• linn74

Omföderska,när åka in?

hej,
    Vi väntar andra barnet i mars o undrar lite NÄR ska man åka in?
    När vi väntade första sades det (tror jag om jag minns rätt) 3 värkar på 10 min regelbundet.
    Nu sa min bm sist jag frågade: det känner du.När värkarna ändrar sej tror jag hon lade till.
    Hmm, känner jag när det är dags??
    Sist hade jag jobbiga förvärkar en vecka innan o när de började ringde jag först flåsande förlossningen men då kunde det vara en kvart eller mer emellan o det var bara att vänta o upp mitt i nätterna,ja dygnet runt o vagga o andas. När väl förlossningen startade på riktigt gjorde det inte ett endaste dugg ondare utan precis samma smärta i värkarna men de kom tätare.

Det är väl därför jag känner mig lite nojjig nu,om det börjar på samma sätt,med onda förvärkar,NÄR ska man då åka in? Vill helst inte dit o behöva åka hem igen,så man vet att det börjat o inte är som sist... så ni erfarna omföderskor, När åker man in??

• Svar på tråden Omföderska,när åka in?
  • daimstrut

Åkte in med fem-sex min mellan ganska så onda värkar, tyckte jag åkte relativt tidigt jämfört med ettan då värkarna kom med ca var tredje min och var något ondare när vi åkte. Har cirka 15 min till sjukhuset. Hann va där ca 1,5 timme innan han kom och var öppen 5 cm när jag kom in.

Väntar nu trean och tänker inte vänta för länge men å andra sidan är det ju bättre att va hemma så jag tänker inte åka in vid första känning heller. Blir spännande...

• youdontknow
    Llimen skrev 2014-02-22 14:07:17 följande:
    Att ha både handdukar och filtar låter som en bra idé, men saxen ? Vad ska du göra med den?

Kanske klippa navelsträngen?
  • linn74

Känns lite klurigt det där med att veta när det är bäst att åka in,man vill ju inte åka för sent...Men att värkarna känns annorlunda på förlossning nr 2 som en skrev hade jag ingen aning om,men det var ju bra att veta.
    Tack snälla alla som svarat hittills!!

• daimstrut

Jag tyckte värkarna kändes väldigt lika med nummer två så det där är nog individuellt

• Llimen
    youdontknow skrev 2014-02-23 01:46:57 följande:
    Kanske klippa navelsträngen?

Misstänker det också, men det ska man inte göra på egen hand utan låta bm göra när man kommit till förlossningen. Den ska ju klampas först också. Tror inte ens ambulanspersonal klipper den oftast utan väntar.
  • S00L
    Llimen skrev 2014-02-22 14:07:17 följande:

Att ha både handdukar och filtar låter som en bra idé, men saxen ? Vad ska du göra med den?
    Läste om en snubbe som i tidningen Mama som fick bita av navelsträngen som låg virad om halsen på sin son som föddes i bilen på väg in. Han var rätt knäckt över den äckliga smaken i munnen, så en sax kan ju vara bra att ha om det  vill sig ritkigt illa :)
  • Llimen
    S00L skrev 2014-02-23 20:49:00 följande:
    Läste om en snubbe som i tidningen Mama som fick bita av navelsträngen som låg virad om halsen på sin son som föddes i bilen på väg in. Han var rätt knäckt över den äckliga smaken i munnen, så en sax kan ju vara bra att ha om det  vill sig ritkigt illa :)

Ja går det så illa är det ju säkert bättre att klippa den, men annars ska det inte göras..
  • Lindsey Egot the only one

När andra förlossningen startade skulle vi åka och köpa kattmat. Jag hade enbart ont i ryggen men det gjorde så ont att jag fick krypa fram. Från det att jag fick ont i ryggen tills hon var född tog det 3-4 timmar och vi svängde förbi svärmor med ettan och tog en fika men svärmor fattade att det var förlossning på gång så hon bad oss åka in. Från det att vi kom innanför dörren på sjukhuset tills tvåan var född tog det en timma och åtta minuter. Och jag var fortfarande helt inställd på att köpa kattmat. Så man måste inte ha sammandragningar i magen för att livmodertappen ska utplånas. Många får värken i ländryggen istället.

• linn74

Tack alla! Superintressant att läsa hur ni känner o hur ni gjorde. Lurigt där med att ah ryggont oxå som en skrev.
    Vi vill ju som inte åka in för tidigt,men heller inte för sent...
    Läser gärna fler svar hur andra gjort...

• emmisss

När jag väntade ettan 2010 så sa att man skulle åka in när man har regelbundna värkar var 3 minut

När jag väntade nr två 2013 sa dom att jag skulle åka in när jag har regelbundna värkar var 5-8 minut...eller när jag kände att jag ville åka in...

• Ingrid83

nar jag vanta dottern fodd 2011 kande jag inte sa mycket alls men jag fick komma om jag ville bode da 10min fran sjukhuset nar jag kom in var jag 7cm oppen och 30 senare var dottern fodd.
    med nr 2 sa fick jag aka nar jag ville eftersom jag hade mycket langre till sjukhuset och hade en sa snabb forlossning med ettan. Vattnet gick kande inget men akte in. var 6 cm oppen och blev akut snittad da han lag jatte fel.
    Vantar nu nr 3 far val se om jag klarar mig in denna gangen ocksa eller om det blir bilen som galler,,, haha

• Lindsey Egot the only one
    Llimen skrev 2014-02-25 07:35:40 följande:

Ja går det så illa är det ju säkert bättre att klippa den, men annars ska det inte göras..
    Man kan ju köpa en sax som man sedan kokar tar upp utan att röra själv och lägger ner i en plastpåse och försluter och har i handskfacket om något händer. Men visst man ska aldrig klippa i vanliga fall. Fast ligger navelsträngen om halsen och barnet inte kommer ut så måste man ju
  • mrsladybug

Vi har en första hjälpenväska i bilen köpt på biltema. Tror den innehåller sax. Kanske inte steril men ren. Är osäker på om barnmorskan använder steril sax när navelsträngen klipps på förlossningen? Kanske de gör?

Svar på tråden Omföderska,när åka in?