• Anonym (går det?)

Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?

Vi bor 40 mil från varandra och det är nu drygt ett år sedan barnen sov hos honom. Han har hälsat på två gånger men mellan dom besöken har vi ingen kontakt. Egentligen är vi inte osams eftersom vi inte ens pratar men jag vill ha ensam vårdnad. Finns det nån som har erfarenhet av detta? Nån som fått ensam vårdnad just för att den andra föräldern inte har något umgänge? Nu vet jag att det här är FL och jag vet vad många tycker i dom här frågorna så jag undanber mig påhopp :)

• Svar på tråden Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?
  • Loriyana

För mig var det busenkelt att få ensam vårdnad. Vi bodde inte ihop när barnet föddes, och då fick jag ensam vårdnad. 

• Anonym (anser)
    Anonym (går det?) skrev 2014-03-04 20:37:10 följande:
    Jag vill ha tryggheten med egen vårdnad. Om jag dör så vet jag att barnen kommer att stanna inom min familj. Jag vill inte behöva be honom skriva på papper om skolval , eventuella medicinska utredningar mm då han inte är insatt eller har kunskap om deras liv. När jag skulle söka skola tog det en vecka innan jag fick tag på honom och när ena dottern skulle utredas på bvc ville han först inte medverka eftersom han ansåg det onödigt... Om jag få EV får jag också del att hans fp-dagar som nu kommer att försvinna i det blå. Jag skulle kunna använda dom 120 dagarna till att gå ner i arbetstid och få mer kvalitetstid med barnen.  Jag har aldrig och kommer aldrig neka umgänge men min åsikt är att man bör gå miste om rätten till GV om man inte har del av ens barns liv.
    Vad du anser och vad rätten anser är två skilda saker. Tack ock lov i de flesta fall.

Men, det att du inte får tag i honom så lätt kan vara en orsak till att få ensam vårdnad. Tänk också på att ÄVEN om han går med på att ge dig ensam vårdnad så är det inte säkert att du får det.

Min man skrev under för ensam vårdnad för mamman, men soc sa nej. Dock pga mamman och hur hon är så i ert fall blir det nog inte så.
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (går det?) skrev 2014-03-04 20:37:10 följande:
    Jag vill ha tryggheten med egen vårdnad. Om jag dör så vet jag att barnen kommer att stanna inom min familj. Jag vill inte behöva be honom skriva på papper om skolval , eventuella medicinska utredningar mm då han inte är insatt eller har kunskap om deras liv. När jag skulle söka skola tog det en vecka innan jag fick tag på honom och när ena dottern skulle utredas på bvc ville han först inte medverka eftersom han ansåg det onödigt... Om jag få EV får jag också del att hans fp-dagar som nu kommer att försvinna i det blå. Jag skulle kunna använda dom 120 dagarna till att gå ner i arbetstid och få mer kvalitetstid med barnen.  Jag har aldrig och kommer aldrig neka umgänge men min åsikt är att man bör gå miste om rätten till GV om man inte har del av ens barns liv.
    Om du dör hamnar barnen i första hand hos sin andra förälder som naturligtvis då får vårdnad om barnen. Vill han själv veta saker som rör barnens medicineringar och skolval? Varför pratade du inte med pappan långt innan skolvalet om hur ni skulle göra?
  • Anonym (anser)
    Anonym (hmmm..) skrev 2014-03-04 20:58:20 följande:
    Om du dör hamnar barnen i första hand hos sin andra förälder som naturligtvis då får vårdnad om barnen. Vill han själv veta saker som rör barnens medicineringar och skolval? Varför pratade du inte med pappan långt innan skolvalet om hur ni skulle göra?
    Nej, är han inte vårdnadshavare är det def inte alls säkert, särskilt inte som han inte är engagerad för fem öre.

Det finns en man här som fick kämpa som fan för att få vårdnaden om sitt barn när mamman dog. Mamman hade enskild vårdnad och det fanns en sambo till mamman med i bilden. Han vann till slut, men lätt var det inte.
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (anser) skrev 2014-03-04 21:01:42 följande:
    Nej, är han inte vårdnadshavare är det def inte alls säkert, särskilt inte som han inte är engagerad för fem öre.

Det finns en man här som fick kämpa som fan för att få vårdnaden om sitt barn när mamman dog. Mamman hade enskild vårdnad och det fanns en sambo till mamman med i bilden. Han vann till slut, men lätt var det inte.
    Den här pappan VILL ha vårdnad om sitt barn men verkar inte få engagera sig..
    Ur föräldrabalken: Om barnet står under vårdnad av endast en av föräldrarna och den föräldern dör, skall rätten på ansökan av den andra föräldern eller på anmälan av socialnämnden anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Lag (1994:1433).
  • Anonym (anser)
    Anonym (hmmm..) skrev 2014-03-04 21:07:56 följande:
    Den här pappan VILL ha vårdnad om sitt barn men verkar inte få engagera sig..
    Ur föräldrabalken: Om barnet står under vårdnad av endast en av föräldrarna och den föräldern dör, skall rätten på ansökan av den andra föräldern eller på anmälan av socialnämnden anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Lag (1994:1433).
    Du och jag läser inte samma tråd vad det verkar. Pappan VILL ha vårdnad ja, men han engagerar sig absolut inte.

Den pappan jag talar om kämpade i många många år men blev motarbetat av mammans sambo samt morföräldrarna. Så, vad som anses lämpligt är OFTA att barnet får bo kvar på sin invanda ort, med sina invanda vanor, skola osv.
  • ZsaZsa

Ofta kan det vara svårt om man inte har någon annan orsak än bara (nåja) att det skulle kännas tryggare. Om det är så att det dock är svårt att utöva den gemensamma vårdnaden så är det ett bättre argument. Det kan vara att han vägrar skriva på för pass, att han krånglar vid skolval och sådant. Föreslår att du tar kontakt med en jurist för att se vilka möjligheter du har.

När det gäller var barnen hamnar om du skulle gå bort så är det förstås viktigt att tänka på, men även om han är juridisk vårdnadshavare så kommer socialtjänsten att göra en utredning för att ta reda på vad som är mest lämpligt för barnen, inte bara skicka dit dem.

• Anonym (...)
    Anonym (hmmm..) skrev 2014-03-04 11:41:15 följande:
    Du borde ha insett att det skulle påverka barnens umgänge med honom. Vad vinner du med egen vårdnad?

Vissa papper måste skrivas under av båda vårdnadshavarna om det är långt imellan kan bara en sån sak vara väldigt bökig och om pappan nu inte intresserar sig för vad barnen gör kan inte jag se varför en mamma ska behöva krångla med papper som nån som inte engagerar sig ska skriva under... en anledning
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (...) skrev 2014-03-07 18:19:17 följande:

Vissa papper måste skrivas under av båda vårdnadshavarna om det är långt imellan kan bara en sån sak vara väldigt bökig och om pappan nu inte intresserar sig för vad barnen gör kan inte jag se varför en mamma ska behöva krångla med papper som nån som inte engagerar sig ska skriva under... en anledning
    "Bökig"? Med vanlig postgång kan man har ett brev tillbaks 2 dagar efter man skickat det för en underskrift.

För att barnen är bådas och inte bara hennes kanske?
  • Anonym (arn)
    En bra förälder tar inte bort en förälder, finns flera bra föräldrar som kämpar med att pappan eller mamman skall ta ansvar.
      Det är trotts det stor skillnad mellan att en förälder väljer att inte vilja och där en förälder som vill men hindras.
      Barn bör ha två föräldrar. Men den stora skillnaden ligger i att där en förälder väljer att inte ha kontakt är många gånger det den sämre föräldern. Medan där en vill men hindras, där har barnet bara en dålig förälder som den är ho...s. Det är alltså en stor skillnad.
      En förälder som är dålig ser inte det själv, En förälder som hatar känner bara sitt eget hat.   En förälder som är bra kommer över hatet och älskar sitt barn så mycket att den ser inte den andras brister som så stora, utan bara det den föräldern är bra för barnet för, den ser de bra sakerna med att barnet får även den andra föräldern
  • Anonym
    Anonym (arn) skrev 2014-03-12 21:28:13 följande:
    En bra förälder tar inte bort en förälder, finns flera bra föräldrar som kämpar med att pappan eller mamman skall ta ansvar.
      Det är trotts det stor skillnad mellan att en förälder väljer att inte vilja och där en förälder som vill men hindras.
      Barn bör ha två föräldrar. Men den stora skillnaden ligger i att där en förälder väljer att inte ha kontakt är många gånger det den sämre föräldern. Medan där en vill men hindras, där har barnet bara en dålig förälder som den är ho...s. Det är alltså en stor skillnad.
      En förälder som är dålig ser inte det själv, En förälder som hatar känner bara sitt eget hat.   En förälder som är bra kommer över hatet och älskar sitt barn så mycket att den ser inte den andras brister som så stora, utan bara det den föräldern är bra för barnet för, den ser de bra sakerna med att barnet får även den andra föräldern
    Vårdnad är inte detsamma som föräldraskap. Barnet/barnen har ju naturligtvis fortfarande kvar den andra föräldern även efter ett beslut om att en av föräldrarna får ensam vårdnad. Vårdnadshavaren kan ensam ta ställning och fatta beslut i vissa frågor rörande barnet, t ex om ansökan om pass, byte av skola mm. Därför har den som har ensam vårdnad också skyldighet att medverka i något slags umgänge och regelbunden kontakt med den andra föräldern och dennes släktingar.
  • Anonym (går det?)
    Anonym skrev 2014-03-13 21:21:32 följande:
    Vårdnad är inte detsamma som föräldraskap. Barnet/barnen har ju naturligtvis fortfarande kvar den andra föräldern även efter ett beslut om att en av föräldrarna får ensam vårdnad. Vårdnadshavaren kan ensam ta ställning och fatta beslut i vissa frågor rörande barnet, t ex om ansökan om pass, byte av skola mm. Därför har den som har ensam vårdnad också skyldighet att medverka i något slags umgänge och regelbunden kontakt med den andra föräldern och dennes släktingar.
    Håller med dig. Jag har aldrig och kommer aldrig ett umgänge. Det är han som valt att inte ha någon kontakt men om han vill det framöver så har jag såklart inga problem med det. Det är just för att förenkla och för tryggheten som jag vill ha ensam vårdnad.
Svar på tråden Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?