Har man rätt utan båda förälders godkännande att bara ta barnen när det passar den andra föräldern?
Jag har haft en situation i många år nu...Har gemensam vårdnad om mitt barn.
Efter skiljsmässan så har det varit kaos i omgångar med exet.
Han har stormat in i lägenheten för att sno åt sig grejer till sin nya bebis.
Slitit barnet ur famnen på mig...kastat flaska i huvudet enbart för att jag inte kunde ta emot hans nycklar som han kastade från andra våningen...mm mm
Han har alltid straffat mig genom att låta farmor ta hand om barnet när inte han kan. Trots att jag verkligen har bett om det gång på gång...
För tre år sen tog han med barnet utomlands i två veckor. Med hans ord på att jag skulle få ta "igen" den förlorade veckan när jag bad om det. (vi har varannan vecka).
Tre år har gått och jag har inte fått ha mitt barn extra alls...utan ist åker hen till farmor..
Nu ska dom iväg igen.. till höst. Och utan att diskutera med mig om det passar, eftersom att dom ska åka två veckor, alltså ena veckan är min plus att veckan efter att dom kommer hem är det pappavecka. Så tre veckor utan mitt barn..
Denna gång är det dock jag som håller i passet. Jag har sagt att jag vägrar släppa ifrån mig det innan vi skriver ett avtal.
Men idag så kom han hit iaf och krävde att få passet. Han vägrade att åka om han inte fick det. Men då hotade jag med polisen. Tillslut efter mycket bråk så åkte han. Barnet hörde allt och blev ledsen..och jag med.
Det finns många anledningar till att jag inte vill att dom åker...för det första så litar jag inte på honom, Jag kommer ju aldrig att få den tiden tillbaka. Och han skulle aldrig släppa när det är jag som vill åka eller göra något med barnet. Sen så har jag BF precis under dom veckorna som dom är iväg. Vilket betyder att hen inte kommer att få se sitt syskon på flera veckor.
VAd ska jag göra`???!!
När jag sätter mig på tvären nu så blir ju jag den elaka eftersom att pappan redan lovat att hen ska åka. Och idag sa han att hen inte skulle få följa med om inte mamma (jag) gav han passet.
Snälla hjälp! Ge mig råd!