• Frida98

Är min mamma för snäll?

Hej, är 15år och min mamma får mycket skit för hon tillåter allt jag gör från andra föräldrar. På helgerna har jag ingen tid att komma hem, jag är på fest varje helg och sover ofta över där då. Hon tillåter mig snusa. Skolan har ringt hem till henne och sagt att hon borde har mer regler för mig speciellt med drickandet. Men det är så här att jag dricker inte mycket om jag är på fest jag gillar mer att umgås. Jag kanske tar 2 groggar en hel kväll. Skolan har också ringt hem för jag inte sköter skolan. Jag har inga mål utan bara att jag ska ha tillräckligt för att komma in på gymnasiet har 140 poäng just nu och det är tillräckligt men det är inget min mamma bryr sig om.  Vad tycker alla andra föräldrar om det här? Är min mamma för snäll? 

• Svar på tråden Är min mamma för snäll?
  • Oleg

Snäll vet jag inte, kanske är hon konflikträdd? Hon borde bry sig mera om vad du gör på helgerna och hur du sköter skolan. Har ni en bra kontakt annars? Kan ni prata eller är det tystnad eller skrik/bråk? Har du några fritidsintressen?

• Erizajo

Tycker inte att det har med stället att göra, hon verkar lat eller feg!

• Queenie70

Nej hon är inte snäll. Hon brister i sitt föräldrarskap.

• Frida98
    Oleg skrev 2014-02-23 21:24:48 följande:

Snäll vet jag inte, kanske är hon konflikträdd? Hon borde bry sig mera om vad du gör på helgerna och hur du sköter skolan. Har ni en bra kontakt annars? Kan ni prata eller är det tystnad eller skrik/bråk? Har du några fritidsintressen?

Hon bryr sig inte hur jag sköter skolan för hon själv aldrig gjorde det så hon känner att hon inte kan ha några krav på mig. Det enda är att jag kommer in på den linjen jag vill. Vi har jätte bra kontakt snackar verkligen om allting! Bråkat har vi aldrig gjort sen jag var liten. Har inga intressen förutom att vara med kompisar.
  • cheese

Låter lite mer som hon inte bry sig vad du hittar på. Men så är dom flesta yngre föräldrar nu för tiden.

• mamma till 12åring

Jag tycker du ska lyssna på dina kompisars föräldrar och försöka hålla ungefär samma tider och regler som dina kompisar har, även om du inte "måste" för din mamma.
    Gå hem när kompisarna går hem. Det är bättre att ni har sällskap och går hem tillsammans på kvällen/natten än att du är kvar själv för att du "får".
    Jag tycker inte att din mamma är snäll när hon inte bryr sig om du dricker alkohol när du är 15. Undvik tobak, alkohol och droger ändå! Det beslutet kan du ta själv. Det är inget som tillför något positivt till din växande kropp och hjärna. Det finns anledningar till att man satt en 18-årsgräns på alkohol. Var rädd om dig!
    Satsa på skolan, även om du tycker att du inte måste. 140 poäng är väl inte ens godkänt i allt? Gör läxorna och delta (=svara på frågor, fråga om du inte förstår, jobba på) på lektionerna.  Försök göra ditt bästa även om du inte måste. Du kan göra det för din egen skull. 

Jag tror att du får bestämma dig själv för att ha vettiga tider och "regler" när din mamma inte gör det. Om du behöver stöd kan du ta hjälp av kompisarnas föräldrar, skolsköterskan och kuratorn på skolan.

• Painandfriendlyadvice

Det här kommer förmodligen låta sjuk tråkigt och vuxet av mig, men du kommer inte vara tacksam över att din mamma var såhär när du blir äldre.

Jag hatade min mamma i perioder när jag var yngre men om hon inte haft de kraven hon haft och skällt ut mig ordentlig när jag inte skötte mig så hade jag inte blivit motiverad till att bli såpass högutbildad och framgångsrik som jag är idag. Startade ett företag vid nitton och har två kandidatexamen liksom.

• Frida98
    mamma till 12åring skrev 2014-02-25 20:10:17 följande:
    Jag tycker du ska lyssna på dina kompisars föräldrar och försöka hålla ungefär samma tider och regler som dina kompisar har, även om du inte "måste" för din mamma.
    Gå hem när kompisarna går hem. Det är bättre att ni har sällskap och går hem tillsammans på kvällen/natten än att du är kvar själv för att du "får".
    Jag tycker inte att din mamma är snäll när hon inte bryr sig om du dricker alkohol när du är 15. Undvik tobak, alkohol och droger ändå! Det beslutet kan du ta själv. Det är inget som tillför något positivt till din växande kropp och hjärna. Det finns anledningar till att man satt en 18-årsgräns på alkohol. Var rädd om dig!
    Satsa på skolan, även om du tycker att du inte måste. 140 poäng är väl inte ens godkänt i allt? Gör läxorna och delta (=svara på frågor, fråga om du inte förstår, jobba på) på lektionerna.  Försök göra ditt bästa även om du inte måste. Du kan göra det för din egen skull. 

Jag tror att du får bestämma dig själv för att ha vettiga tider och "regler" när din mamma inte gör det. Om du behöver stöd kan du ta hjälp av kompisarnas föräldrar, skolsköterskan och kuratorn på skolan.
    Oftast är jag med kompisar som är äldre än 17 ungefär, det är mer mina kompisar föräldrar som snackar skit om mig och sånt. Min gamla bästa vän blev till o med förbjuden att umgås med mig för att jag drack, hon har aldrig följt med på en fest och vill inte i heller.  
    Har inte godkänt i alla ämnen. Har alltid haft problem i skolan liksom att sitta ner o skriva eller läsa en text om o om igen klarar bara inte av de. Känner inte alls att jag behöver bra betyg när jag ska gå en yrkeslinje. Du blir inte en bättre människa bara för du har bra betyg. 
  • mamma till 12åring
    Frida98 skrev 2014-02-26 21:57:51 följande:
    Oftast är jag med kompisar som är äldre än 17 ungefär, det är mer mina kompisar föräldrar som snackar skit om mig och sånt. Min gamla bästa vän blev till o med förbjuden att umgås med mig för att jag drack, hon har aldrig följt med på en fest och vill inte i heller.  
    Har inte godkänt i alla ämnen. Har alltid haft problem i skolan liksom att sitta ner o skriva eller läsa en text om o om igen klarar bara inte av de. Känner inte alls att jag behöver bra betyg när jag ska gå en yrkeslinje. Du blir inte en bättre människa bara för du har bra betyg. 

Nej, man blir absolut inte en bättre människa för att man har högre betyg. Men man kan alltid lära sig saker för kunskapens skull. Man behöver inte vara dum för att man väljer en praktisk utbildning. Man kan vara smart och duktig på mycket och ändå vilja satsa på en praktisk utbildning. Man behöver inte skita i skolan. Man kan göra sitt bästa fast man inte måste. Ingen människa är dålig i alla skolämnen.
    Det var ungefär det jag ville säga; att jag tror att du klarar och kan mer än vad du visar.
  • volvo142

Snus kan ja förstå att hon inte bryr sig om. Men resten nej, men de är nog bra för du lär dig varför man ska göra så och si. Man ska inte göra saker bara för att man får konsekvenser av mamma. Utan man får andra konsekvenser som är naturliga.

• Tom Araya
    Frida98 skrev 2014-02-23 21:14:37 följande:
    Hej, är 15år och min mamma får mycket skit för hon tillåter allt jag gör från andra föräldrar. På helgerna har jag ingen tid att komma hem, jag är på fest varje helg och sover ofta över där då. Hon tillåter mig snusa. Skolan har ringt hem till henne och sagt att hon borde har mer regler för mig speciellt med drickandet. Men det är så här att jag dricker inte mycket om jag är på fest jag gillar mer att umgås. Jag kanske tar 2 groggar en hel kväll. Skolan har också ringt hem för jag inte sköter skolan. Jag har inga mål utan bara att jag ska ha tillräckligt för att komma in på gymnasiet har 140 poäng just nu och det är tillräckligt men det är inget min mamma bryr sig om.  Vad tycker alla andra föräldrar om det här? Är min mamma för snäll? 
    För snäll och naiv tror jag.
  • Tom Araya

Dina skrivkunskaper i Svenska språket bör du i alla fall bättra på innan du går ut grundskolan.

• Tom Araya

Om man inte väljer inriktning på sin fortsatt utbildning redan när man börjar högstadiet bör man nog anstränga sig lite så att valmöjligheten finns när tiden är inne. Man kan hinna ändra sig flera gånger innan man går ut 9'an.

• Maddi
    Frida98 skrev 2014-02-23 21:14:37 följande:
     Skolan har ringt hem till henne och sagt att hon borde har mer regler för mig speciellt med drickandet. 
    Men hur vet dom på skolan hur mycket du dricker?

Som andra skriver så låter det som om hon inte bryr sig eller orkar med ditt sätt satt vara. I princip struntar i vad du gör, hon orkar inte. 
  • yodi
    Erizajo skrev 2014-02-23 21:31:29 följande:
    Tycker inte att det har med stället att göra, hon verkar lat eller feg!
    hon är inte snäll, hon gör dig en björntjänst.
Svar på tråden Är min mamma för snäll?