• Ev1l

30+ men inget händer

vad ska man börja? Sambon och jag vill att det ska ske, men inte som känsla av planerat, 
    vi har haft oskyddat sex nästan varje dag sen augusti, men ingenting händer,
    inte nog med det så får man tankar så som hans ålder, han fyller 24år och jag blev nyss 30. Jobb är också en tanke jag får upp ibland, klarar man sig på 1 lön om man skulle få en knodd?  jag går på A-kassa 
    men vi älskar varann så mycket, och så har ju min dotter börjat tjata om ett syskon,

Finns det fler som sitter i samma båt ? 

• Svar på tråden 30+ men inget händer
  • Mar14

Jag tror inte det finns något riktigt svar på din fråga, men rent spontant är det förstås bättre om båda har jobb. Nu är ju inte det alltid så enkelt, men det är onekligen lättare om båda kan bidra till barnets försörjning. Om det finns någonting du kan göra för att öka dina chanser att få ett jobb så är mitt råd absolut att börja där.

Annars är det väl antingen att bara vänta och ta det lugnt och hoppas att det går när det går, eller att ändå börja hålla lite koll och ha lite planering. Att köpa hem ett gäng ägglossningstester (finns billiga på nätet) är ju ett bra sätt för att se att du verkligen har ägglossning, likaså att ha lite koll över hur dina cykler ser ut (är de regelbundna? Om inte kan det vara värt att kolla upp.).

Dessutom bör ni båda två börja äta folsyra, för det är dels viktigt för en bebis utveckling och dels visar nya studier på att det kan öka fertiliteten. Bra grej att äta alltså.

Du är ju inte jättegammal, men ändå inte jätteung (ur fertilitetssynpunkt), så stressa inte, men vänta heller inte alltför länge innan ni söker hjälp om det inte alls funkar. Å andra sidan har ni inte försökt så länge än, så det är säkert ingen anledning att oroa sig.

Vore jag du skulle jag fokusera mest på att försöka hitta ett jobb (om det går, jag vet att det inte alltid är så enkelt) och hoppas att graviditeten kommer av sig själv.

Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Limalie

Fast ni har inte svårt att bli gravida om ni bara försökt sedan augusti. Upp till ett år är helt normalt att det tar, för vissa 2 år.

Angående jobb, här är det bara min man som har fast jobb (dock relativt bra lön) medan jag är timvikaire. Vi kommer klara oss utmärkt på det. Har inte tid att vänta då vi har svårt att bli gravida och fick ta till ivf.

Svar på tråden 30+ men inget händer