• Emy88

Pappan kan inte natta vår dotter.

Vi har en dotter på sex månader, hon är en väldigt glad flicka som oftast är nöjd med tillvaron. Hennes pappa är delaktig och spenderar så mycket tid som möjligt med henne. Han har varit hemma nästan två månader med henne samtidig som mig, han tar hand om henne 90 % av tiden från att han slutar jobba (14:45) till hon går och lägger sig på vardagarna och ca 70 % av tiden på helgerna. Trots detta får han inte natta henne. På dagarna går det bra men när hon ska sova för natten får han inte komma i närheten utan att hon blir hysterisk men så fort jag lägger mig jämte henne så somnar hon på någon minut. Vad gör vi för fel? Vi vill väldigt gärna att även pappan ska få natta henne. Har någon något råd till oss?

• Svar på tråden Pappan kan inte natta vår dotter.
  • Min högsta önskan

Det bästa är väl helt "enkelt" att du inte tar över. Hitta på något när det är dags för nattning, gå ut och gå t ex, och kör stenhårt med att det är han som ska natta henne. Tillslut vänjer hon sej. Men så länge du kommer in och tar över lär hon fortsätta som hon gör nu.

• SAD

Kanske pappan och du kan ligga hos dottern så hon accepterar det och sen får han göra det själv.

• Flickan och kråkan

Pappan kanske ska hitta sitt sätt att natta. Du och dottern har ert. Pappan kanske ska börja i en annan ände. Jag ammar vår yngsta till sömns. Sambon går runt med honom i bärsele.

• jwrga

Jag hade tagit nattningarna ett tag. Bebisen är ju bara sex månader. Vi har tagit varannan i perioder och i perioder har jag tagit varje kväll. Sonen är två nu och även om han är väldigt pappig i övrigt så funkar det bäst när jag lägger honom. Vi gör så att pappan badar med honom varje kväll, sen tar jag över och lägger honom. Ser ingen poäng i att göra på ett visst sätt bara för att. Särskilt när de är så små då deras vanor och preferenser ständigt förändras.

• Scj85

Dottern är över 2 år och låter bara pappa natta henne om jag inte är hemma. Det har alltid varit så och vi har bara accepterat det. Hon tyr sig mkt till honom iaf och han va hemma lika länge som jag....

• Oscarsmamma84

Här är det motsatt problem. jag får inte natta vår 8 månaders utan det ska vara pappa.
    Tycker Ts att om det inte stör så ta nattningarna tids nog vill nog hon att pappan ska natta henne

• Emy88

Tack för era råd. Ska testa att gå ut på en promenad ikväll när det är dags för nattning och så får pappan försöka komma på en egen metod för vad som kan funka för honom. Om hon blir jätteledsen finns ju jag i närheten och kan komma tillbaka och trösta henne.

• Flickan och kråkan
    Emy88 skrev 2014-02-21 09:31:34 följande:
    Tack för era råd. Ska testa att gå ut på en promenad ikväll när det är dags för nattning och så får pappan försöka komma på en egen metod för vad som kan funka för honom. Om hon blir jätteledsen finns ju jag i närheten och kan komma tillbaka och trösta henne.
    Gör ni så. Och sedan behöver man inte heller krångla till saker i onödan. Alla våra tre barn har haft perioder då det varit väldigt mammiga eller väldigt pappiga och det har vi bara tagit för vad det är. Yngsta som är 8 månader är rätt mammig nu - separationsfasen - och det är ju din kotte på väg in i också. Gör ingen stor affär av det. Det går över .
  • Emy88

Helt otroligt, jag gick ut på en promenad vid 17.00 och kom hem strax innan 18.00 och då låg vår dotter och sov. Hon hade inte gråtit något och pappan lyckades få henne att somna på fem minuter. Dessutom hade han fått henne att somna i sin spjälsäng, vilket är i princip omöjligt. Skönt på ett sätt men samtidigt älskar jag samsovning så om hon vaknar till något inatt så flyttar jag nog över henne till mig :) Tänk att det räckte med att gick hemifrån en stund!

• Min högsta önskan

Så skönt att det funkar även att pappa nattar! Då behöver du inte känna att det "är ditt jobb" om du tänkt göra något på kvällen.

Nästa steg blir att hon vänjer sej vid att han kan natta henne även när du är hemma. :)

Skönt att kunna natta barnet båda två.

:)

Svar på tråden Pappan kan inte natta vår dotter.