• Monday01

Vad räknas som heltid

Hej, Jag studerar nu samtidigt som jag väntar barn. Har en vilande SGI från ett tidigare arbete. För att skydda denna SGI, som avser heltid, har jag förstått att jag måste ta ut föräldrapenning på heltid tiden mellan studiebidragets slut tills barnet är fött, undrar: vad räknas som heltid i detta sammanhang? Är det 100% 5 dagar (måndag-fredag) per vecka, 100% 7 dagar per vecka eller något annat? Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad räknas som heltid
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har en vilande SGI så måste du skydda den från att studierna upphör fram tills barnet föds, och om du inte arbetar något alls däremellan så måste du ta ut föräldrapenning med fem hela dagar per vecka.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Monday01

Hej! Tack då vet jag det. Undrar också: har jag förstått det rätt att när barnet är fött tills det är ett år behöver jag inte ta ut föräldrapenning i någon viss omfattning för att skydda min SGI? Jag kan då tex göra så att jag inte tar ut någon föräldrapenning under en vecka (samtidigt som jag inte heller har någon annan sysselsättning) och ändå ligger SGI:n skyddad? Mvh Monday01

• Monday01

Hej igen! Vill förtydliga min senaste fråga. Ligger till så (se min fråga från 20 feb kl 15.03) för mig som skyddat vilande SGI från tidigare arbete med sjukpenning, studier med studiebidrag och föräldrapenning fram tills barnet föds? Läste på Försäkringskassans hemsida: "Den SGI:n du hade när barnet föddes är skyddad tills barnet fyller ett år." Gäller det också mig som fram till barnet föds har skyddat vilande SGI på så sätt som jag just skrev? Tack på förhand!

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, från det att barnet är fött och fram till ettårsdagen så är din SGI skyddad oavsett hur många dagar med föräldrapenning som du tar ut.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Vad räknas som heltid