• ncfb

mitt barn vägrar mat

Hur skulle ni göra? Min dotter på 7 månader skriker och kniper med munnen när vi närmar oss munnen med en sked. Bröstet går bra men inget annat
    Hon tar inte flaska
    vi har provat; ersättning på mugg samt glas, macka, leverpastej, ägg, yoghurt, kalkon, köttfärssås, potatis, morötter, palsternacka, ris, ärtor, broccoli, pasta, päron, äpple, banan, apelsin, bär osv

inget duger

• Svar på tråden mitt barn vägrar mat
  • ncfb
    Gredelina skrev 2014-02-19 23:24:18 följande:
    Och efter ett tag ger du upp, och vid nästa måltid? Om du inte ger bröstet i mellan så kommer hon slutligen äta. Tro mig.

Men ska man behöva svälta ungen för att hon ska prova mat?
  • ncfb
    Gredelina skrev 2014-02-19 23:25:06 följande:
    Okej, har du provat med skål med sugpropp under? Ett hett tips. :) men hur reagerar du? Alltså, trugar du och försöker mata, eller sitter du med vid bordet, eller gör du annat under tiden, vad säger du osv.

Ja jag kämpar på. Sitter och tittar och pratar med henne under tiden. Jag försöker mata henne men hon vägrar som sagt
  • Majblomman

Åh matkrångel är inte kul.

Vissa barn börjar äta senare helt enkelt.

Min dotter började inte äta ordentligt förrän hon blev ett år. Drack absolut inte välling och var kinkig med allt annat. Hon ville bara amma. 

Med facit i hand skulle jag inte försökt för mkt utan låtit henne vara. Jag skulle låtit henne smaka på maten och förhoppningsvis öka mängden.

Min dotter ammade mest det första året, vid 6 månader behöver de ju fast föda vilket stressade mig oerhört, men hon är en fin och frisk flicka idag. Stressa inte och prova mat efter några dagar. Hon kanske blir hungrig och är mera villig att smaka?

• Majblomman

Det som funkade på min flicka var att ge henne något som en leksak, mobil eller något annat och då kom hon av sig och öppnade munnen. Dock blir det lätt en ovana att bara öppna munnen om man får nåt intressant att greja med. 

• Gredelina
    ncfb skrev 2014-02-19 23:27:30 följande:
    Men ska man behöva svälta ungen för att hon ska prova mat?

Njae, du ska låta henne göra allt i sin egna takt. Utan att truga. Det är inte atts välta ett barn genom att låta dem vara hungriga. Det ör som med oroliga föräldrar som är bekymrade för att barnet bara äter makaroner, ja men låt dem göra det, de får i sig käk och förr eller senare tröttnar de. Samma princip här. Tro mig, barnet går inte hungrig så länge att det blir någon fara, OM så är det ngt annat fel. Det ör ett väldigt gammalt beprövat knep. Du kan ju koka några kalla minimorötter och ha ståendes i en skål på bordet. Något kommer hon stoppa i sig. Låter kontroversiellt men det är en vanlig metod. Alltså, ignorera barnet, ställ fram mat vid varje måltid, under måltiderna ställer du fram andra lätttillgängliga saker, du behöver inte ens säga ngt, tillslut går hon där och smakar.
  • ncfb
    Majblomman skrev 2014-02-19 23:31:18 följande:
    Det som funkade på min flicka var att ge henne något som en leksak, mobil eller något annat och då kom hon av sig och öppnade munnen. Dock blir det lätt en ovana att bara öppna munnen om man får nåt intressant att greja med. 

Leksak funkar inte här

Hur mycket utöver amning behöver dom?

Kan hon klara sig på helamning tro?
  • ncfb
    Gredelina skrev 2014-02-19 23:33:19 följande:
    Njae, du ska låta henne göra allt i sin egna takt. Utan att truga. Det är inte atts välta ett barn genom att låta dem vara hungriga. Det ör som med oroliga föräldrar som är bekymrade för att barnet bara äter makaroner, ja men låt dem göra det, de får i sig käk och förr eller senare tröttnar de. Samma princip här. Tro mig, barnet går inte hungrig så länge att det blir någon fara, OM så är det ngt annat fel. Det ör ett väldigt gammalt beprövat knep. Du kan ju koka några kalla minimorötter och ha ståendes i en skål på bordet. Något kommer hon stoppa i sig. Låter kontroversiellt men det är en vanlig metod. Alltså, ignorera barnet, ställ fram mat vid varje måltid, under måltiderna ställer du fram andra lätttillgängliga saker, du behöver inte ens säga ngt, tillslut går hon där och smakar.

Tack för tipset ska prova det
  • Gredelina
    ncfb skrev 2014-02-19 23:34:51 följande:
    Leksak funkar inte här Hur mycket utöver amning behöver dom? Kan hon klara sig på helamning tro?

Men ge inte upp så lätt. Stressa inte över detta. Förstår att det gör dig orolig men det är ett vanligt fenomen. Att du inte pratar med din barnmorska, eller helammar då om du tror på det. Men uppenbsrligen känns det inte bra eftersom du ber om råd, :)
  • Gredelina

Och du, som sagt, stressa inte! Låt det ta sin tid, och vill du ge up, ja men ge bröstet och helamma, hon kommer sluta tillsut. :)

• Majblomman

Min dotter klarade sig bra på helamning och utvecklades normalt vid den åldern. Jag känner flera bebisar som kommit igång sent med maten, oroa dig inte. Min började äta vid ett och åt inte en portion förrän 1,5 år. 

Ge små smakprover och se om ditt barn verkar gilla något.

Men oroa dig inte. Det kommer ordna sig :)) du gör säkert ditt bästa.

• Majblomman

förresten jag fick höra från bvc att vissa barn är känsliga för själva skeden, provat att mata med hand?

Svar på tråden mitt barn vägrar mat