Anonym (går det?) skrev 2014-03-04 20:37:10 följande:
Jag vill ha tryggheten med egen vårdnad. Om jag dör så vet jag att barnen kommer att stanna inom min familj. Jag vill inte behöva be honom skriva på papper om skolval , eventuella medicinska utredningar mm då han inte är insatt eller har kunskap om deras liv. När jag skulle söka skola tog det en vecka innan jag fick tag på honom och när ena dottern skulle utredas på bvc ville han först inte medverka eftersom han ansåg det onödigt... Om jag få EV får jag också del att hans fp-dagar som nu kommer att försvinna i det blå. Jag skulle kunna använda dom 120 dagarna till att gå ner i arbetstid och få mer kvalitetstid med barnen. Jag har aldrig och kommer aldrig neka umgänge men min åsikt är att man bör gå miste om rätten till GV om man inte har del av ens barns liv.
Vad du anser och vad rätten anser är två skilda saker. Tack ock lov i de flesta fall.
Men, det att du inte får tag i honom så lätt
kan vara en orsak till att få ensam vårdnad. Tänk också på att ÄVEN om han går med på att ge dig ensam vårdnad så är det inte säkert att du får det.
Min man skrev under för ensam vårdnad för mamman, men soc sa nej. Dock pga mamman och hur hon är så i ert fall blir det nog inte så.