• Anonym (ledsen)

Har man rätt utan båda förälders godkännande att bara ta barnen när det passar den andra föräldern?

Jag har haft en situation i många år nu...Har gemensam vårdnad om mitt barn.
    Efter skiljsmässan så har det varit kaos i omgångar med exet.
    Han har stormat in i lägenheten för att sno åt sig grejer till sin nya bebis. 
    Slitit barnet ur famnen på mig...kastat flaska i huvudet enbart för att jag inte kunde ta emot hans nycklar som han kastade från andra våningen...mm mm

Han har alltid straffat mig genom att låta farmor ta hand om barnet när inte han kan. Trots att jag verkligen har bett om det gång på gång...

För tre år sen tog han med barnet utomlands i två veckor. Med hans ord på att jag skulle få ta "igen" den förlorade veckan när jag bad om det. (vi har varannan vecka).

Tre år har gått och jag har inte fått ha mitt barn extra alls...utan ist åker hen till farmor..

Nu ska dom iväg igen.. till höst. Och utan att diskutera med mig om det passar, eftersom att dom ska åka två veckor, alltså ena veckan är min plus att veckan efter att dom kommer hem är det pappavecka. Så tre veckor utan mitt barn..

Denna gång är det dock jag som håller i passet. Jag har sagt att jag vägrar släppa ifrån mig det innan vi skriver ett avtal.
    Men idag så kom han hit iaf och krävde att få passet. Han vägrade att åka om han inte fick det. Men då hotade jag med polisen. Tillslut efter mycket bråk så åkte han. Barnet hörde allt och blev ledsen..och jag med. 

Det finns många anledningar till att jag inte vill att dom åker...för det första så litar jag inte på honom, Jag kommer ju aldrig att få den tiden tillbaka. Och han skulle aldrig släppa när det är jag som vill åka eller göra något med barnet. Sen så har jag BF precis under dom veckorna som dom är iväg. Vilket betyder att hen inte kommer att få se sitt syskon på flera veckor. 

VAd ska jag göra`???!! 
    När jag sätter mig på tvären nu så blir ju jag den elaka eftersom att pappan redan lovat att hen ska åka. Och idag sa han att hen inte skulle få följa med om inte mamma (jag) gav han passet.

Snälla hjälp! Ge mig råd!

• Svar på tråden Har man rätt utan båda förälders godkännande att bara ta barnen när det passar den andra föräldern?
  • Anonym (ledsen)

Min tanke med ett avtal är ju att i förtid kunna planera vem som ska ha vilka lov, vem som ska ha barnet om den andra föräldern inte kan, Osv.....

Att han framförallt diskuterar eventuella utlandsresor med mig INNAN han blandar in barnet. ! 

• Anonym (cc)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-24 19:32:09 följande:
    Självklart vill jag att barnet ska få resa och ha det gott. Det handlar inte om det.. 

Allt måste ske på lika villkor! Om jag vill resa någonstans så släpper ju inte han ifrån sig sonen... 

Jag har försökt med familjerätten i flera år. Vi var där en gång...sen vägrade han att gå tillbaka. ..

Nu tänkte jag att vi skulle skriva eget avtal utan inblandning av soc. Men det tycks inte funka det heller...

Fadern är manipulativ, skrämmande och hemsk...

Trevlig till det yttre men en ren psykopat på det inre..

Jag vet inte vart jag ska ta vägen...
    Gå dit iaf... att han vägrar komma kommer bara sätta honom i skiten.. det kommer bara bevis hur lite han är villig att vårda erat "förhållande" föräldrar emellan och då kanske du till o med kan få ensam vårdnad.
  • Anonym (Linda)

Usch vad jobbigt att det är så stormigt mellan er. Och svårt, jag förstår hur du menar. Visst borde barnet få åka på semester men det blir ju helfel om xet inte hör efter med dig om det passar och "låter" dig åka med barnet då det är hans vecka. Problemetxär väl att om du inte låter honom åka med barnet för att du inte får åka med barnet på hans veckor, så är det ju barnet som blir drabbat och aldrig får åka på semester. Samtidigt förstår jag att du då vill ha barnet en "extra vecka" för att det blir tre veckor utan varandra. Och speciellt förstår jag att du vill ha barnet hemma när du har bf så h*n får träffa sitt syskon direkt! Som sagt är det svårt, man måste ju svälja sin stolthet och inte se till sitt eget intresse utan sätta barnet först, men samtidigt går det ju inte att ge x:et makten att bestämma allt och köra över dig, då kan det ju bli ett helvete där du får leva ditt liv efter hans bestämmelser. Svårt att ge annat råd än att försöka få med honom på samarbetssamtal, men vägrar han så... Tycker dock det är tragiskt att barnet blir inblandat då pappan "skyller på dig" samt att barnet närvarar vid bråk. Kanske är bra att inte träffa pappan då barnet är med, inte öppna helt enkelt om han kommer. Men det är klart, ser barnet att pappa plingar på och inte får öppna blir ju det också fel.. Nä vad svårt, avundas dig inte. Hoppas det löser sig.

• Anonym (sherlock)
    Anonym (cc) skrev 2014-02-24 19:28:44 följande:
    "gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna ska besluta i frågor som rör barnet. En förälder kan alltså inte flytta från Sverige eller resa utomlands med barnet utan den andra förälderns medgivande. Detta gäller även om barnet bor enbart hos ena föräldern"

Taget ut Utrikesdepartementet " olovligt bortförande och kvarhållande av barn"

Så det behövs inget j*vla avtal mellan föräldrarna. 
    Stämmer inte, en vårdnadshavare får ensam bestämma över semesterresor, och det är inte ett brott att åka på semester. Det är till och med så att en förälder kan begära soc hjälp för att hämta ut ett pass om den andra föräldern nekar att skriva på¨passansökan och ingen risk för bortförande finns.
    Den andra föräldern har bara rätt att besluta i ingripande frågor för barnets liv såsom skola tex.

www.socfamratt.se/fragorasvar/vardnad/1614-kan-mamman-stoppa-oss-fran-att-aka-pa-semester-tillsammans-

• Anonym (+1)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-24 19:34:43 följande:
    Min tanke med ett avtal är ju att i förtid kunna planera vem som ska ha vilka lov, vem som ska ha barnet om den andra föräldern inte kan, Osv.....

Att han framförallt diskuterar eventuella utlandsresor med mig INNAN han blandar in barnet. ! 
    Känner igen det där. Men låt barnet åka.
  • Lindsey Egot the only one

Nästa gång han tar sig in i DITT hem utan att du vill det så ring polisen. Det kallas hemfridsbrott och är straffbart. Han har ingen som helst rätt att tränga sig in i din bostad bara för att ni har barn tillsammans.

Sedan mitt råd. Ta detta till tingsrätten redan nu med hur umgänget ska se ut så ni får en fastställande dom på det. Det avtal som skrivs på familjerätten har ingen laga kraft och man kan bryta mot den ändå. Det enda som gäller är dom i tingsrätten. Bryter man mot tingsrättens dom kan det luggen en i fatet vid senare förhandlingar om det blir aktuellt.

• Anonym (sherlock)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-24 20:10:26 följande:
    Nästa gång han tar sig in i DITT hem utan att du vill det så ring polisen. Det kallas hemfridsbrott och är straffbart. Han har ingen som helst rätt att tränga sig in i din bostad bara för att ni har barn tillsammans.
    Sedan mitt råd. Ta detta till tingsrätten redan nu med hur umgänget ska se ut så ni får en fastställande dom på det. Det avtal som skrivs på familjerätten har ingen laga kraft och man kan bryta mot den ändå. Det enda som gäller är dom i tingsrätten. Bryter man mot tingsrättens dom kan det luggen en i fatet vid senare förhandlingar om det blir aktuellt.
    Ett avtal skrivet på familjerätten har samma status som en dom.
  • Anonym (ledsen)

Det vore ju bra om man slapp gå via rätten. Men som sagt. .han vägrar ju gå till familjerätt. . Vad annars kan jag göra?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Linda) skrev 2014-02-24 19:45:27 följande:
    Usch vad jobbigt att det är så stormigt mellan er. Och svårt, jag förstår hur du menar. Visst borde barnet få åka på semester men det blir ju helfel om xet inte hör efter med dig om det passar och "låter" dig åka med barnet då det är hans vecka. Problemetxär väl att om du inte låter honom åka med barnet för att du inte får åka med barnet på hans veckor, så är det ju barnet som blir drabbat och aldrig får åka på semester. Samtidigt förstår jag att du då vill ha barnet en "extra vecka" för att det blir tre veckor utan varandra. Och speciellt förstår jag att du vill ha barnet hemma när du har bf så h*n får träffa sitt syskon direkt! Som sagt är det svårt, man måste ju svälja sin stolthet och inte se till sitt eget intresse utan sätta barnet först, men samtidigt går det ju inte att ge x:et makten att bestämma allt och köra över dig, då kan det ju bli ett helvete där du får leva ditt liv efter hans bestämmelser. Svårt att ge annat råd än att försöka få med honom på samarbetssamtal, men vägrar han så... Tycker dock det är tragiskt att barnet blir inblandat då pappan "skyller på dig" samt att barnet närvarar vid bråk. Kanske är bra att inte träffa pappan då barnet är med, inte öppna helt enkelt om han kommer. Men det är klart, ser barnet att pappa plingar på och inte får öppna blir ju det också fel.. Nä vad svårt, avundas dig inte. Hoppas det löser sig.
    Ja det är en jobbig och svår situation,.,..
  • NummerTvå

Du skriver bara om vad DU vill och önskar. Det är det ju ingen som bryr sig om.

Var har ditt barnfokus hamnat?? Du ska fokusera på det som är bäst för ditt barn. Ingenting annat.

• Påven Johanna
    NummerTvå skrev 2014-02-25 14:31:31 följande:

Var har ditt barnfokus hamnat?? Du ska fokusera på det som är bäst för ditt barn. Ingenting annat.
    Ja, inte fan lär det väl vara att umgås med en pappa som slänger flaskor i huvudet på mamman. 

Ts: sådant ska du anmäla! Du gör verkligen inte ditt barn några tjänster genom att låta det bevittna hur pappan beter sig som ett arsle och att du inte gör något åt det.  
  • Anonym (abc)
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-24 19:53:11 följande:
    Stämmer inte, en vårdnadshavare får ensam bestämma över semesterresor, och det är inte ett brott att åka på semester. Det är till och med så att en förälder kan begära soc hjälp för att hämta ut ett pass om den andra föräldern nekar att skriva på¨passansökan och ingen risk för bortförande finns.
    Den andra föräldern har bara rätt att besluta i ingripande frågor för barnets liv såsom skola tex.

www.socfamratt.se/fragorasvar/vardnad/1614-ka...-

Men handlar inte det om att man får göra vad man vill på sina veckor? Här vill ju mannen ta barnet på en resa även på mammans vecka utan att kompensera henne genom att byta veckor eller ge ifrån sig en av sina veckor.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (abc) skrev 2014-02-25 15:46:44 följande:
    Men handlar inte det om att man får göra vad man vill på sina veckor? Här vill ju mannen ta barnet på en resa även på mammans vecka utan att kompensera henne genom att byta veckor eller ge ifrån sig en av sina veckor.

Helt rätt!
  • Anonym (ledsen)
    NummerTvå skrev 2014-02-25 14:31:31 följande:

Visst kan det låta så. Men tror att de flesta kan hålla med om att barnet i frågan (under normala omständigheter) vill vara lika mycket med båda sina föräldrar. Och det kommer jag att fortsätta att kämpa för! 

Att pappan sen i frågan manipulerar barnet är inte ok! O att han beter sig som han gör mot mig är heller inte ok. Men det kan jag ta...men jag kan inte ta att han psykar mitt barn! Och kommer hit och ställer till med bråk inför barnet!

Detta är jätte jobbigt och det är därför som jag ber er om råd!
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Lina) skrev 2014-02-25 16:22:10 följande:

Helt rätt!
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-24 20:48:34 följande:
    www.socfamratt.se/fragorasvar/avtal/410--kan-man-skriva-avtal-om-vaexelvis-boende
    Det handlar om att har man en dom på att pappan har jämna veckor och mamman ojämna veckor får inte den andre bara ta barnet på den andre förälderns vecka. Det kan aldrig familjerätten säga att så får man inte göra. Det kan endast en domstol göra och det är ju detta TS har problem med.
  • Anonym (sherlock)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-25 19:55:53 följande:
    Det handlar om att har man en dom på att pappan har jämna veckor och mamman ojämna veckor får inte den andre bara ta barnet på den andre förälderns vecka. Det kan aldrig familjerätten säga att så får man inte göra. Det kan endast en domstol göra och det är ju detta TS har problem med.
    Du påstod att en dom bara var giltig om den kom från tingsrätten. Det är fel, den har samma laga kraft om den skrivs på familjerätten. Jag postade en länk som bevisade det och som visade att ditt påstående är direkt felaktigt.
    Att familjerätten inte kan säga något om en förälder bryter mot avtalet gäller ju oavsett om avtalet är verifierat av FR eller TR. Men TR kommer betrakta det som ett avtalsbrott oavsett om det är ett avtal från FR eller TR.

Svar på tråden Har man rätt utan båda förälders godkännande att bara ta barnen när det passar den andra föräldern?