• Malin8702

"Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!

Hur i hela friden kan jag sänka eller ge mindre ersättning till min 4månaders? Enligt bvc väger hon för mycket för sin längd och ska tänka på hur mycket hon äter. Jag kan ge henne mindre men då äter hon oftare & det blir under dag mer. Kan för *** inte banta henne! Sen tror jag hon har mätt henne fel. 0,5cm längre på en månad medans förra månaden hade hon vuxit 6cm. Hur långa/hur mycket väger era små? Har ni fått en predikan om deras vikt?

• Svar på tråden "Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!
  • Malin8702
    Sous skrev 2014-03-02 16:42:33 följande:
    Att allt är ok när man ammar beror på att det finns studier som visar samband mellan snabb viktökning under ersättningsmatning och övervikt, men något liknande samband finns inte för ammade barn. Jag har själv gett mest ersättning, så det är inte så att jag försöker ge dig dåligt samvete. Om det är så att din dotter hoppat uppåt rejält så ska de alltså reagera, men det är naturligtvis inte fråga om att banta en bebis. Dessutom låter ju längdmätningen som att de kanske gjort fel. Avvakta en månad, är mitt råd och se hur det ser ut då.

Hon låg två linjer över medel på vikten, vilket hon gjort ett tag och en linje över på längden. efter denna mätningen låg hon precis på medel på längden. Hon har alltså "krymp"
  • Emmeliina

Tänker inte säga att ni ska göra si eller göra så men som det nämnde här ovan så finns det ett samband mellan ersttningsmatade barn och övervikt. De kan bli överviktiga även som bebisar, något som ammade barn inte kan, som studier visar. Istället för att skälla ut din BVC sköterska kan du ju be henne förklara istället och visa vad det är hon menar. Sen kan du ju göra egna efterforskningar över vad som sägs med övervikt och ersättning.

• Jill 79

En sak att tänka på är att mätningarna på så små barn sällan blir korrekt. Det tog lååång tid innan min son blev lika lång som han var på BB. Min bvc tant sa att de måste dragit ut honom ordentligt där;) Hur korrekt mätningen blir beror ju på hur samarbetavillig bebisen är och hur hårdhänt eller pedantisk den som mäter vill vara.

• Malin8702
    Emmeliina skrev 2014-03-03 06:11:36 följande:
    Tänker inte säga att ni ska göra si eller göra så men som det nämnde här ovan så finns det ett samband mellan ersttningsmatade barn och övervikt. De kan bli överviktiga även som bebisar, något som ammade barn inte kan, som studier visar. Istället för att skälla ut din BVC sköterska kan du ju be henne förklara istället och visa vad det är hon menar. Sen kan du ju göra egna efterforskningar över vad som sägs med övervikt och ersättning.

Jag hade inte tänkt skälla ut min bvc sköterska. Hon sa att jag skulle tänka på hur mycket hon fick, hon äter tills hon är mätt, vilket en bebis ska göra. Jag vet att ersättnings bebisar kan bli tjockare men jag tänker inte sänka mängden mat & låta henne vara mer hungrig. Enligt vad som står på olika hemsidor så ska barnen bli smalare mellan 12-18månader. Vi har gått om tid på oss att få bort fettet, lättare & stryra henne när hon börjar med mat
  • Bling1975

Det enda jag tycker man ska undvika är att låta barnet snutta på ersättning. Det problemet fick vi med vår dotter som inte hade napp. Det var ju helt ok att snutta när man ammade eftersom mjölken är tunnare i början. På ersättning är den full a energi från första droppen. Vi introducerade då napp, fick leta länge innan vi hittade en hon gillade. Efter det åt hon mindre av sig själv.

I övrig ska barn få äta sig mätta tycker jag. Men man behöver ju inte truga och locka ett barn som redan äter mycket och har att ta av.

Men jag hade absolut inte oroat mig efter bara en mätning, be att få komma lite oftare för vikt och längd de närmaste månaderna så kan du själv ha koll. Barn växer ju inte efter en rak linje, ibland är det lite på bredden och ibland lite på längden så man får ju ha lite is i magen. Men vissa barn kan ju ha medicinska orsaker till att de överäter så fortsätter utvecklingen kanske man bör träffa en läkare.

• Harvester

Min 4 mån kille som äter ersättning är 69 cm och väger 8 kg, alltså. Han ligger 2SD över kurvan på längd och 1SD på vikt så han är väl lite "smal" för sin vikt även om jag tycker han är lagom knubbig.
    Jämför man med andra bebisar är de flesta tjockare men finns ingen anledning att de ska vara feta som michelingubbar. Han äter när han är hungrig och slutar när han är mätt. Han överskottkräks väldigt mkt men det har blivit bättre..

• Aliceotheo1114
    Malin8702 skrev 2014-02-27 06:02:15 följande:
    3månader var 62cm & vägde 7030g Nu vid 4månader 62,5cm & 8220g. Kan hon bara vuxit 0,5 cm?. Vid 2månader var hon 56cm

Om hon bara är 62,5 och väger 8220g så är det ganska mycket. Min dotter bar 67 & vägde 7985g och hon var riktigt knubbig.
  • Dixie
    Malin8702 skrev 2014-02-27 06:02:15 följande:

3månader var 62cm & vägde 7030g Nu vid 4månader 62,5cm & 8220g. Kan hon bara vuxit 0,5 cm?. Vid 2månader var hon 56cm
    klart du inte ska banta en baby - men att gå upp 1,2 kg på en månad måste väl vara ganska mycket - så det kan ju vara bra att du är uppmärksam på detta! 
  • Malin8702

Jag är uppmärksammad men berätta gärna hur jag ska göra? Denna månad hade hon gått upp 0,7kg

• jagvill85

Jag brukar ibland stoppa in nappen ifall han inte ãr nöjd efter sin flaskmåltid och oftast lugnar han sig ganska snabbt. Ger då tillräckligt med mat enligt rekommendationerna men inget överflöd. Försöker alltså inte banta honom

• Malin8702

Hon överäter inte. Vissa dagar äter hon 950ml/dygn ibland 1100ml/dygn. Oftast nöjd efter hon ätit

• wizzer

Hej! Min dotter var ca ett kilo tyngre än din vid samma ålder, dock ett par cm längre. Hon föddes stor och har följt sin egen kurva, bortsett från ett skutt vid ca 2 månader (åt extra mycket pga värme). Jag har enbart gett ersättning, inom den rekommenderade mängden, både på paketet och i rikshandboken. BVC har aldrig föreslagit någon mängdjustering eller liknande. Min dotter har nu vid 9 mån börjat plana ut på viktkurvan då hon rör sig HELA TIDEN.

Jag har också varit orolig då jag läst om sambandet tjock på ersättning/framtida övervikt men både jag och pappan var lika runda och är slanka idag, så nu har jag lugnat mig en del.

Du verkar ju inte övermata så då verkar det helt absurt att minska mängden. Hur såg din och pappans kurva ut? Vad vägde hon vid födseln? Även om hon ligger på +2sd så är det inom normalintervallet, man måste inte ligga på mitten..

Det enda jag skulle gjort annorlunda är att jag hade gett lite vatten mellan matningarna under den varma perioden som var istället för mer mat (var BVC som sa nej till vatten och att mer ersättning var rätt, här utgick de från råd som ges till ammande mammor lärde jag mig sedan..).

BVC verkar inte alltid ha koll på vad man bör göra annorlunda om man ger ersättning, många råd utgår från amning, tyvärr. Man kan inte låta bebisen småsnutta på samma sätt, t.ex., då blir det lätt för mycket mat. Men minska mängden när man ger enligt rekommendationer och bebisen är nöjd, galenskap..

• Lindsey Egot the only one

Barnen växer i otakt. En gång kan de ha skjutit i höjden på längden och nästa gång kan de ha ökat i vikten. Vänta tills nästa mätning innan du börjar mixtra med maten.

• Malin8702
    wizzer skrev 2014-03-28 08:28:03 följande:
    Hej! Min dotter var ca ett kilo tyngre än din vid samma ålder, dock ett par cm längre. Hon föddes stor och har följt sin egen kurva, bortsett från ett skutt vid ca 2 månader (åt extra mycket pga värme). Jag har enbart gett ersättning, inom den rekommenderade mängden, både på paketet och i rikshandboken. BVC har aldrig föreslagit någon mängdjustering eller liknande. Min dotter har nu vid 9 mån börjat plana ut på viktkurvan då hon rör sig HELA TIDEN. Jag har också varit orolig då jag läst om sambandet tjock på ersättning/framtida övervikt men både jag och pappan var lika runda och är slanka idag, så nu har jag lugnat mig en del. Du verkar ju inte övermata så då verkar det helt absurt att minska mängden. Hur såg din och pappans kurva ut? Vad vägde hon vid födseln? Även om hon ligger på +2sd så är det inom normalintervallet, man måste inte ligga på mitten.. Det enda jag skulle gjort annorlunda är att jag hade gett lite vatten mellan matningarna under den varma perioden som var istället för mer mat (var BVC som sa nej till vatten och att mer ersättning var rätt, här utgick de från råd som ges till ammande mammor lärde jag mig sedan..). BVC verkar inte alltid ha koll på vad man bör göra annorlunda om man ger ersättning, många råd utgår från amning, tyvärr. Man kan inte låta bebisen småsnutta på samma sätt, t.ex., då blir det lätt för mycket mat. Men minska mängden när man ger enligt rekommendationer och bebisen är nöjd, galenskap..

Jag var en jättebebis när jag föddes, 4920g, och höll samma kurva länge. Pappans vet jag inte. Min dotter låg på -2sd när hon föddes & under 4 mån flög hon upp på +2sd. Nu ligger hon där. Längden är på mitten. Jag märker nu att hon äter mindre av sig själv. Får även gröt till frukost så hon hoppar över en ersättning på förmiddagen. Jag tror nog att när hon börjar röra sig mer så jämnar det ut sig :)
  • jwrga

Min son låg på mittkurvan på längd och 2+ på vikt, bvc sa aldrig något om att minska ersättningen. På 1,5 årskollen var viktkurvan från 10 mån i princip ett vågrätt streck. När han började krypa och gå så jämnade han alltså ut sig och ligger nu vid 2 år på mittkurvan både för vikt och längd. Jag tror att andra faktorer är klart mer avgörande för en eventuell framtida övervikt.

Svar på tråden "Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!