• Anonym (Livrädd)

Kommer hamna på behandlingshem och är jättenervös

Jag är en tjugoårig tjej som kommer att hamna på behandlingshem. Det är första behandlingshemmet för mig och jag är väldigt nervös. Det är frivillig behandling men jag har fått veta att jag riskerar tvångsåtgärder om jag inte går med på det frivilligt.
    Just för stunden är jag inlagd på psyk och om jag förstod det rätt kommer jag att vara här fram tills de hittat ett behandlingshem till mig. Det är tydligen viktigt att det är ett behandlingshem som är inriktat både på drogberoende och psykisk ohälsa.
    Hur lång tid kan det ta innan de hittar ett sådant? Riskerar jag att hamna i en stad långt bort? Hur går det till när jag väl hamnat där? Hur ser dagarna på ett behandlingshem ut? Hur lång tid brukar man vara på behandling? Får man ha mobiltelefon? Hur funkar det med inkomst? Jag har aktivitetsersättning från Försäkringskassan fram tills oktober.
    Jag skulle vilja veta i princip allt som går att veta om behandling. Jag är suicidal och har självskadebeteende, drogberoende och ätstörningar. Är även hemlös för stunden.
    Jag känner mig livrädd när jag tänker på vad som ska hända med mig. Skulle därför uppskatta om någon kan berätta ungefär vad jag har att vänta.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Kommer hamna på behandlingshem och är jättenervös
  • Anonym (Livrädd)
    frappa skrev 2014-02-27 19:06:36 följande:

Problemet med behandlingshem, är att dom är drogskolor.

Men att dom skickar dig till behandlingshem för cannabis, är inte så vanligt.

Antar du har ett väldigt destruktivt psykiskt beteende, som de tror kan härledas till cannabis.

Synd dom har så fel.

Vad lider du av, antar du har en diagnos, eller?

Sen på hemmet är det en del som komemr vara tuffa, men oftast ett spel för galleriet.

En del är säkert lika blyga som du, men agerar utåt för att dölja detta.

Genom vara tuffa, såna här människor är väldigt svåra att nå fram till.

Att vara på behandlingshem kan vara så olika, är det bra personal.

Så kan du säkert få dom att lyssna på dig och förklara att du vill ha en tillbakadragen lugn vistelse.

Synd bara att frivilligt inte är frivilligt.

Hade det enbart varit cannabis så hade jag nog inte blivit ivägskickad, men jag tar ju allt jag kan få tag på även om det varit cannabis som varit huvuddrog. Jag har även injicerat amfetamin två gånger vid ett tillfälle.

Ja, jag har flera diagnoser. Bland annat så är jag bipolär.
  • Anonym (Livrädd)
    Kreativt kaos skrev 2014-02-27 19:11:18 följande:

Kommer gå jättebra ska du se!
    Du kommer vara kvar tills du och din kontaktperson känner att ni är nöjda med behandlingen och du anses "klar". Du kommer inte heller bli utskriven förs du har något nytt hem att komma till vilket du nog kommer få hjälp med att hitta medan du bor på behandlingshemmet :)
    Vanligtvis har man ett dagligt schema man följer med aktiviteter för att hålla dig sysselsatt. Ditt schema gör man själv tillsammans med en personal så du kommer inte tvingas göra saker du absolut inte vill. Sen är de laga mat och dagliga sysslor. Och som någon redan skrivit så blir man snabbt vänner på hemmet då man är i samma situation. Och även om många är tuffa ute i samhället så brukar de vara betydligt lugnare attityd på behandlingshem :)

Lycka till med din behandling!

/en som jobbar på behandlingshem

Vad kan det dagliga schemat innehålla? Jag känner att jag knappt vet hur man lever ett "vanligt" liv..

Tror du att jag har någon chans att hamna på samma behandlingshem som mitt ex? Det skulle kännas som en trygghet för mig att hamna på ett ställe där jag åtminstone känner någon.
  • Kreativt kaos

Du kan säkert lämna önskemål om plats men är ju inte heller säkert att det finns ledig plats där. Och sen får du fundera om det verkligen är positivt eller inte att vara på samma hem som någon du känner så de inte blir negativt för dig.
    Oftast ska man upp skapligt på morgonen, äta frukost, kanske gå på gruppbehandling, enskilda samtal osv. Ditt schema kommer nog vara ganska tomt i början tills du känner dig hemma :)

• Anonym (Livrädd)
    Kreativt kaos skrev 2014-02-27 19:22:23 följande:

Du kan säkert lämna önskemål om plats men är ju inte heller säkert att det finns ledig plats där. Och sen får du fundera om det verkligen är positivt eller inte att vara på samma hem som någon du känner så de inte blir negativt för dig.
    Oftast ska man upp skapligt på morgonen, äta frukost, kanske gå på gruppbehandling, enskilda samtal osv. Ditt schema kommer nog vara ganska tomt i början tills du känner dig hemma :)

Jag tror att det skulle vara bra för mig att hamna på samma ställe som honom. Han är en av få människor jag känner tillit till. Jag brukar ha stora tillitsproblem. Jag vet dock att de just nu inte har några tjejer alls där då de två tjejerna som fanns där antingen blivit utskrivna eller bytt hem.

Jag hoppas verkligen att allt ska bli så bra som möjligt. Just nu är jag dock jätterädd.
  • frappa
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-02-27 19:14:04 följande:
    Hade det enbart varit cannabis så hade jag nog inte blivit ivägskickad, men jag tar ju allt jag kan få tag på även om det varit cannabis som varit huvuddrog. Jag har även injicerat amfetamin två gånger vid ett tillfälle.

Ja, jag har flera diagnoser. Bland annat så är jag bipolär.

Okey, då kan dom hjälpa dig att bli avgiftad.

Men dina diagnoser kräver en del medicinering.
    Problemet att dom inte hjälper en om man har drogproblem.
    Så man hamnar i ett moment22, med sin sjukdom.

Sen även att sjukvården ibland inte ger tillräckligt med mediciner för palla med ens situation.
    Vilket gör att din patientgrupp du tillhör, är väldigt benägna att ta till droger för må normalt.
    Så du måste kämpa, men vet att det inte är så enkelt som det låter.

• Anonym (Livrädd)
    frappa skrev 2014-02-27 19:38:58 följande:

Okey, då kan dom hjälpa dig att bli avgiftad.

Men dina diagnoser kräver en del medicinering.
    Problemet att dom inte hjälper en om man har drogproblem.
    Så man hamnar i ett moment22, med sin sjukdom.

Sen även att sjukvården ibland inte ger tillräckligt med mediciner för palla med ens situation.
    Vilket gör att din patientgrupp du tillhör, är väldigt benägna att ta till droger för må normalt.
    Så du måste kämpa, men vet att det inte är så enkelt som det låter.

Hur menar du? Kan jag inte få behandlingshem ändå även om de sa att jag skulle få det?
  • Anonym (Livrädd)

Vem är det förresten som betalar min behandling? Är det jag eller är det min kommun?

• frappa
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-02-27 19:44:00 följande:
    Hur menar du? Kan jag inte få behandlingshem ändå även om de sa att jag skulle få det?
    Behandlingshemmet lär inte vara några problem att få.
  • ewelinahollstrom

vill önska dig lycka till, och jag lovar dig att det kommer gå bra, jag har varit på flera st, och haft lvm och lite olika, man är lika nervös varje gång, nya människor, regler osv, men när man kommer in i det och börjar trivas så vill man knappt hem igen :)

• Anonym (fiskmåsen)

Se det som en chans till att börja om, slappna av och vara den du är där innerst inne. En perfekt plats att växa på. Ha det oerhört bra , du kommer minnas det för resten av ditt liv :).

• frappa
    Anonym (fiskmåsen) skrev 2014-04-05 22:41:38 följande:
    Se det som en chans till att börja om, slappna av och vara den du är där innerst inne. En perfekt plats att växa på. Ha det oerhört bra , du kommer minnas det för resten av ditt liv :).

Du får det låta så fantastiskt.

Sanningen är inte alltid lika fantastisk, då en del av dessa hem är rena drogskolorna.

Och finns hassela med på nån del, så lägg bena på ryggen och spring åt andra hållet.

• joana050711

hej!

är sj på behandlingshem nu , mitt 8:e (och sista) för mitt heroin och benzo missbruk/beroende. har laro nu (subutex/metadon) har vart ren 8mån o kmr va i behand året ut ungefär. längsta någonsin och denna gången är jag helt hundra att fixa det!!

till dina frågor, jag antar du kmr va på avgft tills de hittar ett ställe då du måste va ren när du anländer.

hur lång tid d tar är olika, och jag har varit både långt hemifrån och nära hem. är en fördel att va en bra bit hemifrån faktiskt (men ändå hyfsad restid vid permisar osv) för att komma ifrån och bryta, man brukar ha en bra utsluss mot slutet där man pendlar mellan behandl och hemma. 3 mån brukar man börja med för att sen förlänga om man villo behöver (att vara på behandling alltså) allt beror ju på hur mkt man mussbrukat, hur länge och hur mycke man har att jobba med.

alla behandlingshem tar emot missbrukare med diagnoser då de flesta har en el flera diagnoser (fler som har än inte har)

och vad som händer på dagarna är helt okika beroende på vilket ställe och vikka metoder dom använder, finns 12 stegs behandl där man intensivt jobbar m de 12 stegen och man ofta tas ifrån mobil datorer och tv under beh-tiden, sen finns de dom som har kristen behandling då man ber och samtalar, och en avvv mina favoriter som jag har nu är individuell behandling, man har lite arbetsområden och hjälper till ibland i köket. men hela behandlingen bygger man upp m sin soc o kontaktman vad behöver Jag för hjälp både praktiskt och psykiskt o så jobbar man mot ett visst antal mål, har lite små grupper som kbt och återfallsprevition bla

sen finns de massa fler olika behandlingsformer de varierar från ställe till ställe o de viktigaste är att det passar dig så se till att göra studiebesök innan och känn ef det är trots allt DIG de gäller, DU som ska genomföra behandl och bo där. finns både ställen m enbart killar/tjejer, och blandade jag föredrar blandat.

finns stora ställen m uppåt 40-50st och mindre med 4-6 pers.

får ja fråga vart du bor??

Lycka till!!

• joana050711

kan också tillägga att välja behandling utifrån vart ditt ex är är bara korkat.

de är dig du ska tänka på.

alltid nervöst att komma som ny men ef några dar max en vecla är du inne i det.

det kmr nytt folk hela tiden på behandl. så ingen som reagerar på det.

första gången för alla nån gång!! :)

• puss

jag hoppas att du kommer ur ditt dåliga beteende.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (-)

Har vart på behandling efter ett LVM. Vart akut, fick plats på hem efter 14 dagar efter jag blev gripen. Stannade över 1år, 80 mil hemifrån. Hur dagarna ser ut beror på vart du hamnar.

Det är pissjobbigt, det värsta jag gjort i mitt liv, men det BÄSTA. Kunde aldrig drömma om att livet kunde vara såhär bra. Solig

• joana050711

ett tips på vägen också är att va dig sj, kolla av läget några dagar (så du känner av va de är för folk, vilken jargong det är osv) va ödmjuk och ta inte för stor plats första veckorna. det kmr gå så bra så!!

Svar på tråden Kommer hamna på behandlingshem och är jättenervös