• MissKS

Jag har haft bröstböld och helammat på bara ett bröst! Hör av er om ni behöver stöd och råd, jag hade själv ingen att fråga...

Efter att jag fött min son, november 2012, fick jag flera mjölkstockningar på det ena bröstet och efter tre veckor hade jag en rejäl böld. Pga slarv inom sjukvården, med fel typ av operation och fel dränage m.m., så gick det inte att rädda amningen på bröstet. Jag rekommenderades av flera läkare att sluta amma, men jag ville inte. Det skar i hela kroppen, min bebis var ju så liten! Jag kämpade på och sökte information om att bara amma på ena bröstet. Men ingen trodde att det var möjligt eftersom läkarna snabbt ville avbryta mjölkproduktionen i det sjuka bröstet där mjölken läckte ut i den gamla sårhålan och ut genom operationssåret som vägrade läka efter tre upprepade och illa utförda operationer. Men jag gav mig inte och det gick. Jag helammade min (hungriga och väldig snabbväxande) son tills det var dags att börja med riktigt käk, och vid 15 slutade jag till sist! Det sjuka bröstet lyckades jag sina på mjölk helt naturligt. Nu vill jag kunna hjälpa andra tjejer som söker information och inte får stöd av sjukvården. Har det gått lång tid sen jag lade ut tråden så går det att nå mig via min blogg, där jag också kommer skriva om min amningsutmaning. nabbarochklor.bloggproffs.se

Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Svar på tråden Jag har haft bröstböld och helammat på bara ett bröst! Hör av er om ni behöver stöd och råd, jag hade själv ingen att fråga...
  • MissKS

Oj, tack. Det var aldrig min tanke, har aldrig riktigt sett det så. Märkligt! Bara att jag haft en jädra otur och att vården var grymt dåliga på att ta hand om en ammande kvinna. Gissar att det finns fler som haft otur och kämpar. Det hade varit lika duktigt om jag klarat av att ge upp. Men jag kunde inte. Grät floder bara av tanken. Det gick verkligen inte och åt andra hållet fick jag inget stöd. Amning på egen risk liksom!

Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Amanda84

Det låter väldigt intressant!

Jag väntar nu mitt första barn. På grund av två lungoperationer när jag själv var bebis så är det inte säkert att jag kan amma på båda brösten. Ingen verkar veta riktigt hur jag skall göra eller hur man skall gå till väga. Hittills har jag bara fått förslag på att jag kanske inte bör amma alls eftersom det ena bröstet är fullt med ärrvävnad och man vet inte alls hur det kommer att påverka; om jag kommer att få konstant mjölkstockning eller vad som kommer att hända. Det andra bröstet är det inget som helst fel med och jag skulle väldigt gärna vilja amma med mitt friska bröst. Hittills har detta avfärdats som alternativ från alla som jag har pratat med, men jag skulle väldigt gärna vilja prova. Det är ju bara det ena bröstet som det är fel på.

• MissKS

Ja, precis!! Håller med dig! Har man ett friskt bröst så ska man få ge det en chans! Mitt "sjuka" bröst är också ärrat pga en operation för 10 år sen, vilket läkarna tror orsakade mina problem nu. Man har ju två bröst av en anledning!! En försäkring för barnet, och brösten är ju inte sammanlänkade. Jag är själv biolog och jobbar med djur. Digivande hondjur (allt från hundar till kor) kan ha problem med en del av juvret och ge di med resten.

Jag skulle rekommendera dig att testa båda brösten, men om det blir besvärligt med det ärrade så sluta stimulera det bröstet, dvs låt inte bebisen amma det. Försök lägga tryck på det och linda det, töm bara ut mjölk när det blir för hårt tryck. Och töm bara ut lite, så som man ska göra när man ska avsluta amningen helt. Samtidigt låter du bebisen ligga mycket tid vid det friska bröstet och sätta igång produktionen där ordentligt. För mig tog det ett par månader att lägga ner det ena bröstet helt, men jag hade ett läckage ut genom såret så det var ett handikapp. Borde gå snabbare annars!!!

Svar på tråden Jag har haft bröstböld och helammat på bara ett bröst! Hör av er om ni behöver stöd och råd, jag hade själv ingen att fråga...