Kommer hamna på behandlingshem och är jättenervös
Jag är en tjugoårig tjej som kommer att hamna på behandlingshem. Det är första behandlingshemmet för mig och jag är väldigt nervös. Det är frivillig behandling men jag har fått veta att jag riskerar tvångsåtgärder om jag inte går med på det frivilligt.
Just för stunden är jag inlagd på psyk och om jag förstod det rätt kommer jag att vara här fram tills de hittat ett behandlingshem till mig. Det är tydligen viktigt att det är ett behandlingshem som är inriktat både på drogberoende och psykisk ohälsa.
Hur lång tid kan det ta innan de hittar ett sådant? Riskerar jag att hamna i en stad långt bort? Hur går det till när jag väl hamnat där? Hur ser dagarna på ett behandlingshem ut? Hur lång tid brukar man vara på behandling? Får man ha mobiltelefon? Hur funkar det med inkomst? Jag har aktivitetsersättning från Försäkringskassan fram tills oktober.
Jag skulle vilja veta i princip allt som går att veta om behandling. Jag är suicidal och har självskadebeteende, drogberoende och ätstörningar. Är även hemlös för stunden.
Jag känner mig livrädd när jag tänker på vad som ska hända med mig. Skulle därför uppskatta om någon kan berätta ungefär vad jag har att vänta.
Tack på förhand!