mamma till 12åring skrev 2014-02-25 20:10:17 följande:
Jag tycker du ska lyssna på dina kompisars föräldrar och försöka hålla ungefär samma tider och regler som dina kompisar har, även om du inte "måste" för din mamma.
Gå hem när kompisarna går hem. Det är bättre att ni har sällskap och går hem tillsammans på kvällen/natten än att du är kvar själv för att du "får".
Jag tycker inte att din mamma är snäll när hon inte bryr sig om du dricker alkohol när du är 15. Undvik tobak, alkohol och droger ändå! Det beslutet kan du ta själv. Det är inget som tillför något positivt till din växande kropp och hjärna. Det finns anledningar till att man satt en 18-årsgräns på alkohol. Var rädd om dig!
Satsa på skolan, även om du tycker att du inte måste. 140 poäng är väl inte ens godkänt i allt? Gör läxorna och delta (=svara på frågor, fråga om du inte förstår, jobba på) på lektionerna. Försök göra ditt bästa även om du inte måste. Du kan göra det för din egen skull.
Jag tror att du får bestämma dig själv för att ha vettiga tider och "regler" när din mamma inte gör det. Om du behöver stöd kan du ta hjälp av kompisarnas föräldrar, skolsköterskan och kuratorn på skolan.
Oftast är jag med kompisar som är äldre än 17 ungefär, det är mer mina kompisar föräldrar som snackar skit om mig och sånt. Min gamla bästa vän blev till o med förbjuden att umgås med mig för att jag drack, hon har aldrig följt med på en fest och vill inte i heller.
Har inte godkänt i alla ämnen. Har alltid haft problem i skolan liksom att sitta ner o skriva eller läsa en text om o om igen klarar bara inte av de. Känner inte alls att jag behöver bra betyg när jag ska gå en yrkeslinje. Du blir inte en bättre människa bara för du har bra betyg.