte var lagligt bindande i Sverige förrän de också gifte sig borgerligt. Kanske finns det andra religioner vars giftermål inte heller är giltliga i Sverige?

• Anonym (Håvardsmamma)

ja ... ok tack för svar båda, hade varit rolig med låtsas präst men, känns som fusk för henne.- ohh... önskar det fanns typ nåt chinesisk, muslimsk, budistisk, afrikansk, religös församlig som kunde fixa nåt sånt, kanske finns.- hon skulle gärna byta religion bara för att gifta sig och inte riskera lillen

• tantamantan
    Anonym (Håvardsmamma) skrev 2014-03-01 22:04:52 följande:
    ja ... ok tack för svar båda, hade varit rolig med låtsas präst men, känns som fusk för henne.- ohh... önskar det fanns typ nåt chinesisk, muslimsk, budistisk, afrikansk, religös församlig som kunde fixa nåt sånt, kanske finns.- hon skulle gärna byta religion bara för att gifta sig och inte riskera lillen
    Vilken religion har hon och vilken har han? I Sverige har endast kristna präster och vissa speciellt utsedda personer rätt att viga någon så att det blir lagligt i Sverige (kan ha fel här, men det kan ni kolla upp) Alltså borde alla vigslar utförda av präster inom andra religioner inte vara lagliga i Sverige.

• Anonym (Håvardsmamma)

wow ... nej vi kommer från spanien.- Vi är inte muslimer men hon skulle gärna konvertera sig bara för att gifta sig, det är sånt som man drömmer göra en gång i livet,.

• Anonym (Håvardsmamma)

han, hennes man är svensk

• tantamantan

Så här står det på Wikipedia:
    En äktenskaplig religiös ceremoni som förrättas i ett samfund utan vigselrätt innebär att äktenskapet inte blir juridiskt giltigt, i de fallen krävs även en borgerlig vigsel.

Leta efter ett samfund som inte har vigselrätt men som ändå viger folk och strunta i att göra en borgerlig vigsel. Då är din syster inte gift enligt svensk lag.

• Anonym (Håvardsmamma)

katolska kyrkan vi, och han, inget bara svensk dop

• tantamantan

Ok, ring katolska kyrkan då och fråga om det blir lagligt bindande om de gifter sig där eller om de också måste gifta sig borgerligt. Säger kyrkan att de också måste gifta sig borgerligt så kan de ju gifta sig i katolska kyrkan men strunta i att sen gifta sig borgerligt.

Svar på tråden gita sig men behålla ensam vårdnad.- ex ? nån vet nåt sätt?