• Anonym (förkrossad)

Han gör mitt liv till ett helvete

Jag levde med en psykopat under 3år.
    Han misshandlade mig både fysiskt och psykiskt.
    Vi fick en son tillsammans och det blev inte bättre då han tog ut sina aggressioner på honom också.
    Jag fick inte träffa mina vänner, inte ens min familj. Sen så blev jag gravid igen, vilket ja verkligen inte hade planerat då det var tillräckligt jobbigt med "den där" och min son som jag försökte ta hand om å skydda så gott ja kunde.
    När jag var gravid i tredje månaden så sparka han ner mig när jag höll i min son.
    Då fick jag styrka från nånstans, har ingen aning om vart men jag lyckades få ut han ur lägenheten å låsa å ringde efter hjälp. Jag har aldrig gått tillbaka till honom igen efter det.
    Kanske fel tråd att skriva detta under då jag kan skriva hur mycke som helst om han å allt han gjorde mot mig, men det är inte riktigt det jag vill få fram utan vill beskriva min situation lite.
    Det blev iaf rättegångar å han är dömd å fick 6månaders fängelse. Sen så blev det vårdnadstvist med barnen där socialen hade gjort ett flertal utredningar å i alla sa dom samma sak att han anses vara för falig och skall inte ha nått umgänge med barnen.
    Men rätten strunta i det å sen dess så har han barnen varann helg samt lite semester å så.
    Han sa till mig att om jag lämnar han så skulle han göra mitt liv till ett helvete å ta barnen ifrån mig. Och att göra mitt liv till ett helvete de gör han för fullt.
    Han ser inte till barnens bästa utan allt skall kretsa om han hela tiden. Vid vissa överlämningar av barnen då man måste träffa han (vilket jag fortfarande inte klarar av) så bryr han sig inte om barnen utan skall börja hacka på mig och tjaffsa om allt möjligt. Han ville att jag skulle fixa vissa saker så hämtningar å lämningar skulle gå smidigare å d ville ja me å ja gjorde allt ja kunde i min makt som arbetslös då man inte får ha dom hela tiden på dagis tex. Men jag lyckades, sen fick jag ett jobb å då bröt han helt plötsligt våran muntliga överenskommelse å sa att de inte passar längre. Bara för att jag inte ska kunna sköta mina arbetstider. Jag vill verkligen kunna behålla detta jobbet. Det är inte lätt att få jobb idag, men barnen går först det kommer dom alltid att göra!
    Men bara för att jag inte gör som han vill så vägrar han ens att säga om han skall lämna barnen er vart er när.
    Jag vet inte vad jag skall göra. Ger man han lillfingret så tar han hela armen. Å skola å sånt är inte viktigt enligt honom, för det är helt onödigt.
    Jag är helt förstörd, jag orkar inte mycket till. Vill bara ha ett liv som flyter på och slippa allt bråk å vel. Ja ja vet d e svårt när man har barn tillsammans men man tycker ju att rätten kunde tänkt lite annorlunda ibland.
    Kanske dumt å skriva detta å kanske inte heller hör till ämnet er e sammahängande men ja va bara tvungen att skriva av mig lite

• Svar på tråden Han gör mitt liv till ett helvete
  • Anonym (***)
    Anonym (been there) skrev 2014-02-24 10:45:45 följande:

I vilken värld lever du?  "så begär du handräckning av socialen och polisen"      Har du fått handräckning så att du vet att de ställer upp på det?

Först krävs dom/beslut på verkställighet av vårdnad via domstol!   Att får ett sådant beslut tycks ta någon vecka.   Föräldern som behållit barnet kan då uppge att barnet är så sjukt att det inte tål att flyttas etc....

Att dra in polis undviker myndigheterna i det längsta.

I övrigt håller jag med.   Strikta regler,  markera att du inte accepterar att umgängesföräldern dribblar med datum och klockslag,  gör inga eftergifter.

I samma värld som du! Ja, jag har fått hjälp! Nu vet jag inte din situation, läste ett senare inlägg från dig där du skrev att det tog tid för dig att få hjälp. Förstår att du har en helt annan upplevelse och det måste ha varit oerhört jobbigt för dig.

Ja - jag fick hjälp direkt. Hade liknande situation som TS. Jag hade enskild vårdnad. Soc hade redan gjort bedömningen att dom ansåg att barnen hade det bäst av att inte umgås med sin pappa pga tidigare våldsamheter men han fick ändå umgänge varannan helg. Citat från rätten "Vi kan inte döma efter det vi tror ska hända".

Efter en umgängeshelg lämnade han inte barnen på dagis. Dagis ringde mig direkt för det hade vi avtalat. Jag ringde soc och dom hjälpte mig med att ta kontakt med polisen. Så jo det kan gå snabbt i vissa fall men allt beror säkert på hur hela situationen ser ut.
  • Anonym (been there)
    Anonym (***) skrev 2014-02-24 13:57:08 följande:

I samma värld som du! Ja, jag har fått hjälp! Nu vet jag inte din situation, läste ett senare inlägg från dig där du skrev att det tog tid för dig att få hjälp. Förstår att du har en helt annan upplevelse och det måste ha varit oerhört jobbigt för dig.

Ja - jag fick hjälp direkt. Hade liknande situation som TS. Jag hade enskild vårdnad. Soc hade redan gjort bedömningen att dom ansåg att barnen hade det bäst av att inte umgås med sin pappa pga tidigare våldsamheter men han fick ändå umgänge varannan helg. Citat från rätten "Vi kan inte döma efter det vi tror ska hända".

Efter en umgängeshelg lämnade han inte barnen på dagis. Dagis ringde mig direkt för det hade vi avtalat. Jag ringde soc och dom hjälpte mig med att ta kontakt med polisen. Så jo det kan gå snabbt i vissa fall men allt beror säkert på hur hela situationen ser ut.
    Menar du att  POLISEN åkte hem till barnens far och SLET MED BARNEN!?   Utan dom om verkställighet av vårdnad??  

HUR reageraden barnen när polisen hämtade dem från pappan?

Hur gamla var barnen när detta hände?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (been there) skrev 2014-02-24 22:26:33 följande:
    Menar du att  POLISEN åkte hem till barnens far och SLET MED BARNEN!?   Utan dom om verkställighet av vårdnad??  

HUR reageraden barnen när polisen hämtade dem från pappan?

Hur gamla var barnen när detta hände?
    Fast läs vad människan har skrivit. Hon hade vårdnaden själv och polisen hämtade barnet till dess vårdnadshavare. Då måste man inte vänta på ett verkställande från domstol. .
  • Anonym (Usch)

Spela in samtalen utan hans vetskap samt kan du kanske ordna så att någon annan sköter hämtning/lämning ? Lider med dig :(

• Anonym (been there)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-24 22:30:16 följande:
    Fast läs vad människan har skrivit. Hon hade vårdnaden själv och polisen hämtade barnet till dess vårdnadshavare. Då måste man inte vänta på ett verkställande från domstol. .
    Precis som jag har haft;  ensam vårdnad.  Man går då till domstol och begär  VERKSTÄLLANDE AV VÅRDNAD,  vilket torde innebära att barnet ska tillbaka till sin vårdnadshavare.

Har ditt/dina barn också hämtats av polis?
    Anonym (been there) skrev 2014-02-24 22:48:06 följande:
    Precis som jag har haft;  ensam vårdnad.  Man går då till domstol och begär  VERKSTÄLLANDE AV VÅRDNAD,  vilket torde innebära att barnet ska tillbaka till sin vårdnadshavare.

Har ditt/dina barn också hämtats av polis?
    Polisen hämtar barnen ändå. Har du redan papper på att du är ensam vårdnadshavare behöver man inte upp till rätten varje gång.
  • Anonym (been there)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-24 22:51:25 följande:
    Polisen hämtar barnen ändå. Har du redan papper på att du är ensam vårdnadshavare behöver man inte upp till rätten varje gång.

Självklart åkte jag till Pastorsexpeditionen och skaffade Personbevis på att jag  var ensam vårdnadshavare.

Menar du att polisen idag kör som skottspolar och hämtar alla barn som inte återlämnats till sin enda vårdnadshavare efter umgängestillfälle?
  • Anonym (oj)
    Anonym (been there) skrev 2014-02-23 23:07:31 följande:
    Är övertygad att alla i den situation som ts befinner sig nu gör allt för att undvika direktkontakt. 

Dock,  soc har inte obegränsade resurser.  Vill minnas att de vid ETT enda tillfälle ställde upp med en person som närvarade när vi växlade barn.

Engagerade släkt,  vänner och grannar vid de tillfällen förskolan/fritidshemmet  föll bort  som hämt-lämningsställe -  ALLA umgängestillfällen är enormt svårt att täcka upp år efter år!

Att  bryta upp från arbete,  bostad,  släkt och vänner och börja ett nytt liv  på ganska stort avstånd råddes jag efter sex år av soc och familjerådgivare.

Mail och sms kom jag aldrig ifrån ändå,  inte ens telefonsamtal....

I vårt  fall dömdes exet att betala alla umgängesresor -  det är knappast något man kan räkna med att få dom på.

Jag tror att det finns många som tror att de bör och måste stå ut med vad som helst för sina barns skull. Vilket man varken bör eller måste enligt mig.

Det går ju såklart inte radera bort den andra föräldern från jordens yta men man kan ju trots allt minimera den personens inflytande i ens egna liv. Kanske måste man stå på sig lite och vara innovativ. Och förmodligen vara påläst och ha ett juridiskt ombud.

Håller med om att man aldrig ska ge sig in några "förhandlingar" med den andra föräldern under såna här omständigheter. Eller tjata, hota, vädja eller försöka kompromissa. Man bör ha allting svart på vitt, sköta sin egen del fläckfritt och istället vända sig till korrekt instans när den andra krånglar. Samt alltid dokumentera allting.
  • Anonym (been there)
    Anonym (oj) skrev 2014-02-25 11:58:40 följande:

Jag tror att det finns många som tror att de bör och måste stå ut med vad som helst för sina barns skull. Vilket man varken bör eller måste enligt mig.

Det går ju såklart inte radera bort den andra föräldern från jordens yta men man kan ju trots allt minimera den personens inflytande i ens egna liv. Kanske måste man stå på sig lite och vara innovativ. Och förmodligen vara påläst och ha ett juridiskt ombud.

Håller med om att man aldrig ska ge sig in några "förhandlingar" med den andra föräldern under såna här omständigheter. Eller tjata, hota, vädja eller försöka kompromissa. Man bör ha allting svart på vitt, sköta sin egen del fläckfritt och istället vända sig till korrekt instans när den andra krånglar. Samt alltid dokumentera allting.
    Innovativ?  

Man tvingas till mycket på grund av rådande lagstiftning.  Umgängessabotage kan innebära att den andra föräldern får vårdnaden!

Hade alltid kontakt med något ombud -  och är alltid påläst.  Hade enormt stöd av en mycket erfaren handledare på soc.  Det var hon som peppade mig att flytta från staden där pappan bodde!  Även de mycket erfarna familjerådgivarna som brann för växelvist boende och samarbetssamtal!
  • Anonym (***)

Anonym (been there) Jag kan förstå om du har problem med att få hjälp när du behöver det. Om du bemöter alla på det sätt som du tex har bemött mig här så är jag inte förvånad att du har problem. Som jag sa, jag vet inte din bakgrund och du vet inte min. Jag hade ALLA papper i ordning efter utredningar och domar. Det var barnens pappa som bråkade och stojade, inte jag. Jag har lärt mig att vara lugn i situationer med myndigheter för att få den stöttning och support man behöver. Och var har jag skrivit att polisen SLET med barnen???? Nej just det ingenstans!!! Polisen OCH jag åkte dit och hämtade barnen.

• Anonym (been there)
    Anonym (***) skrev 2014-02-26 15:10:49 följande:
    Anonym (been there) Jag kan förstå om du har problem med att få hjälp när du behöver det. Om du bemöter alla på det sätt som du tex har bemött mig här så är jag inte förvånad att du har problem. Som jag sa, jag vet inte din bakgrund och du vet inte min. Jag hade ALLA papper i ordning efter utredningar och domar. Det var barnens pappa som bråkade och stojade, inte jag. Jag har lärt mig att vara lugn i situationer med myndigheter för att få den stöttning och support man behöver. Och var har jag skrivit att polisen SLET med barnen???? Nej just det ingenstans!!! Polisen OCH jag åkte dit och hämtade barnen.
    "Åkte dit och hämtade barnen"   -  HUR går det till?  Var barnen ensamma i en lekpark eller?  Utan sin pappa i närheten??

Eller var pappan så tillmötesggående att HAN ÖPPNADE DÖRREN TILL SIN BOSTAD OCH LÄMNADE UT BARNEN?

Du får det att låta superenkelt!

Det finns föräldrar som bestämt sig för att nu ska barnet bo hos mig en vecka/  fjorton dagar i stället för överenskommet veckoslut /eller inte alls.   En sådan förälder går knappast utanför dörren under den perioden och öppnar definitivt aldrig dörren när någon ringer på! 

När tingsrätten mot vite kallat till  Muntlig förberedelse betr. vårdnad  infann sig  pappan och barnet.  Tingsrätten hade tagit  upp fallet med rekordfart  informerade domaren mig  "eftersom han behållit barnet".    Så fort jag fått papper på fortsatt ensam vårdnad i näven lämnades barnet tillbaka.  Och jag informerades av myndigheter om att hela kvarteret var fullt av polisbilar "om han skulle hitta på något dumt".  Vänner erbjöd sig ändå att köra från Stockholms tingsrätt ända till Södertälje innan vi kände oss trygga att ta tåget tillbaka hem.  Fortfarande med vänner med som stöd/sällskap.

Teckningen vår 5-6-åring gjort efter de fjorton dagarna  som fånge hos pappan rådde mig barnpsykiater i bekantskapskretsen att spara.  Den bestod av svarta kritstreck -  inga färger -  med en varelse som var fånge i något som nog kan beskrivas som bunker.  I pratbubbla stod  "Hjälp!"
    Anonym (been there) skrev 2014-02-26 15:41:28 följande:
    "Åkte dit och hämtade barnen"   -  HUR går det till?  Var barnen ensamma i en lekpark eller?  Utan sin pappa i närheten??

Eller var pappan så tillmötesggående att HAN ÖPPNADE DÖRREN TILL SIN BOSTAD OCH LÄMNADE UT BARNEN?

Det finns föräldrar som bestämt sig för att nu ska barnet bo hos mig en vecka/  fjorton dagar i stället för överenskommet veckoslut /eller inte alls.   En sådan förälder går knappast utanför dörren under den perioden och öppnar definitivt aldrig dörren när någon ringer på! 

När tingsrätten mot vite kallat till  Muntlig förberedelse betr. vårdnad  infann sig  pappan och barnet.  Tingsrätten hade tagit  upp fallet med rekordfart  informerade domaren mig  "eftersom han behållit barnet".    Så fort jag fått papper på fortsatt ensam vårdnad i näven lämnades barnet tillbaka.  Och jag informerades av myndigheter om att hela kvarteret var fullt av polisbilar "om han skulle hitta på något dumt".  Vänner erbjöd sig ändå att köra från Stockholms tingsrätt ända till Södertälje innan vi kände oss trygga att ta tåget tillbaka hem.  Fortfarande med vänner med som stöd/sällskap.

Teckningen vår 5-6-åring gjort efter de fjorton dagarna  som fånge hos pappan rådde mig barnpsykiater i bekantskapskretsen att spara.  Den bestod av svarta kritstreck -  inga färger -  med en varelse som var fånge i något som nog kan beskrivas som bunker.  I pratbubbla stod  "Hjälp!"
    Men du kan inte projicera ditt fall på alla andra. Det måste du väl ändå förstå!
  • Anonym (been there)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-26 16:29:35 följande:
    Men du kan inte projicera ditt fall på alla andra. Det måste du väl ändå förstå!
    Någon påstod att jag får skylla mig själv att ingen hjälper mig.  Fick jag inte hjälp;  av Sthlms tingsrätt + poliskår + vännen som skjutsade till Södertälje + väninnan som var med i tingsrätten (egentligen en väninna till)  och gjorde sällskap med oss på tåget?
  • Anonym (***)
    Anonym (been there) skrev 2014-02-26 15:41:28 följande:

Jo faktiskt... Han va så korkad att han öppnade dörren när vi ringde på. Kanske för att han saknade titthål eller kanske bara för att han är så infernaliskt korkad!

Nej, jag har aldrig någonsin sakt att det är enkelt. Men en sak är säkert - det bästa stöd får man om man själv håller sig lugn och inte "anklagar" den andra för ditt och datt. Jag läste på jäkligt mycket innan jag började agera för jag visste att det skulle bli en kamp.

Forfarande så vet du ingenting om hur min situation var och inget jag tänker ge den typen av detaljer som du har gjort. Finns ingen anledning.
  • Anonym (been there)
    Anonym (***) skrev 2014-03-10 20:12:51 följande:
    Jo faktiskt... Han va så korkad att han öppnade dörren när vi ringde på. Kanske för att han saknade titthål eller kanske bara för att han är så infernaliskt korkad!

Nej, jag har aldrig någonsin sakt att det är enkelt. Men en sak är säkert - det bästa stöd får man om man själv håller sig lugn och inte "anklagar" den andra för ditt och datt. Jag läste på jäkligt mycket innan jag började agera för jag visste att det skulle bli en kamp.

Forfarande så vet du ingenting om hur min situation var och inget jag tänker ge den typen av detaljer som du har gjort. Finns ingen anledning.

Ingen kan påstå annat än jag höll mig helt lugn i alla kontakter med socialförvaltning,  polis och tingsrätt.   Vad får dig att tro något annat?  Inte heller har jag någonsin  anmält mitt ex varken till soc,  eller polis.  Än mindre stämt honom till tingsrätten.

Jag började alltså aldrig att agera  gentimot före detta maken..
Svar på tråden Han gör mitt liv till ett helvete